Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 18

Ämne: Custom (igen) som brukshoj

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406

    Custom (igen) som brukshoj

    Alltså…

    Egentligen är jag skitnöjd med min nuvarande Aprilia MC-scooter; den kör bra, jag har alltid plats till minst en matkasse, den är smidig i stan men ändå stor nog att marscha 110 km/h på motorvägen när jag ska till mina gamla päron.
    Jag pendlar till jobb dagligen med den också.

    Däremot verkar det inte vara vilken MC-verkstad som helst som vill ta emot den när/om något krånglar och jag vill ABSOLUT INTE hamna i en situation där jag får förlita mig på den senaste verkstaden jag hade den inne på. De gjorde ett bedrövligt jobb och jag får nog tuppjuck om jag skulle vara tvingad att stå med dem som enda alternativ.

    Därför spånar jag lite på att byta hoj ändå. Egentligen borde jag kolla mot touring-cyklar eftersom jag pendlar och handlar med min hoj (äger inte bil), men jag har sett vissa custom med hårda och låsbara sidoväskor som jag tycker är rätt schyssta. Har man sedan en sissy-bar så finns det helsvarta, matta topboxar som kanske hade passat också. Om det sen är estetiskt snyggt, det är kanske en annan femma.

    När jag valde MC-scooter var det ett relativt lätt val; det finns inte så värst många, men när det gäller custom så är det fan svårare. Efter mycket googlade och kollande så har jag fått ner det till tre möjliga val:

    Honda Shadow 600cc
    Suzuki Marauder 800cc
    Kawasaki EN500 500cc

    Är det någon som har några åsikter om dessa? Honda Shadow av äldre modell verkar lite klenare (hastighetsmätaren toppar på 160, min nuvarande mc-scooter toppar 180). Man vill ju gärna ha lite marginal på motorvägen.

    Den behöver vara driftsäker och robust och ska tåla ”lite skit”. Jag tar hand om mina fordon, men jag tänker inte sitta med en tandborste och putsa krom 3 gånger per dag bara för att hålla igång motorn.

    Ber också om ursäkt på förhand; vet att det finns en del trådar om det här, men jag tar tacksamt emot synpunkter, speciellt på ovanstående modeller. Har provkört en Honda Shadow ’89 redan, och var väl inte så där imponerad. Min scooter känns roligare att köra faktiskt (slå mig inte :P ), och jag ska provköra en Suzuki Marauder i veckan är det tänkt.

  2. #2
    Och vad talar emot någon form av street-hoj isf? Med street menar jag en utan kåpor. Kanske Kawasaki er6n, Honda hornet 600 eller liknande?
    Med tanke på ditt utnyttjande av hojjen, låter det som ett val jag skulle överväga.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Citat Ursprungligen postat av johan.lindgren Visa inlägg
    Och vad talar emot någon form av street-hoj isf? Med street menar jag en utan kåpor. Kanske Kawasaki er6n, Honda hornet 600 eller liknande?
    Med tanke på ditt utnyttjande av hojjen, låter det som ett val jag skulle överväga.
    De verkar överlag vara lite dyrare i pris och jag är rädd för att de flseta av den typen hojar körs hårdare och slits hårdare. Är inte ergonomin också sämre på en street?

    Men jag har sneglat på äldre Honda NTV 650 Revere. Kardandrift och de sägs vara slittåliga också...

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    De verkar överlag vara lite dyrare i pris och jag är rädd för att de flseta av den typen hojar körs hårdare och slits hårdare. Är inte ergonomin också sämre på en street?

    Men jag har sneglat på äldre Honda NTV 650 Revere. Kardandrift och de sägs vara slittåliga också...
    Nja vet inte om hornet 600 slits så överdrivet - är väl värre med cbr då! cb600 och er6n är väl ganska snälla hojjar och inte så aggresiva. Hornet har jag verkligen hört mycket positivt om och jag skulle gärna ha en själv någon dag.. dock 900cc då
    Skulle nog även våga påstå att de är både slitstarka, billiga med service och lätta att se över själv, delvis på grund av avsaknaden av kåpor.

    Här finns även en äldre, Honda 750 -97 där han skickar med packväskor.

    Så värst obekväma vet jag inte heller om de är, jag kan köra 20 mil i sträck på min 81'a.

    EDIT: Ska hojjen bara gå o gå och bara billigast i drift, skulle jag tveklöst välja en med rak fyrcylindrig motor.
    Senast redigerat av johan.lindgren den 2012-06-18 klockan 14:53.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Är inte ergonomin också sämre på en street?
    Oooonej! Customarna hamnar väl allra längst ifrån vad som kan kallas bra ergonomi. Bäst är nog att finna bland äventyrshojarna typ BMW GS och sånt.
    Ove

  6. #6
    Medlem epa23s avatar
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Göteborg (V. Frölunda)
    Inlägg
    58
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Oooonej! Customarna hamnar väl allra längst ifrån vad som kan kallas bra ergonomi. Bäst är nog att finna bland äventyrshojarna typ BMW GS och sånt.
    Vilket trams, det håller jag inte med om alls...

    Till TS..
    kolla upp vilka märken som dina lokala MC handlare servar och börja där ifrån..
    Ut och provkör osv..

    Lycka till!

    //Peter

  7. #7
    Håller med Epa
    Street hoj går fett bort pga sitter som ett arsele
    Offroad hojar är kanon till allt
    Custom hojen jag har funkar till allt oxså

  8. #8
    Ankan1
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av johan.lindgren Visa inlägg
    Nja vet inte om hornet 600 slits så överdrivet - är väl värre med cbr då! cb600 och er6n är väl ganska snälla hojjar och inte så aggresiva. Hornet har jag verkligen hört mycket positivt om och jag skulle gärna ha en själv någon dag.. dock 900cc då
    Skulle nog även våga påstå att de är både slitstarka, billiga med service och lätta att se över själv, delvis på grund av avsaknaden av kåpor.

    Här finns även en äldre, Honda 750 -97 där han skickar med packväskor.

    Så värst obekväma vet jag inte heller om de är, jag kan köra 20 mil i sträck på min 81'a.

    EDIT: Ska hojjen bara gå o gå och bara billigast i drift, skulle jag tveklöst välja en med rak fyrcylindrig motor.
    Och jag var uppe och skrämde smålänningarna för någon dag sedan på en 60 mila tur med min och kände inget obehag av denna sträcka om inte den normala sömnkänslan hade slagit till.Tvärtom ...

    http://www.sporthoj.com/blogg/?inlaggid=5312
    Senast redigerat av Ankan1 den 2012-06-18 klockan 23:27.

  9. #9
    Hehe verkligen skilda meningar om vad som är bekvämt..

    Inte värt att starta nått modell-krig om vad som är bäst, men som sagt förrut, känn själv - provsitt olika typer av hojjar så får du väl se var det fastnar vid!

    Dock med tanke på vad du skrev själv om robust, driftsäker och tåla "lite skit" så skulle jag välja bort allt annat än en rak 4'a oavsett typ av hojj.

  10. #10
    Medlem TMax500s avatar
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg (Västra Frölunda)
    Inlägg
    522
    Eller byt till en annan stor-scooter. En japan som kan servas där du bor. Honda, Yamaha, Suzuki har ju varianter på 400-700 cc.

    Jag vill inte-vill inte-vill inte-vill inte skriva något om italiensk kvalitet, men jag tror ändå att japanerna kan vara ett snäpp tryggare i det avseendet.

    *har kört både Alfa och Fiat och dessutom sett grannen förtvivla över sina enduromaskiner från Aprilia som inte startar p g a fukt*

Liknande ämnen

  1. Hej igen
    Av Gurrag i forum Ny på forumet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-01, 13:27
  2. På G igen...
    Av RobbeS i forum Ny på forumet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-04-01, 00:44
  3. Hej igen.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-04, 19:33
  4. Då var man där igen.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 00:58
  5. Hej igen.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 16:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •