Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 45

Ämne: Om man inte klarar pressen vid uppkörning :(

  1. #21
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Kristina81 Visa inlägg
    Jag tragglar och tragglar på orealistiska övningar, då menar jag främst lågfartsdel 1 som i mina ögon är rena cirkuskonsten.
    Vad består övningen i för moment? Vore kul att veta vad som krävs idag jämfört med den "svart/vita tiden" när jag körde upp, -75...
    ~ Mats

    Min blogg

  2. #22
    Medlem Susies avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    218
    Kristina, jag har också hållit på hela våren och klarade inte min 1:a uppkörning i juli, det sved hade för raka armar i bromsprovet vilket jag övat mkt på och kände mig väldigt bekväm med då jag som sagt kört hårt med det i alla upptänkliga hastigheter och varken körskolan eller min handledare haft något att anmärka men men.Det hela slutade med att jag i vilket fall som helst inte kom ut i trafiken av även andra skäl jag ej ska trötta ut er med.

    Men jag hade ställt in mig på att ta det med en stor portion ödmjukhet om jag inte skulle klara det och det har fungerat, visst det sved som sagt (naturligtvis även ekonomiskt då det är hisnande dyrt att ta kortet) men jag har lärt mig massor på vägen till nästa uppkörning som är nu i sept och framförallt har jag fått många mil på hojen som gjort och gör mig säkrare och säkrare vart eftersom. Det jag mest är orolig för nu är att jag ska bli "styv i korken" när jag är ute på vägarna för då kan man väl ge sig sjutton på att det smäller till med oönskade situationer man pga sin oerfarenhet utsätter sig själv och andra för.Sen är jag också lite orolig naturligtvis för den berömda nervositeten under uppkörningen som bara kommer från ingenstans och landar på axeln...

    Jo just det men värst är ändå att det är så fruktansvärt svårt att boka in uppkörningstider, det är ju ett enda stort skämt!!!!!

    Så Kristina, jobba hårt med visualisering; Plocka fram i minnet några fantastiska tillfällen när du haft det åtråvärda flytet i din körning/kryp eller vad det nu må vara, och hur det kändes, hur du mådde då, och förankra den känslan i kroppen några dagar innan uppkörningen så du bara kan plocka fram den när det är dags.

    Fundera också på hur du ska hantera situationen om du inte klarar uppkörningen det är inte värt att " må skit" efteråt och tycka att man är en sopa eller att inspektören är värdelös Det hjälper dig inte! Men naturligtvis fixar du det, på med ett leende (för din egen skull) och sopa banan när det är dax!!!!!!!!!



    Citat Ursprungligen postat av Kristina81 Visa inlägg
    Fasiken vad bra skrivet!!!!!!!!! Jag upplever precis samma sak som du!
    Jag tragglar och tragglar på orealistiska övningar, då menar jag främst lågfartsdel 1 som i mina ögon är rena cirkuskonsten.

    Jag har kört hela våren och om en vecka är det dax! Klarar jag det inte kommer jag att tappa motivationen helt, sälja min motorcykel och spotta på alla jag ser...så känns det nu......

    Många lycka till och klapp på axeln till alla er som kämpar med sina Mc.kort!!!!!!!!

  3. #23
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    8
    Tack för allt peppande!!!!! Jag har svårt att hantera motgångar generellt....och om jag kuggar kommer jag vilja hoppa ner i ett djupt mörkt hål och inte vilja komma upp igen...

    En sak som spökar är även att alla runt omkring mig som har mc-kort har klarat det på första försöket , det sätter en oerhörd press på mig, och jag som aldrig brukar jämföra mig med andra men nu plötsligt gör jag det!! Dessutom känner man sig usel när man inte klarar pressen....

    Jag har fått så många goda råd. Tänk positiva tankar, ha roligt, tänk på det som du gör bra osv..... men allt nötande och all press tar liksom udden av allt det roliga...

    MEN, jag ger naturligtvis inte upp!!

    /K

  4. #24
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Kristina81 Visa inlägg
    Tack för allt peppande!!!!! Jag har svårt att hantera motgångar generellt....och om jag kuggar kommer jag vilja hoppa ner i ett djupt mörkt hål och inte vilja komma upp igen...

    En sak som spökar är även att alla runt omkring mig som har mc-kort har klarat det på första försöket , det sätter en oerhörd press på mig, och jag som aldrig brukar jämföra mig med andra men nu plötsligt gör jag det!! Dessutom känner man sig usel när man inte klarar pressen....

    Jag har fått så många goda råd. Tänk positiva tankar, ha roligt, tänk på det som du gör bra osv..... men allt nötande och all press tar liksom udden av allt det roliga...

    MEN, jag ger naturligtvis inte upp!!

    /K
    Jag missade på första försöket. Vi var fyra som körde upp då i början på juli och bara en av oss klarade det. Vi andra tre misslyckades alla i manöverdelen. Så alla lyckas inte, många kör upp fler än två gånger. Och jag blev jättebesviken, jag blev riktigt riktigt låg. Och det tog tid för mig att komma över det, det grumlade verkligen.

    Men det fel jag gjorde och som äöven de andra tre gjorde (och som jag förstår att många gör) var att jag var för stel. Jag kunde inte känna hojen och följa den och balansera den tillräckligt bra.

    Andra gången jag fick tid för uppkörning var i måndags så innan den hade jag fyra lektioner till där jag verkligen fokuserade på balans och avslappning, att verkligen överdriva avslappning (tyckte jag själv men läraren sa att jag kan slappna av ännu mera) och försöka känna mer och verkligen tänka mindre. Jag hade inga förväntningar för uppkörningen och kände att jag skulle kuggas igen - att jag inte klarar av detta på ett bra sätt.

    På morgonen innan uppkörningen lyckades jag ta båda lågfartsbanorna bra liksom högfartsbanan och bestämde mig för att ta med den känslan till uppkörningen. Jag ville knappt värma upp för att inte förstöra den goa känslan.

    När jag skulle göra manöverproven fokuserade jag på tre saker - banan och att jag SKA klara den, att verkligen ha höjd blick och se lånt fram och att vara rejält avslappnad. Jag bestämde mig för att ha lösa böjda armar och knappt hålla i styrets handtag utan verkligen vara lös. Och det gick jättebra!

    Så det kan gå mycket bättre än man tror bara det går att slappna av i kroppen trots nervositet. Mitt sätt var att verkligen ha lösa armar, hålla så löst jag kunde i styret och flytta på kroppen i vändningen för att verkligen utnyttja viktförflyttning för balans, inte bara luta kroppen.

    Lycka till!

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    8
    Hej!

    Det var ännu ett bra tips, mera avslappnad helt enkelt. Jag har flera gånger varit stel som en pinne, en stelhet som infinner sig när nervositeten kommer krypande. Dessutom går min puls upp rejält när jag blir nervös så ibland känns det som jag sprungit 10 mil, genomsvett och helt slut.....då är man inte avslappnad direkt
    Imorgon på körlektionen ska jag tänka på alla goda råd och förska sätta övningarna till 100 procent.

    /K

  6. #26
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Susie Visa inlägg
    Kristina, jag har också hållit på hela våren och klarade inte min 1:a uppkörning i juli, det sved hade för raka armar i bromsprovet vilket jag övat mkt på och kände mig väldigt bekväm med då jag som sagt kört hårt med det i alla upptänkliga hastigheter och varken körskolan eller min handledare haft något att anmärka men men.Det hela slutade med att jag i vilket fall som helst inte kom ut i trafiken av även andra skäl jag ej ska trötta ut er med.

    Men jag hade ställt in mig på att ta det med en stor portion ödmjukhet om jag inte skulle klara det och det har fungerat, visst det sved som sagt (naturligtvis även ekonomiskt då det är hisnande dyrt att ta kortet) men jag har lärt mig massor på vägen till nästa uppkörning som är nu i sept och framförallt har jag fått många mil på hojen som gjort och gör mig säkrare och säkrare vart eftersom. Det jag mest är orolig för nu är att jag ska bli "styv i korken" när jag är ute på vägarna för då kan man väl ge sig sjutton på att det smäller till med oönskade situationer man pga sin oerfarenhet utsätter sig själv och andra för.Sen är jag också lite orolig naturligtvis för den berömda nervositeten under uppkörningen som bara kommer från ingenstans och landar på axeln...

    Jo just det men värst är ändå att det är så fruktansvärt svårt att boka in uppkörningstider, det är ju ett enda stort skämt!!!!!

    Så Kristina, jobba hårt med visualisering; Plocka fram i minnet några fantastiska tillfällen när du haft det åtråvärda flytet i din körning/kryp eller vad det nu må vara, och hur det kändes, hur du mådde då, och förankra den känslan i kroppen några dagar innan uppkörningen så du bara kan plocka fram den när det är dags.

    Fundera också på hur du ska hantera situationen om du inte klarar uppkörningen det är inte värt att " må skit" efteråt och tycka att man är en sopa eller att inspektören är värdelös Det hjälper dig inte! Men naturligtvis fixar du det, på med ett leende (för din egen skull) och sopa banan när det är dax!!!!!!!!!
    Där tycker jag du slår huvudet på den rostigaste spiken i hela körkortssystemet för ett MC-kort, Susie. Nämligen att det ska vara så förbaskat svårt att få nya uppkörningstider och att väntan ska vara så ruskigt lång. Det är mycket lättare att ta att misslyckas med uppkörning om det finns en ny uppkörningstid inom rimlig tidram - och jag tycker inte att 5-10 veckor till nästa uppkörningsmöjlighet är rimligt.

    Skärpning Trafikverket tycker jag!

  7. #27
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Visst är det så att man ska vara avslappnad och låta hojen göra jobbet i alla lägen. Själv håller jag ytterst löst i styret. Tror det är vanligt att man håller alltför hårt och spänner sig. En bra övning är att bara köra med högerhanden på styret, svårt att klara av om man inte slappnar av...
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #28
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Vad består övningen i för moment? Vore kul att veta vad som krävs idag jämfört med den "svart/vita tiden" när jag körde upp, -75...
    Om du följer den här länken, http://www.korkort.se/manoverprov/, kan du se dem. Det finns tre stycken - lågfart A på bilden är den många tycker är för orealistisk, på banan i figur b ska du stanna och sätta ner fötterna när du är mellan de dubbla konerna, i högfarten ska du hålla 50 i jämn fart när du går in, genom undanmanövern och genom konbanan. När du är nära den sista konan ska du bromsa och växla ned (jag gick på 3:an och växlade ner till 2:an som jag hade genom vändningen) för att sedan accelerera så att du når 50 i slalombanan. Du bromsar sedan hårt och effektivt utan att ABS slår till vid de dubbla konerna när du går ur banan.

  9. #29
    Medlem Jourtjänsts avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    542
    Det blir alltså tre stopp när man gör lågfart enligt figur B, två på vägen ut och ett på vägen in. Sedan stoppet i garaget förstås.

  10. #30
    Medlem pumpe3s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    142
    Även om själva konbanan (lågfart) är orealistisk så tycker jag att den ger en en god kontroll av hojen som gör att man känner sig säkrare i mer naturliga miljöer (bara baxa in hojen i tight parkering på hojfiket ex trist att tappa hojen där)

    Skickat från min HTC Sensation XL with Beats Audio X315e via Tapatalk 2

Liknande ämnen

  1. Många hojar klarar besiktningen
    Av pewa i forum Nyheter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-03-12, 09:07
  2. Nervös, klarar jag det detta året?
    Av Mohlin i forum MC-kort
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 09:49
  3. han inte köra motorcykeln kuggad uppkörning
    Av leveland95 i forum MC-kort
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-08-20, 20:27
  4. Touring som klarar grus
    Av magnusda i forum Touring
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2012-07-29, 20:12
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-03, 10:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •