Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 45

Ämne: Om man inte klarar pressen vid uppkörning :(

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    17

    Unhappy Om man inte klarar pressen vid uppkörning :(

    Jag har sjuklig nervositet när det gäller att prestera och bli bedömd, inte bara när det gäller uppkörning utan i ALLT där jag måste bli "godkänd".
    Idag hade jag min uppkörning och det gick åt h*****e, riktigt riktigt åt skogen

    Jag VÄLTE på lågfartsbanan, jag fick totalt blackout, hyperventilerar och får riktig dödsångest, alltså på riktigt Jag ville verkligen bara öppna upp ett hål i asfalten och ramla ner och dö, buhuuuu

    Grejen är att jag KAN alla momenten, jag har kört manöverbanorna 1000 ggr, säkert 50 ggr den här veckan, jag kan dom fan även om jag skulle blunda. Men det kvittar ju om jag inte kan prestera när det gäller, vad faaaaaan ska jag göra?!

    Kontrollanten fick till och med säga åt mig att andas, och tro mig han gav mig chanser att göra om och rätt men jag klappar ihop fullständigt
    Det här gäller alltså allting där jag ska bli bedömd, inte bara när det gäller uppkörning. Vad kan man göra, det hjälper ju inte att öva och öva ännu mer när jag inte klarar pressen,
    faan

  2. #2
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Lät inte lite jobbigt det...
    Tror absolut på KBT - räcker nog inte med omsorg från oss på forumet.
    Lycka till, både med uppkörningen och annat!

  3. #3
    Medlem sally101s avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    NV Skåne
    Inlägg
    78
    vilken hemsk dag du verkar ha haft Men ja, vad ska man ge för tips?! Försökta strunta i att det står nån och tittar på?
    Hur går det när körläraren är med och tittar? Är det samma prestationsångest då?
    Min körlärare körde hårt med "jag kan flyga, jag är inte rädd" och jag hörde honom i huvudet hela tiden, bara att ge sig f*n på att det SKA gå! Man kan det ju som du säger, bara försöka koppla bort att det står nån jeppe och tittar på en, fokusera på det man ska göra.
    Vet inte hur hjälpsamt detta var men jag önskar dig all lycka till i vilket fall som helst!!

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    17
    Grejen är att allt går bra tills det är dags?! DÅ skiter sig ALLT!!!!
    Jag klättrar i berg och har tagit dykcert ( förövrigt även där hade jag dödsångest när jag skulle KLARA certet, men jag klarar utan problem att dyka i grottor i totalt mörker..)

    Det handlar alltså om själva bedömningsmomentet, när jag vet att det hänger på här och nu- en chans.
    Även om jag skulle gå i terapi och lägga lika mycket pengar på det som på kortet, skulle det ha någon betydelse? Killen efter mig kuggade för att han körde för snabbt i lågfartsdelen allt annat var ok?
    Så tänk om jag gör allt bra men kör 2 sekunder för fort i lågfartsbanan eller kör för mesigt på en kurvig grusväg, jag kan ju kugga ändå. Det känns så jävla värdelöst och ouppnåeligt

  5. #5
    Ankan1
    Gäst
    ... de ä bar å åk ...

  6. #6
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Ja du det där låter som ett riktigt jäkla dilemma. Vet egentligen inte vad man ska säga som kan hjälpa dig. Om det är till någon tröst så höll inte mina nerver på första uppkörningen heller.... Sparkade en kona på undanmanövern och kuggade.
    Kan inte annat än att säga "på't igen".... Andra gången så kände jag mig betydligt lugnare för att jag varit i situationen tidigare och visste vad det handlade om. Även fast jag var nervös den gången också. Detär alltid jobbigt att sitta i situationen då man blir bedömd....

    Hoppas att du inte ger upp... Lycka till på nästa uppkörning

  7. #7
    Jag fick köra upp två gånger, jag blev kuggad på högfartsbanan första gången. Nervositet spelade ganska stor roll den gången. Man är inte jättebra på att göra mjuka svängar när man sitter och är stel av nervositeten inför allvaret i ögonblicket.

    När jag höll på nöta manöverbanor inför försök nr 2 så var det en musikfestival samtidigt på det vanliga stället där körskolorna brukade öva på manöverbanorna, men eftersom körskolorna är ganska bra kompisar med inspektörerna så fick vi vara och övningsköra under de dagarna på samma ställe där man skulle köra upp senare.

    När jag körde upp nästa gång var jag nästan inte nervös alls, den stora hemska asfaltsplanen där man skulle köra konbanorna hade jag ju varit på och kört innan och jag visste att de inte var något konstigt utan att det gick lika bra att köra manöverbanorna där som någon annan stans.

    Om du kör via körskola kanske du kan be att få vara och öva lite på samma ställe som uppkörningen sker på - just i syfte att minska nervositeten - det gjorde i alla fall skillnad för mig.

    Om inte det hjälper, prata med en läkare och beskriv symptomen och fråga om beta-blockerare ... http://en.wikipedia.org/wiki/Beta_bl...ce_enhancement , kan ev. fungera.

  8. #8
    Medlem Figureheads avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    245
    Förstår precis vad du går igenom! Jag kuggade två ggr enbart på nervositet. Skakade som ett asplöv före, under och efter uppkörningen. Det enda som hjälper för mig är att ge fan i det, bli grinig och tänka "nu spelar det ingen roll längre". Ingenting är så svårt som att försöka klara nåt man vet att man kan när andra tittar på!
    Samma gäller för allt egentligen - fickparkering, uppträdanden, hålla tal, you name it. Det är bara att försöka strunta i konsekvenserna. Kanske inte till nån större hjälp, men det finns ingen snabb o enkel lösning.
    Upp på hästen (mc´n) igen, boka ny uppkörning och öva öva öva! Och lycka till! =)
    For those about to rock - We salute you!

  9. #9
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Lät inte lite jobbigt det...
    Tror absolut på KBT - räcker nog inte med omsorg från oss på forumet.
    Lycka till, både med uppkörningen och annat!
    Håller med även om det låter hårt. Finns inga enkla tips som löser ditt problem, du måste jobba med ditt prestationsproblem. Har själv testat KBT (av andra orsaker visserligen) och det hjälpte mig. Får du hjälp att handskas med din nervositet kommer inte bara uppkörningen att bli lättare.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  10. #10
    Medlem Gawriels avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    203
    sex dämpar prestationångest sägs det, se till att utöva det flitigt dagarna förre viktiga prov o ge fan i mediciner

Liknande ämnen

  1. Många hojar klarar besiktningen
    Av pewa i forum Nyheter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-03-12, 09:07
  2. Nervös, klarar jag det detta året?
    Av Mohlin i forum MC-kort
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 09:49
  3. han inte köra motorcykeln kuggad uppkörning
    Av leveland95 i forum MC-kort
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-08-20, 20:27
  4. Touring som klarar grus
    Av magnusda i forum Touring
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2012-07-29, 20:12
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-03, 10:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •