Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Elproblem - ingen tändning

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    --
    Inlägg
    1

    Elproblem - ingen tändning

    Hej,

    Min Yamaha FZ 750 får ingen tändning längre.

    Bakgrund:
    Förra året blev hojens tändningslås kvaddat av nåt pucko som försökte starta hojen. Jag tror dock inte han lyckades då både bensin och kraft i batteriet fanns kvar.

    Försök till reparation:
    Direkt när jag fick hem hojen så plockade jag isär den och skar av kabeln till tändningslåset. Jag läste på lite forum om hur kablarna skulle kopplas och kopplade därefter ihop kablarna enligt forumen. Hojen startade fint. Det enda som inte fungerade var blinkers och tuta.

    Vidare felsökning:
    Att inte blinkers och tuta fungerade bekymrade mig inte så mycket då jag trodde det skulle lösas när jag köpte ett nytt tändningslås.
    Hojen har stått orörd under vintern till idag när jag fick hem mitt nya tändningslås. Jag gick då ut i garaget och kopplade in tändningslåset. Blinkers och tuta fungerade fortfarande inte.
    MEN nu till det riktigt jobbiga...när jag skulle testa och starta hojen så klicka det till nere vid batteriet och sen blev allt heldött. Inget lyse, ingen neutrallampa, ingenting. HELT DÖTT.
    Jag har mätt att batteriet både har rätt spänning och är laddat. Jag har även checkat de två huvudsäkringarna på 30 a samt de andra fyra säkringarna på 10 resp 15 a.

    Tacksam för all hjälp jag kan få.

    /Marcus

  2. #2
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Brände en huvudsäkring härom dagen. Glasrörssäkring. Rev en hel del ledning i felsökandet, innan jag kom på att säkringen "gått" utan att det syntes att säkringstråden var av inne i plåtskållan.

    Alltså kolla inte bara säkringar visuellt, utan testa dom.
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

Liknande ämnen

  1. Tändning på en Twin Cam chopper
    Av Haz i forum Mekguider
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-07-23, 10:54
  2. Elproblem Suzuki gsx 400 T
    Av Ulgrath i forum Veteran
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2019-10-12, 17:43
  3. Elproblem med lysena!
    Av Liselott i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-06-04, 10:54
  4. Elproblem
    Av Jonas i forum Mekhörnan
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-05-20, 13:52
  5. Elproblem
    Av MEHall i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-03, 19:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •