Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Kawasaki KLE500 startar inte

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4

    Kawasaki KLE500 startar inte

    Hej!

    Min Kawasaki KLE500 från -93 har bestämt sig för att sluta starta.

    Körde första turen i helgen och då startade den utan problem. Körde ett par mil och sen dog den vilket visade sig bero på att bensinen var slut - satte på reserven och då startade den igen och jag körde vidare ett par mil.
    Ett par timmar senare så var det dags att åka hemåt och hojen startade utan problem. Ungefär åtta mil senare stannade jag för att ringa ett samtal och när jag skulle åka vägrade den att starta. Startmotor går igång men inget mer och efter ett par försök så verkar även startmotorn ge upp och det låter som den bara "klickar".
    Provade att springa igång hojen och det fungerade fint och jag kunde fortsätta köra de resterande fem milen helt utan problem.

    När jag kom fram så kontrollerade jag den två år gamla batteriet (cykeln har gått max 20 mil med det) och vattnet var i rätt höjd och polerna var fräscha.
    Jag mätta även volten i det och det låg på 12.8 ungefär. När jag försöker starta hojen så sjunker det till 11.8 (har fått berättat för mig att det borde ligga närmare 14 volt här). Batteriet är på 1400 mA om jag inte minns helt fel.
    Laddade batteriet under ett par timmar men hojen startade likt förbannat inte sen.

    Tilläggas bör att hojen har stått i varmluftsgarage över vintern och att den har underhållsladdats tre-fyra gånger samt även startats åtminstone varannan månad sen förra sommaren (och då har det aldrig varit några problem).

    Någon som har varit med om något liknande och lyckats lösa det?
    Kan det ha något med bensinstoppet att göra?

    Är VÄLDIGT tacksam för hjälp!

  2. #2
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    Börja med att byta till ett nytt batteri. Det brukar vara boven i många startdramor...

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4
    Får nog ta och göra detta. Kan ju alltid prova med farsans batteri och om det funkar vet vi ju vad felet var.
    Känns väldigt konstigt att det ska ha pajat bara, men absolut ingen omöjlighet.

    Det kan inte ha nåt att göra med generator, voltgenerator, laddningsregulator (ingen aning om vad som faktiskt finns i min hoj, har googlat och hittat dessa som gemensam nämnare).

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Jag har ett väldigt, väldigt snarlikt problem med min 500cc MC-scooter.

    Bytt batteri som redan är föreslagit. Fungerar inte det kan det vara voltregulatorn. Är det inte voltregulatorn så borde det väl i så fall vara generatorn...väl...?

    Jag bytte mitt batteri, men kan ha råkat skada regulatorn i processen så jag fick lämna in den till en verkstad i slutändan. De kommer att byta voltregulatorn med väntar fortfarande på att få en ny från reservdelsleverantören, så jag kan inte säga om det är där felet ligger än...

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Jag har ett väldigt, väldigt snarlikt problem med min 500cc MC-scooter.

    Bytt batteri som redan är föreslagit. Fungerar inte det kan det vara voltregulatorn. Är det inte voltregulatorn så borde det väl i så fall vara generatorn...väl...?

    Jag bytte mitt batteri, men kan ha råkat skada regulatorn i processen så jag fick lämna in den till en verkstad i slutändan. De kommer att byta voltregulatorn med väntar fortfarande på att få en ny från reservdelsleverantören, så jag kan inte säga om det är där felet ligger än...
    Hej!

    Läste igenom din tråd förut i hopp om att det skulle lösa mina problem
    Låter som att du har hamnat i den allra sämsta möjliga sitsen då det kan vara svårt att backtraca vad som faktiskt har hänt.

    Du får jättegärna PM:a mig när allt har löst sig med vad som var fel samt kostnad att fixa det.

  6. #6
    Mycket intressant för felsökning ( då jag själv oxå har start problem )

    http://www.youtube.com/watch?feature...&v=rAKBoRDowpk

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Citat Ursprungligen postat av pbiddy Visa inlägg
    Hej!

    Läste igenom din tråd förut i hopp om att det skulle lösa mina problem
    Låter som att du har hamnat i den allra sämsta möjliga sitsen då det kan vara svårt att backtraca vad som faktiskt har hänt.

    Du får jättegärna PM:a mig när allt har löst sig med vad som var fel samt kostnad att fixa det.
    OK, will do! Har förhoppningsvis något form av svar i slutet av veckan...

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Allaandranamnvarupptagna Visa inlägg
    Mycket intressant för felsökning ( då jag själv oxå har start problem )

    http://www.youtube.com/watch?feature...&v=rAKBoRDowpk
    Tackar jag för!

Liknande ämnen

  1. startar inte
    Av Niksix i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2021-01-08, 14:54
  2. Startar inte
    Av Jonathan i forum Mekhörnan
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-07-18, 10:28
  3. Kx 250 -92 Startar inte!!
    Av Kx250 i forum Mekhörnan
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-02-25, 11:37
  4. CBR 600 f2 startar inte
    Av livewire i forum Mekhörnan
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2013-05-12, 08:26
  5. Startar inte.
    Av Scarecrow i forum Mekhörnan
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 18:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •