Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 34

Ämne: KTM eller BMW (offroad-hoj)?

  1. #1
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    KTM eller BMW (offroad-hoj)?

    Jag känner mig begränsad på min custom…
    Jag gillar att köra på grusvägar och helst på rullgrus så blir det lite spännande. Med min custom känner jag mig begränsad till enbart asfaltsvägar. Har varit förbi den lokala mc-butiken som har en BMW F650 GS -05:a offroad-hoj till salu men den saknar diverse extra utrustning (packväskor, handskydd, motorbågar etc) så den var inte längre så intressant. Att köpa till extrautrustningen i efterhand kostar skjortan.

    Men nu blev jag tipsad om att kika på märket KTM, t ex Adventure, 950 R m fl.
    Jag vet ju hur BMW:n är, lite slö förstås under 3000 varv så jag fick tipset att kika på en med större kubik. Då finns BMW F1100 R eller vad den då heter (varför kan de inte döpa hojjarna till exempelvis ”BMW F1100 GS”??). Den är givetvis lite tyngre då men har lite mer ork. Nästa tips på hoj var då en KTM, de ska visst vara de bästa för både landsväg och grus, sa man.

    Men hur är KTM i sitthöjd exempelvis? BMW F650 GS:en känns lagom hög, Dakaren vet jag är något högre men hur är det med KTM – är de ännu högre än t ex GS:en?
    Är den bra på vanlig väg, t ex om jag ska igenom Södertälje söderut och råkar hamna i bilkö? Hur är KTM's 640 jämfört med 950 el 990? Kan man köra bortåt 50 mil på en KTM under en hel dag?

    Hur är det med reservdelar, försäkring, servicekostnader etc?
    Jag får abstinensbesvär om jag inte kan köra på grusvägar!

    Tacksam för svar. ;D

    PS, här är en KTM med lite mer grövre däck: KTM 950 Adventure -04

    Förresten kan jag väl passa på att fråga hur Aprilia Pegaso, Triumph Tiger, Honda Transalp är när jag nu har offroad på tapeten.

  2. #2

    SV: KTM eller BMW (offroad-hoj)?

    Här kan man hitta synpunkter på många hojar: http://bike.se/review/category.php?id=1


  3. #3
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: KTM eller BMW (offroad-hoj)?

    Tack för länken och jo, där har jag hängt och läst men knappt nån skriver allmänna kritikgrejer, vad att tänka på etc, bara en massa positiva omdömen på alla dom hojjarna jag kikar på så man blir bara obeslutsam, sidan hjälper inte mig. :-\

    Nu har jag forskat lite själv och KTM har hög sitthöjd, sämre andrahandsvärde och då spelar det ingen roll om de vunnit Paris-Dakar-rally vilket inte BMW gjort. BMW har bättre andrahandsvärde i sig, det lutar nog åt en BMW F650 GS ändå trots att den är lite halvslö under 3000 varv.

  4. #4
    Jåke
    Gäst

    SV: KTM eller BMW (offroad-hoj)?

    Nu vet jag ju inte hur du tänkte dig användningsområdet eller om du planerar byta in Honda'n, men med risk för att vara helt galet ute undrar jag om du tittat på nån TDM850?

    Visst, det är egentligen en vanlig hoj som bara ser ut att ha lång fjädringsväg. Men den fjädringen gör ett utmärkt jobb på potthålsvägar och grusvägar, för jag antar att du egentligen inte är ute efter "off-road". Där platsar nämligen inte BMW'n heller på långa vägar...

    Mycket mer motor än 650-stånkan, visserligen tyngre också men med ganska bra balans. 80 hkr och två cylindrar är mer än en cylinder och 45 hkr ;D

    Allrounddäck finns att få, troligen grövre grusdäck också då framhjulet är 18-tum. Serviceintervallet är löjligt långt och sitthöjden inte så extrem som en KTM950.

    Som sagt, helt beroende på hur avancerad du tänkte bli i ditt grussmiskande och åt vilket håll dina böjelser går: mer väg eller mer skog.

  5. #5
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217

    SV: KTM eller BMW (offroad-hoj)?

    BMW R1150GS eller den modernare 1200'an är seriöst anvädnbara på såväl grus som autobahn.
    Mer "två-i-ett" kan du nog knappast få.
    Nackdelen är att de är populära varför priset kan bli lite högt.
    Välkommen in på BMW Forum (http://forum.bmw-mc-klubben.se/) så kan du fråga de entusiastiska ägarna om allt mellan himmel och jord.

  6. #6
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: KTM eller BMW (offroad-hoj)?

    Mmm, TDM850 ser ut som nån grushoj fast här på bilden ”fel” däck. De får gärna vara lite grovmönstrade för mig.

    Nja, de modeller jag tänker på har oftast lite grovmönstrade däck och då kallas de för ”off road” fast de egentligen inte är det i den bemärkelsen. Skulle nog snarare dra dom vid landsväg men bra för grusvägar med tanke på däcken och något högre höjd men rena off road-hojar är de inte. De är mer avsedda för ”svenssons”.

    Jag vill köra på grusvägar, inte i nån skog men grusvägar och gärna får det vara rullgrus, då blir det lite roligare, jag blir faktiskt lite besviken när gruset plattats till…
    Tipset ang KTM kom från en Enduro-förare som tävlar. BMW:n är jag bra sugen på, den är tokskön att köra, jag känner hojen utan och innan men tyvärr är ägaren lika kär i den som jag är så köpa den kan jag nog glömma. :

    TDM850:


    BMW:n jag lånat ibland:

  7. #7
    Jåke
    Gäst

    SV: KTM eller BMW (offroad-hoj)?

    Ett litet tips (men tala inte om det för nån): Det går att montera BMW-däcken på en TDM åxå.

    Men känner du att BMW'n funkar är det inte så mycket att orda om

    Den är populär och funkar tydligen mycket bra. Enda kritiken jag hört är som sagt att motorn är lite tunn. En bekant har haft Aprilia Pegaso ett antal år, den är roligare än BMW'n och har lite bättre ork. Men med tanke på hur "bra" ÅF-nät Aprilia har här i landet känns det kanske inte sådär jättekul, det är lång leveranstid på saker...

    Har provat en -02/-03 Transalp själv, och konstaterade att den väger mellan F650 och TDM:n utan att ha motorstyrkan. Bekväm att köra och så, väldigt mycket Honda, men surrig i motorvägsfart. Fast jämfört med en stånka... Tror 650:n är mycket bättre än 600:n (som jag inte provat).

    Tigern är mer att jämföra med Varadero och de andra åbäkena, iaf om vi talar tidigare modeller.

  8. #8
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    SV: KTM eller BMW (offroad-hoj)?

    Jag lovar att inye berätta det för nån
    Den här Pegason har jag sneglat lite på faktiskt (det sitter ett lite grövre mönstrat däck på där bak), just nu till salu på Blocket.
    Ett plus är att det finns packväskor med, ett måste om man vill ut och köra och stanna till över en kopp te och macka på nån tjusig plats.

  9. #9
    Bloggare Ninas avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    6 430

    BMW får det bli

    Nu har jag kollat på försäkringar för de olika hojarna jag kikat på. De som helt klart är dyrast är TDM850 och KTM 990 med sina ca 4.300 kr i året. De är visserligen större i kubik som då drar i väg premieavgiften. Försäkringen på en BMW F650 GS är precis lika låg som på min custom, den är billigast av dem alla. Jag har bestämt mig, jag ska behålla Bertil och jag tänker kika efter en bra BMW F650 GS, helst vill jag köpa den svärfar har för den har ju allt.

  10. #10
    Medlem turbos avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    södern
    Inlägg
    773

    SV: KTM eller BMW (offroad-hoj)?

    jag ser att du redan bestämt dig för en BMW, bara att gratuelra då! annars tycker jag ktm och adventuren är en värdig konkurrent. ktm har lite oförtjänt dåligt rykte och är ganska okända i branschen även om det kommit starkt på slutet.

    jag har själv kört ktm supermotard och är helnöjd med kvalitén och känslan på hojen. lc4-motorn har dessutom mänskliga serviceintervaller.

Liknande ämnen

  1. Offroad-bil.
    Av pentti01 i forum Off topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-08, 15:44
  2. Offroad/touring
    Av Greven i forum Offroad
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-10-10, 12:57
  3. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-11-02, 20:52
  4. Skyddsjacka för offroad
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-03-15, 10:55
  5. Offroad???
    Av tomahs900 i forum Off topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-01, 19:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •