Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 2-till-1 avgassystem - effekter?

  1. #1
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126

    Question 2-till-1 avgassystem - effekter?

    Jag har en enstånka (650 cc, 40 hk) originalutrustad med två avgasrör och två ljuddämpare. Eftersom dämparna börjar bli dåliga och originalsystemets ljud är riktigt fjolligt, så funderar jag på bytesalternativ.
    Låt säga att jag bygger ett 2-till-1-system, genom att montera ett y-rör som sammanbinder de två avgasrören (strax innan ljuddämparna) och sedan monterar EN eftermarknadsdämpare (t.ex. Biltemas slipon). Vad kan man tänka sig att det blir för effekter av detta rent motormässigt och maskinellt? Om det blir några alltså. Hjälp mig genom att "spåna" lite!

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Då har du såna funderingar jag hade ang. min Honda Dominator.
    Hade också dämpare som började rosta. Satte på ett y-rör och fixade till en ganska liten bildämpare. Blev ganska bra ljud.
    Då det fanns plats där den gamla dämparen på vänstra satt, tillverkade jag en extratank som
    rymde ca 5 l., där.
    När man ändrar något på hojen, så brukar det bli en kedja av grejer som måste fixas.
    Om dämparen blir öppnare, så bör du öka munstycket ca 2 steg och byta luftfiltret mot KN.
    Lovar att du får lite extra styrka i hojen. Den blir helt enkelt rappare.

  3. #3
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Då har du såna funderingar jag hade ang. min Honda Dominator.
    Hade också dämpare som började rosta. Satte på ett y-rör och fixade till en ganska liten bildämpare. Blev ganska bra ljud.
    Då det fanns plats där den gamla dämparen på vänstra satt, tillverkade jag en extratank som
    rymde ca 5 l., där.
    När man ändrar något på hojen, så brukar det bli en kedja av grejer som måste fixas.
    Om dämparen blir öppnare, så bör du öka munstycket ca 2 steg och byta luftfiltret mot KN.
    Lovar att du får lite extra styrka i hojen. Den blir helt enkelt rappare.
    Smart, att utnyttja överskottsutrymmet! Gjorde du de justeringar du nämner också, eller är de "bara" rekommenderade?

    Följdfråga: ska man rutinmässigt betrakta EN slipon-dämpare som ett "öppnare system" än TVÅ original?

  4. #4
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Citat Ursprungligen postat av mirrisen Visa inlägg

    Följdfråga: ska man rutinmässigt betrakta EN slipon-dämpare som ett "öppnare system" än TVÅ original?
    Nä; så är det inte.
    Beroende på vad du monterar hur, kommer du att få olika effekter dessutom sannolikt med olika storlek vid olika varv/gaspådrag/belastningar.
    Kräver helt enkelt ett väldans laborerande efteråt men inget oöverstigligt - "tändstiftsprovet" + subjektiv körupplevelse kan räcka, särskilt på en motor som inte är ylande hi-tech.

  5. #5
    Ankan1
    Gäst
    Hemmadragna rör med Biltema ljuddämpare ger väl knappast någon mätbar plus effekt.Men är man ute efter ett coolt ljud så kan det ju helt klart vara värt ett försök.Om inte annat så ser det ju ballt ut ...

  6. #6
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Hemmadragna rör med Biltema ljuddämpare ger väl knappast någon mätbar plus effekt.Men är man ute efter ett coolt ljud så kan det ju helt klart vara värt ett försök.Om inte annat så ser det ju ballt ut ...
    Det primära är inte ökad effekt, men det är ju bra om det inte blir minskad iaf...

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av mirrisen Visa inlägg
    Smart, att utnyttja överskottsutrymmet! Gjorde du de justeringar du nämner också, eller är de "bara" rekommenderade?

    Följdfråga: ska man rutinmässigt betrakta EN slipon-dämpare som ett "öppnare system" än TVÅ original?
    Jag märkte en markant skillnad i effekt då jag gjorde de beskrivna ändringarna.
    Där det verkligen märktes var med passagerare. Ändrade antal kugg fram från 15 till 16.
    Du kan nog betrakta en slipon som öppnare om den är avsedd för slagvolymen i fråga.
    I Dominatorns ljuddämpare var det mycket små hål för avgaserna att passera igenom.
    Till en början öppnade jag upp, orginaldämparna, ( ett jäkla jobb som tog ett par timmar ) men sedan då de rostade, gick jag över till 2-1.

Liknande ämnen

  1. Säljes: Avgassystem till Honda Rebel 450
    Av Eyfernando i forum Köp & Sälj
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2021-08-29, 19:41
  2. Köpes: Avgassystem till Dragstar 650-99
    Av Risto i forum Köp & Sälj
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-06-15, 08:50
  3. Avgassystem
    Av erikn i forum Mekhörnan
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-07-10, 23:59
  4. Detta med avgassystem...
    Av Mc-Bosse i forum Custom
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 12:39
  5. Avgassystem
    Av Guran 65 i forum Mekhörnan
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-11-08, 20:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •