Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 40

Ämne: Hojen startar inte HJÄLP!!! ( meck tips till mig ? )

  1. #21
    Jag köppte hojen av någon snubbe som inte hade värken instruktions bok eller några verktyg till den, påtal om instruktions bok, vart kan jag få tag i en sån? letat förbrilt på nätet, men hittar bara på tyska :/

    Ang sändstiften så kollade jag på 4ans cylinder, och sitiften har en bricka.

    Men problemet är nu som sagt att få ihop burken igen.. snackade med en polare som har en glidare, han tyckte jag skulle skita i att kladda med det och köpa mig ett öppet luftfilter från K&N eller något annat kännt märke, dels för ljudet blir härligare men även för något förbättrad efekt.

    Han har förövrigt det oxå samt powercomader och lite annat sånt.

    Hur är det att byta till öppet filter ? tänker mig 4 förasare blir de 4 filter eller man skaffar någon ihopkopplare och ett lite större filter ?
    Antar att man även får skystera förgasarna efter det.. ?

    Eller öppet är helt kast ?

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    88
    generellt så är öppet helt filter kasst på en sån här motorcykel som plockar ut en del effekt original... en regel är att ändrar man på avgassidan så är det smidigt, inte alltid man ens behöver justera soppan, men på insugsidan blir det värre, justering är ett måste och tydligen väldigt svårt enligt vad jag har läst mig till tidigare.

  3. #23
    Ja, frågan är, imbillar mig att motorn sugen in rätt bra med luft vilket som när man kömmer runt 10.000 varv. men det är klart ljudet kommer förmodligen ändras lite antar jag.. men för enkelhetens skull kanske jag ska köpa mig ett sport filter istället ? ( till luftburken ) har hört att det kan bli en enkel lösning.. vet inte hur länge filtret jag har i har suttit i flera år kanske...

    Är det fel att borra i burken för att öka luftintaget ? ( rätt sida filtret såklart ) tycker rören till burken är lite väl små ( Höjd 2 cm Bredd 5 cm x2 ) för en sådan motor ?

  4. #24
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Kul att du fick liv i skrotet!
    Som nämns ovan så är det mer problem än nytta att byta ut luftburken!
    T o m borra hål i luftburken kan ändra motorns karaktär till det sämre (förmodligen får du ett sämre mellanregister), däremot å stoppa i ett bättre filter brukar funka bra.
    Du hade provat att att värma å smörja gummimuffarna?

    /B

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Allaandranamnvarupptagna Visa inlägg
    Det stämmer, den har vakum kran, enligt min förståelse så bildar förgasarna något undertryck (?) som är kopplat via en slang till tanken genom bränslekranen, så att "ge upp" innebär en igentäppt slang tex ?
    och detta för att det ska hindra bränsle från att rinna vidare in i till motron.. ?

    Eller har jag fattat det fel ?
    En vacuumkran har ett membran som skall sugas in för att släppa förbi soppan. Om slangen är tät eller membranet läcker så bildas inget vacuum och soppan rinner inte förbi. Den kranen hindrar ju också att förgasaren flödar över och soppan att rinna in i motorn.
    Ganska lätt att kolla.
    Lossa bränsleslangen under besinkranen eller vid förgasaren. Låt motorn gå några varv på starten. Kommer det inte någon soppa så är antingen felet i kranen eller tät slang.
    Det kan också på¨vissa hojar sitta ett litet filter inanför bensinkranen ini tanken.
    Lättast är nog i så fall att lossa tanken, ta bort kranen och kolla filtret. passa sedan på att skölja ur tanken för att få bort gammalt skräp.

  6. #26
    Då var jag inte allt för långt från sanningen!
    jag får kolla på de där om en stund, ska lägga denna dagen på att mecka!

    Tackar för tipset

  7. #27
    precis, för enkelhetens skull låter jag nog det vara!

    Altså, visst jag har tästat att smörja, dock inte värma eller koka dem, de har nog suttit fast i måååång år och en salang är helt vanskapt, är nästan säker att den suttit fel även innan och tatt in luft i skarven (!) rätt in i förgasaren... försökt att fästa detta rätt med stripes, men den vill liksom inte sitta som den ska.. Åker hus om och fixar något nytt i slängväg om en stund.

    Går det lägga upp bilder på forumet föresten ? tänkte kan vara kul för er att se

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Det kanske går att hitta nya gummimuffar på ebay?
    Parafinolja funkar bra på gummi, i allafall på högtalare

    /B

  9. #29
    Ankan1
    Gäst
    Prova med en universal luftslang eller formbar kylarslang.Biltema och övriga biltillbehörsbutiker har ju en del av dessa.


    Senast redigerat av Ankan1 den 2012-05-28 klockan 11:37.

  10. #30
    Jag gav mig fan på att de skulle passa idag, tog och "skalade" av lite på slangen så den lättare gick in i burken samt så köpte mig ett par grova slangklämmor som jag klämde åt på förgasarna, detta funkade skitbra!

    40 min senare så fick jag på allt med hjälp av en kofot och en tång.. låter grovt men var snäll.

    monterar på tanken och startar...... och den startar utan problem! kul.

    Låter han gå på tomgång medans jag fixar undan verktyg mm, därefter ger jag han lite gas. funkar hur fint som hällst!

    Stätter mig på hojen och kör ett varv runt kvarteret och det går, men inte som den brukar :/

    Känns helt laggig när jag ger gas, och det känns som bränsle vs Luft inte ligger riktigt rätt till ( gissning ) kör till en liten raka för att testa med ca 80 % gas, känns helt anurlunda upp till 4000 varv, laggig och trött, nästan lite hackig, efter 4000 upp till 7000 går han markant bättre men inte som han brukar vara :/

    Vad fasen har hänt nu ?
    Ps : skar mig i tummen riktigt regält det första jag gjorde idag.

Liknande ämnen

  1. Hjälp, MC startar inte
    Av suzukivl800 i forum Mekhörnan
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2016-08-20, 21:48
  2. Hojen startar inte!
    Av Scrambler i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-10-11, 19:23
  3. Hjälp min harley startar inte
    Av bikersussi i forum Mekhörnan
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2013-05-13, 13:50
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-02, 23:08
  5. Hjälp den startar inte!!! (xv1600)
    Av MJ_750 i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-06-01, 07:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •