Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 40

Ämne: Hojen startar inte HJÄLP!!! ( meck tips till mig ? )

  1. #11
    Nu jävlar, skruvat i timmar på hojen.

    Drenerade tankten på soppa för att underlätta för mig lite, och av med den, därefter ut med ett stift och skulle kolla gnista, och mycket riktigt gnistrar det på, kanske lite klent tyckte jag, men endå en markant gnista.

    Efter detta lyste jag ner i hålet ner mot cylindern, och där var snustort !
    då jag fattar att det förmodligen har med bränslesystemet att göra har jag plockat bort bränsleslangen och blåst den med tryckluft så den blev fin, därefter blåste jag in i bränslekranen på tanken i tro att det kan vara stopp någonstans ( förmodligen ) samt körde tryckluften rätt in i bränsleintaget i förgasarna ( där bränsleslangen var kopplad ) vet inte om det är bra att göra så visserligen, men ville försäkra mig på att det inte hamnat skit i den ledningen ( idiotiskt ? )

    Framm med extra bilbateri och startgas, testar starta..... och WROOOM ! den gammle 1000 cc hostar till, mycket glädjande!

    Någonstans här mitt i mellan har jag plockat bort luftburken pga att jag såg att förgasare 3s "luftintag port" till burken sitter okorekt mot förgasaren ( tar in ofiltrerad tjuvluft )

    Med allt av gör jag ett test, kopplar till bräbsleslangen till förgasarna och häller i ca 1½ - 2 dl soppa, ny startgas samt prövar att starta...... ALLT GÅR SOM DET SKA !!

    vad var felet igentligen ? dålig bränsletilförsel ?

    Det tråkiga är att efter 3 (!!!!!!!) timmar med på alla sätt och vis få på luftburken och de 4 "slangarna" till förgasarna är HELT J*VLA OMÖJLIGT !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    HUR I H*LVETE är det meningen man ska få på den igen ?
    Just nu sitter jag och skissar på att göra något eget hittepå med öppet luftfilter och slanar, för det är helt omöjligt allvarligt talat....

  2. #12
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Diskmedel och tålamod.

  3. #13
    Citat Ursprungligen postat av akems Visa inlägg
    Diskmedel och tålamod.
    jag kan få på alla en och en, och 2 st sammtidigt, men sen pga vinklen så bänds de andra uåå och ja för börja om.. efter 3 timmar så anser jag det omöjligt, testat med smörjsprej och sånt för att de ska glida lättare, känns snarare som de gilder av lättare istället

  4. #14
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Jag har haft det problemet någon gång,minns jag rätt använde jag en träribba och pressade på alla samtidigt men det var inte på en likadan hoj.

  5. #15
    Hur menar du med träribba ? kan du utveckla det lite ?

  6. #16
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Jag använde den och pressade mot ramen så jag kunde trycka mitt på burken och fick ett jämnt tryck så alla gummin pressades lika men som sagt det var inte en likadan hoj funkar kanske inte på din.Vad med att du tänker tvärtom och monterar gummina på förgasaren först och försöker trycka dom i luftburken sedan.
    Senast redigerat av akems den 2012-05-26 klockan 11:26.

  7. #17
    Jag har prövat båda varianterna, helt omöjligt säger jag. var i garaget och mätte lite, kommer köpa nya slangar/rör som sitter bättre och det kommer underlätta med åter monteringen.
    Kommer förmodligen nyttja en eller 2 av de befintliga då de är i mycket bra skick. men ett par slangklämmor är ett måste, de sin sitter på nu är någon märklig fjäder som inte funkar speciellt bra..

    Måndag blir nästa gång på hojen

  8. #18
    En tanke som slog mej
    Hur är det med soppa kran på din modell?
    Kawan finns väl med vacumkran som kan ge upp

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    88
    kul att den hoppade igång jag svarade lite på ditt inlägg i den andra tråden och kopierade/klistrade så det blev kanskle lite onödigt mycket info men kanske bra att veta ändå...
    Luftburkarna kan vara jobbiga, trångt är väl bara förnamnet och tålamod är lösningen (oftast).

    tipps angående tändstift och hylsor, den bästa tändstiftnyckeln är original, alltså den som finns med i originalverktygen, bilarnas hylsor brukar vara för grova/korta osv. för att passa optimalt. Är väldigt lätt att glömma bort originalvektygen
    Och man ska ej dra tändstift "hårt" , toppen på motorn är av aluminium och dessa gängor ger sig väldigt lätt... oftast så går det att dra åt hårt utan att gängan ger sig men när man ska lossa stiften igen så följer gänga med och då har du skapat dig ett problem.
    momentet är svårt att känna på frihand då det är så mycket som spelar in i detta läge, vilket stift? har det en bricka eller är det en kona som tätar? vilken grovlek är det på gängan? hur stort dragskaft används för hävstångseffekten osv. men som regel kan man skruva ner stiftet i botten (känns en markant skillnad och brukar räcka med fingerkraft på hylsan) och sen dra åt ungefär ett kvarts varv.


    Angående tändkablarna så ser du om dom är ok ifall det finns gnista på stiften, annars kan man ohm-mäta dom och jämföra men det är troligtvis ej det bekymmret,(går även att spreja vatten på dom medans motorn går och se om det hoppar gnistor eller om felet blir värre, även en jordad kabel kan man dra en cm. ifrån och se om gnistan letar sig ut från höljet) oftast blir det misständningar då 1 cyl. lägger av, inte alla på en gång, då är det mera troligt att tändspolen ej fungerar men det gör den om gnista finns.

  10. #20
    Det stämmer, den har vakum kran, enligt min förståelse så bildar förgasarna något undertryck (?) som är kopplat via en slang till tanken genom bränslekranen, så att "ge upp" innebär en igentäppt slang tex ?
    och detta för att det ska hindra bränsle från att rinna vidare in i till motron.. ?

    Eller har jag fattat det fel ?

Liknande ämnen

  1. Hjälp, MC startar inte
    Av suzukivl800 i forum Mekhörnan
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2016-08-20, 21:48
  2. Hojen startar inte!
    Av Scrambler i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-10-11, 19:23
  3. Hjälp min harley startar inte
    Av bikersussi i forum Mekhörnan
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2013-05-13, 13:50
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-02, 23:08
  5. Hjälp den startar inte!!! (xv1600)
    Av MJ_750 i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-06-01, 07:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •