Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 40

Ämne: Hojen startar inte HJÄLP!!! ( meck tips till mig ? )

  1. #1

    Hojen startar inte HJÄLP!!! ( meck tips till mig ? )

    Hej, blev medlem för just denna frågan jag ställer er kunniga amatörer och proffs där ute!

    Jag har ett problem som jag hoppas få hjälp med, but first thing first.

    Min mc/motor förståelse ligger på en skala 6/10 så ni vet hur mina meck kunskaper ligger dvs precis över normal förståelse ( 5/10 )

    Mcn: Kawasaki gpz 1000 rx se länk under för utsende.

    http://www.google.se/imgres?imgurl=h...9QEwAw&dur=988

    ( jävla lång länk! )

    Normalbilden: Hojen VAR nästan helt felfri ( återkommer till detta ), startade alltid efter ca 1 sek på startmotorn och full schook ( dvs direkt ) dog efter start om inte schook nyttjades vid första start, annars vid varm motor behövdes ingen schook.

    Mitt problem: Startar ej! Låter precis som den ska ( se nornalbild ) fast utan själva starten av moror, låter jag den stå över natten hostar den till lite grann ( knapt märkbart ) och vid upprepade startförsök händer ingen förändring.

    Mina åtgärder :
    Försökt starta med....
    ...full/halv/ingen schook
    ...full/halv/ingen gas
    ...full/halv/ingen belysning på
    ...bränslekranen av/på och Pri läget
    ...att putta igång den
    Utan några som hällst ändringar i uppförandet, ( antar att den är sur som fan nu )
    Kladdat med tommgångs skruven ( idiot ) som jag nu inte vet vart ska stå !

    Kollat "skicket" på tändstiften för oljig/sotit/bränt stift samt kontrolerat att stiftet sitter ordentligt både i blocket och kontakten
    Kollat luftburken samt filter även blåst filtrett med tryckluft ( åt rätt håll )
    Kollat samtliga ( tror jag ) säkringar
    kontrolerat "sidostöds dödaren"
    Ja den vanliga dödaren är i lägre "run"
    Kontrolerat spänning på bateri 13.5v ovh 12v vid belastning ( dock inte provat att hjälpstatta den )

    Mina gissningar :
    Något med tändningen typ "Fördelare"
    Bränsletilförslen kanske kladdar typ igensatta slanar,kanske till och med bränslepumpen?

    Värt att notera ang normalbilden : Återkommer till Hojen VAR nästan helt felfr, hade ETT problem tidigare, hade jag kört en längre sträcka eller längre tid över ca 30 min och stängde av fordonet för tex en paus, och skulle starta den 5 min senare gick den inte igång ibland, det knasig är att ibland gick den antingen igång direkt ELLER inte alls.
    Efter en ca 20-30 min vila så startade den DIREKT som vanligt utan problem.

    pga detta fick jag tippset av en annan MC förare att kontrolera stiften så de inte var utslitna, detta gjorde jag samt satte ihop allt igen och startade hojen som startade direkt som vanligt lät den gå i ca 5 min på tomgång och allt var frid och fröjd tills jag en vecka senare ska starta upp och ut och köra och den startar på mycket låg tomgång ( aldrig hänt ) därefter dör den efter ca 15 sekunders gång, startar igen och den hosar igång ca 10 sek, därefter 5 sek och efter det inget resultat på start alls..


    Obs! normalt startar denna ALLTID DIREKT efter ca 0.5 - 1 sek med full schok efter 10-20 sek slår jag av schoken och hojen går på vanlig tomgång utan problem.


    Är vilsen och frustrerad !!
    Ni där ute som kan, snälla lägg ett tipps eller en lååååång förklaring med åtgärder.


    Tack för att du krigat dig igenom tråden!

  2. #2
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Prova med startgas,tänder den så har du bränsle fel,tänder den inte leta vidare i tändsystemet.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    88
    angående stiften, var dom blöta eller helt torra? är dom blöta?, testa utan choke och fullgas en stund (använd gärna starthjälp under tiden) kör 15sek, låt startmotorn svala i 5-10min , gör om proceduren.

    Fungerar ej detta så är det troligtvis problem med gnistan på tändstiften eller så flödar dina förgasare och dränker motorn = surar ner sig totalt och tändstiftens gnista kan ej räcka till för förbränning.

    Kanske finns någon vevaxelgivare/kamaxelgivare som kan strula? fungerar ej dessa så blir det ingen gnista men det kan du se om du lossar ett stift, sätter på tändhatten och lägger stiftets gänga mot motorn (endast gängan) kör på starten så ska det vara en stark gnista, (HÅLL EJ I TÄNDKABELN MED FINGRARNA)

    Verkar det som att tändstiften var väldigt torra? testa spruta in (dutta) startgas i insuget samtidigt som du försöker starta hojen (ingen choke behövs), lämpligt genom luftfiltret, då ska den starta till och ev. dö ner, detta kan även fungera om den är sur då startgas brinner väldigt bra.

    där har du några saker du kan prova ganska smidigt

    Och måste bara berömma ditt inlägg, mycket info, En stor tumme upp på det

  4. #4
    Har meckat med bilen idag så all fokus har legat där ( nya bromskivor smat belägg )
    Införskaffade mig dock startgas!
    skall testa detta imorgon, fråga på detta : av med tanken och spruta in i burken eller även av med luftfiltret och spreja in i allla 4 förgasarna ?

  5. #5
    När jag plockade ut stiften såg de fina ut, inte snustorra men definitivt inte blöta, något åt småfuktig hållet.
    Dock andra gången jag tog ut dem så var de markant blöta, inte dränka men bra sprejade.

    vevaxelgivare/kamaxelgivare ligger bortom min kunskap var dessa givarna ska sitta..
    Kommer dock att testa det här med sitiften mot blocket, så jag kan eliminera en faktor iallafall..
    Har fått höra något om att tändhattarna kan ha "kol" tråd/kontakt/sladd, och om dessa bryts så sartar den inte, hur kollar jag detta ? eller det är helt orimligt/otänkbart att min hoj hade det ?

    Om man skulle "slarva" och inte spänna fast tändstiftet ordentligt, hur funkar det då, skadligt ?
    Då jag endast spännt till de på känn, dock regält ( ingen moment nyckel samt ingen aning vid vilket moment )
    Är det vanligt att hylsorna precis går ner till tändstiftet torts att det är samma storlek? Jag får vara väldigt bestämd för att kunna komma hela vägen ner, samt jävligt kladdigt att få upp själva hylsan ingen då den lossnar nere i blocket och får trixa ett tag för att få upp den, försökt hitta mindre diameter i hylsa med samma 17 hylsa utan framgång.. något special ?

    Då blir det att plocka av tanken igen! *pust* så går jag på detta imorgon!

    Tack för att du tog dig tid att läsa, inte alla som orkar läsa så mycket, tar med dina tipps till imorgon!

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Det är inte populärt att posta samma fråga i flera kategorier!

    Men till ämnet:
    Byt tändstift, dom kan sura ner sig om man har vart på å småstartat lite då å då. Nya tändstift fixar biffen du behöver inte ens slänga dom gamla stiften (om dom ser friska ut) utan det går fint att byta till de gamla när du varmkört motorn, kör du en längre runda med de gamla stiften så brukar dom sköta sig efter det.

    Har du plockat ut ett stift å kollat så att du garanterat har gnista?
    Luktar det bensin om tändstiften när du försökt starta (du får naturligtvis plocka ur stiftet)?

    /B

  7. #7
    Ang dubbel tråd : Mitt fel helt och hållet, du jag är ny här så viste jag inte att man unde skrolla längre ner ^^ och då fan jag min fårga i sport/street forumet då det är en sådan hoj, när jag sedan hittade meck tråden så postade jag frågan givetvis där, men då jag fick ett sådant tevligt svar beslöt jag mig att inte ta bort den, då han förmodligen kommer följa inlägget.. my mistake, skall jag ta bort den trots allt ?

    Åter till ämnet.
    Tändstift till sporthojar köper jag vart ? då jag inte varit ägare så länge är jag inte så insatt enu, eller bara att knalla in till mekonomen ? ( inbillar mig att sporthojar som ofta går mycket högre i varv behöver lite bättre stift som är gjorda att ligga över 8000 varv... eller det är fel av mig att tänka så ? )

    Jag ska göra just detta testat nu, drar till garaget och börjar felsöka, samt prov starta med startgas.

    Och ja, stiften luktar bensin när jag plockade ur dem sist.

    Återkommer om någon timme!

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Stift brukar finnas på mekonomen, jag kör NGK med stor framgång.
    Luktar det soppa så behöver du förmodligen inte behöver du förmodligen inte plocka ner förgasarna (fast det är alltid vettigt att rengöra fuggarna om hojjen är till åren)

    Skit i crossposten, det är nog ingen som bryr sig egentligen

  9. #9
    Off topick, hur tar jag bort en tråd i forumet finner inte den funktigonen i street, där denna tråden oxå ligger uppe, skriver över svaren därifrån hit.

    Skrevet av pinnen

    angående stiften, var dom blöta eller helt torra? är dom blöta?, testa utan choke och fullgas en stund (använd gärna starthjälp under tiden) kör 15sek, låt startmotorn svala i 5-10min , gör om proceduren.

    Fungerar ej detta så är det troligtvis problem med gnistan på tändstiften eller så flödar dina förgasare och dränker motorn = surar ner sig totalt och tändstiftens gnista kan ej räcka till för förbränning.

    Kanske finns någon vevaxelgivare/kamaxelgivare som kan strula? fungerar ej dessa så blir det ingen gnista men det kan du se om du lossar ett stift, sätter på tändhatten och lägger stiftets gänga mot motorn (endast gängan) kör på starten så ska det vara en stark gnista, (HÅLL EJ I TÄNDKABELN MED FINGRARNA)

    Verkar det som att tändstiften var väldigt torra? testa spruta in (dutta) startgas i insuget samtidigt som du försöker starta hojen (ingen choke behövs), lämpligt genom luftfiltret, då ska den starta till och ev. dö ner, detta kan även fungera om den är sur då startgas brinner väldigt bra.

    där har du några saker du kan prova ganska smidigt

    Och måste bara berömma ditt inlägg, mycket info, En stor tumme upp på det

  10. #10
    Vevaxelgivare/kamaxelgivare ligger bortom min kunskap var dessa givarna ska sitta..
    Kommer dock att testa det här med sitiften mot blocket, så jag kan eliminera en faktor iallafall..
    Har fått höra något om att tändhattarna kan ha "kol" tråd/kontakt/sladd, och om dessa bryts så sartar den inte, hur kollar jag detta ? eller det är helt orimligt/otänkbart att min hoj hade det ?

    Om man skulle "slarva" och inte spänna fast tändstiftet ordentligt, hur funkar det då, skadligt ?
    Då jag endast spännt till de på känn, dock regält ( ingen moment nyckel samt ingen aning vid vilket moment )
    Är det vanligt att hylsorna precis går ner till tändstiftet torts att det är samma storlek? Jag får vara väldigt bestämd för att kunna komma hela vägen ner, samt jävligt kladdigt att få upp själva hylsan ingen då den lossnar nere i blocket och får trixa ett tag för att få upp den, försökt hitta mindre diameter i hylsa med samma 17 hylsa utan framgång.. något special ?

    Då blir det att plocka av tanken igen! *pust* så går jag på detta imorgon!

    Tack för att du tog dig tid att läsa, inte alla som orkar läsa så mycket, tar med dina tipps till imorgon!

Liknande ämnen

  1. Hjälp, MC startar inte
    Av suzukivl800 i forum Mekhörnan
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2016-08-20, 21:48
  2. Hojen startar inte!
    Av Scrambler i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-10-11, 19:23
  3. Hjälp min harley startar inte
    Av bikersussi i forum Mekhörnan
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2013-05-13, 13:50
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-02, 23:08
  5. Hjälp den startar inte!!! (xv1600)
    Av MJ_750 i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-06-01, 07:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •