Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 31 till 40 av 40

Ämne: Hojen startar inte HJÄLP!!! ( meck tips till mig ? )

  1. #31
    Ankan1
    Gäst
    Och vad händer om du vrider lite på blandskruvarna.

    Och köp ett första förband som du har i garaget.Man ska vara rädd om kroppen.Delarna på den är svårare att laga.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2012-05-28 klockan 17:16.

  2. #32
    Silvertejp och industri papper blev min räddning för tummen!
    men det är sant, reservdelar till kroppen bör man undvika annat än orginal

    Fårga ang blandskruven :

    Om jag skysterar tomgången på mina förgasare, är det detta som heter "blandskruven" eller det finns flera stycken ?
    vet om att om "skuven" på förgasaren sitter på insugssidan är det en "luft skruvs skystering"
    och om den sitter mot motron dvs efter förgasaren är det en "bränsle skystering" Eller man har flera stycken ? :S

    Som jag själv sätt har jag en skruv där jag kan skystera endast tomgången ( sitter vid insuget )

    eller detta är samma sak? lite dåligt påläst på förgasare...

  3. #33
    Ankan1
    Gäst
    Det är himla kul med folk som inte har en aning men så gärna vill försöka.(Som mig själv ibland).LOL.

    Du har "fyra" förknasare på en Kawasaki GPZ 1000 RX.Tomgångsskruven som du redan har hittat justerar (tomgången / varvet) på samtliga fyra förgasare.

    Blandskruven / bränsleblandningen på varje förgasare på en Kawasaki GPZ 1000 RX hittar du enligt bilden här nedan som jag ringat in i rött.



    Guzzi-Leif har redan gjort en bra version här på Hojen.nu i hur man justerar dessa blandskruvar enligt följande :

    http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=3489

    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    1) Förvissa dig om att alla övriga servicedata är korrekta (ventilspel, förgasarsynk, tändtidpunkt o.s.v.) samt att varje munstycke och kanal i förgasarna är 100% kirurgiskt rena.
    2) Kör motorn genomvarm.
    3) Ställ in tomgångsvarvtalet med "gemensamma skruven". Välj ett varvtal i underkant av det rekommenderade så blir resten aningen enklare.
    4) Öpnna en förgasares tomgångsblandningsskruv långsamt tills varvtalet sjunker märkbart (för fet blandning). Skruva sedan in skruven låååååångsamt, förbi varvtalsökningen precis till motorns varvtal börjar sjunka (för mager blandning). Öppna skruven 1/2 varv.
    5) Vid behov; justera varvtalet igen med "gemensamma skruven".
    6) Upprepa punkt 4-5 med de övriga förgasarna.
    7) Ställ nu in det rätta tomgångsvarvtalet med "gemensamma skruven" (för lågt varv är skadligt för motorn).
    8) Kolla att motorn svarar som den ska när man gasar upp från tomgång. Om den tvekar och har tendens att skjuta; öppna samtliga tomgångsblandningsskruvar 1/4 varv och prova igen.
    9) Upprepa 7-8 tills allt funkar perfekt.

    Om din motor inte svarar på förändringar i tomgångsblandningen, kan du vara viss om att den förgasaren inte är helt ren överallt. Ett gott motoröra och en lugn miljö underlättar jobbet...

    Good Luck!.

    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Kan ju vara värt ett försök när du nu joxat runt med slangar och insug.

    Tyskspråkig Manual till Kawasaki GPZ 1000 RX :

    http://www.manualedereparatie.info/e...plimentar.html

    ... meanwhile, all the others listened to some music :

    http://www.youtube.com/watch?v=qqsy533F_3k
    Senast redigerat av Ankan1 den 2012-05-28 klockan 19:58.

  4. #34
    Tack ! Skitbra förklarat ! haha jag vet inte så duktigt men jag tycker om att lära mig, och speciellt göra saker själv, det brukar man oftast tjäna på, i erfarenhet iallafall.. Jag borde dock ha någon erfaren med i garaget när man gör det här så det inte blir " vad va de nu det stog i forumet.. skruva 6 varv.... upplevelsen )

    Jag råpluggar youtube om förgasare just nu ( blir sugen på att köpa en moppe och exprimitera med trimm mm för att lära mig mer )

    Får ta detta i garaget imorgon då jag är lite väl trött i ryggen idag :/ inte speciellt ergonomiskt att hänga över i flera timmar..

    ( den tyska manualen har jag på pdf fil sedan tidigare men tack endå )

  5. #35
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Du har inte pillat på synkskruvarna? Låter som att du har tokig osynk....

  6. #36
    jag har inte rört något mer än att ställa om tomgången ( pga pillat på den tidigare i forumet ) Cynk skruvarna ? är det den ihopkopplingen som sitter mellan förgasarna som gör så att alla gasar samtidigt? om man kan säga så..

  7. #37
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Svar ja.
    Lutar mot att du får riva ner förgasarna å rengöra!

    /B

  8. #38
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Allaandranamnvarupptagna Visa inlägg
    jag har inte rört något mer än att ställa om tomgången ( pga pillat på den tidigare i forumet ) Cynk skruvarna ? är det den ihopkopplingen som sitter mellan förgasarna som gör så att alla gasar samtidigt? om man kan säga så..
    Det första jag brukar tjata om som också kan hjälpa i många fall är ju att om hojen går orent, att hälla i förgasar eller insprutningrengöring i tanken. Speciellt om den stått ett tag.

  9. #39
    Citat Ursprungligen postat av Borken Visa inlägg
    Svar ja.
    Lutar mot att du får riva ner förgasarna å rengöra!

    /B
    Ha, aldrig att jag plockar bort luftburken igen efter mängder med timmar bara på den!.. är de så ialla att jag ska behöva plocka ut dem och rengöra ? så du menar att de blivigt skitiga/igensatta under tiden jag meckat med bränslesystemet ?

    Jag imbillar mig att det borde gå att skystera på något sätt ?

    Hitta denna vidio, ser precis lika dan ut som mina förgasare, så vid rengöring kommer jag förmodligen hänvisa till denna.. men tror ni att det är mög i den, har gått riktigt bra denna hojen innan!

    Körde en honda hornet 900 för någon dag sedan och den var trött gemfört med min..
    hur kan de komma sig att den går så dålig nu ?

    En fråga, borde det inte sitta ett bränslefilter på bränsleslangen mellan förgasarna och tanken ? detta har inte min hoj.. Illa ?

  10. #40
    Bild på Förgasare 1 ( vänster sida hojen ) där även tomgånges skruven sitter, dock utanför bild.

    Fråga : Vart sitter bland skruven exakt ? enligt tidigare bild borde det vara nr 1. men tvivlar skarpt på att det är rätt, ser mer ut som den håller ihop förgasaren..

    och vad är det andra nummerna ? har sätt att man ska borra bort ett skyddslock på vissa förgasare för att få åtkomst till blandskruven, är det så i detta fallet ?

    Nr 6 är schoken, men de andra ?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Det blir inte roligare än vad du gör det till

Liknande ämnen

  1. Hjälp, MC startar inte
    Av suzukivl800 i forum Mekhörnan
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2016-08-20, 21:48
  2. Hojen startar inte!
    Av Scrambler i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-10-11, 19:23
  3. Hjälp min harley startar inte
    Av bikersussi i forum Mekhörnan
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2013-05-13, 13:50
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-02, 23:08
  5. Hjälp den startar inte!!! (xv1600)
    Av MJ_750 i forum Mekhörnan
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-06-01, 07:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •