Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: Hur långt går en hoj?

  1. #1
    Medlem rakarörs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    137

    Hur långt går en hoj?

    Då jag planerar mitt återfall efter 15år utan hoj, så tittar jag på en del gamla hojar till salu och börjar undra över genomsnittslivslängden på motorcyklar.

    Sunda förnuftet säger mig att en stor motor med lågt effektuttag håller längre än en liten motor med högt effektuttag, men hur många mil kan man förvänta sig av en hoj innan det börjar vara dags för större serviceingrepp?

    Är främst intresserad av: XT600 tidigt -90tal / Transalp dito / större landsvägshojar typ GSX 1100 -82

    När ska man avstå köp? När de närmar sig 7-8000mil? Eller?
    Fjädring är överskattat..

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av rakarör Visa inlägg
    När ska man avstå köp? När de närmar sig 7-8000mil? Eller?
    Att den har gått långt anser jag för min del inte spelar så stor roll. Viktigare hur den är körd och i vilket skick den befinner sig. Dom hojarna du nämner borde klara sig minst lika länge till men man kan ju alltid använda körsträckan som ett prutningsargument.
    Ove

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av rakarör Visa inlägg
    Då jag planerar mitt återfall efter 15år utan hoj, så tittar jag på en del gamla hojar till salu och börjar undra över genomsnittslivslängden på motorcyklar.

    Sunda förnuftet säger mig att en stor motor med lågt effektuttag håller längre än en liten motor med högt effektuttag, men hur många mil kan man förvänta sig av en hoj innan det börjar vara dags för större serviceingrepp?

    Är främst intresserad av: XT600 tidigt -90tal / Transalp dito / större landsvägshojar typ GSX 1100 -82

    När ska man avstå köp? När de närmar sig 7-8000mil? Eller?
    Hittar du en Transalp med 10000 mil på mätaren och den verkar skaplig, så kan du säkert få ut flera tusen mil till.

    Min egen Transalp har nog rullat ca 10000 mil nu och går mycket bra.
    Senast redigerat av Olle Å den 2012-05-23 klockan 21:57.

  4. #4
    Medlem Seths avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kinne-vedum
    Inlägg
    165
    min vfr som exempel har i dagsläget snart 7000 mil o känns fortfarande fin o alert
    Smc Medlem

  5. #5
    Medlem larss avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    108
    Har ägt en GTR 1000 som hade gått 13 500 mil när jag bytte in den, den servades alltid enligt bok och på kawa verkstad ( två olika) så jag tror och tycker att ett löpande och väl skött underhåll är viktigare än antalet mil på mätaren.
    Ps: den rullar fortfarande i Östergötland
    Dont worry be happy8)

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Ja,och min som bara hade gått ca 1500 mil när jag köpte den har nu gått 3800 mil och den går fortfarande riktigt bra.

  7. #7
    Medlem Motormannens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Västernorrlands län
    Inlägg
    361
    Min bumse har passerat 5200 mil och jag har aldrig haft något fel på den. Får gasa lite eller choka när den är kall för att den inte ska dö, men det kanske är vanligt. Annars går boxermotorn jämt och fint.

    Enligt BMW ska deras hojar gå 20 000 mil utan några större fel bara de hålls efter och servas.

    En Jin-Lun (eller vad de nu heter) håller kanske inte samma kvalité som en Honda, kan ju tänkas.
    Bayerische Motoren Werke - Freude am Fahren
    Vägrapportör 5023, Trafikverket
    Suppleant i SMC Västernorrland
    Utvald Vägrapportör

  8. #8
    Min intruder är uppe i 7500 mil utan några problem
    Vet flera sådana som gått över 10000 mil utan problem

  9. #9
    Min cb900f har gått 9600 nu och går alldeles fantastiskt!
    Lämnade in den på service förra våren efter en privat renovering av förgasarna för att gå igenom då syncning av förgasare, komptest, ventiljustering och så vidare. Fick till svar efteråt att de inte behövde göra några större justeringar igentligen, men det lilla de gjorde fick mig att rysa av behag efteråt. Nu har vi även bytt ut den 30 år gamla kopplingen och monterat ett splirrans nytt avgas, så nu är jag kär igen

    EDIT: men det är klart, jag har laggt ut mer på hojjen än den kostade vid inköp...

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Det här låter ändå betryggande faktiskt. Jag ska kolla på en Honda Shadow från -89 som har cirka 4000 mil på mätaren. Jag tyckte det lät lite mycket, men i jämförelse så verkar det som att den har en del kvar att ge, bara motorn har blivit underhållen alltså.

    Ska eventuellt kolla på en '94 också innan jag bestämmer mig. Motorn som sitter i dessa ska visst vara rätt så beprövade...

Liknande ämnen

  1. Yamaha Virgago 1100cc Åka långt?
    Av Borgaroids i forum Touring
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-12-11, 23:21
  2. Bromshandtag tar långt inne
    Av Mickegsx750 i forum Mekhörnan
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-05-22, 10:02
  3. Ang. hur långt en hoj rullar
    Av Pronby i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-03-06, 11:11
  4. hur långt har min XT gått?
    Av Borken i forum Offroad
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-02-07, 19:20
  5. Backade ner båtvagnen lite för långt
    Av pewa i forum Off topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-07, 07:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •