Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 30

Ämne: Behöver tips & råd!

  1. #1

    Behöver tips & råd!

    Hej,

    Nu tänker jag äntligen sätt igång med att ta MC A - körkort, och har bokat lektioner med mera på Mårtenssons Trafikskola i Malmö.

    Tyvärr har jag ingen cykel, inget ställ och inte ens någon kunskap om hur motorcyklar fungerar. Men, jag har ett brinnande intresse, och viljan att lära mig allt som krävs och mer därtill för att kunna sköta, köra och förbättra mina kunskaper kring ämnet.

    Jag letar också efter garage, i norra Malmö (Kirsebergstrakten).

    Jag behöver råd. Råd, men skulle också tycka det vore skitkul om du har en garageplats du skulle vilja dela för rimlig månadskostnad.

    Jag flyttade ned till Skåne för cirka två år sedan för att börja arbeta, allt eftersom jobbet har tagit tid och men också för att jag inte har så många vänner här nere har tankarna om MC-kort bara förblivit drömmar. Men nu jävlar.

    Är du inte alltför benägen att hålla vägen fri från halvknackiga övningskörare får du gärna komma med tips!

    Tack på förhand! Mvh Tommy

  2. #2
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Välkommen i gänget; tummar hålls för spikrak väg till körkortet!

    Tips? Lägg lite extra tid i "körgården" inledningsvis, det kommer att betala sig både under uppkörning och i trafiken. Vore bra om du hittar någon polare som kan stödja dig med extra körtillfällen förutom passen på körskola - för mängdträning o för plånboken.

  3. #3
    Ankan1
    Gäst
    MKB har för stunden garageplatser för mc ute i Kirsebergsstaden på Högamöllegatan 6 och Musketörgatan 9.
    Dom ville ha 168 :- i månaden.Ring och kolla beroende på när du tänkt skaffa hoj.

    http://www.mkbfastighet.se/templates...ype=12&area=81

  4. #4
    Tackar Leffe och Ankan!

    Jag ska kolla upp garage på direkten, och jag har förstått att man borde ha en hojpolare för att kunna köra lite MC innan lektion för att spara en slant. Tyvärr är den närmsta i Lidköping för min del

  5. #5
    Efter två lektioner, mängdsamtal till arga bovärdar, försäkringsbolag, mc-försäljare och polis sitter jag här igen. Frågan är om det gjort mig mycket klokare?

    Kanske? En sak jag kommit fram till är att eftersom jag inte har någon kompis här som kan lära mig köra MC, så måste jag ta massivis av körlektioner. Det blir dyrt. Killarna på Mårtenssons är dock jävligt duktiga, så nu är det bara upp till mig att ge järnet.

    En fundering har jag ändå. Är det vanligt att man som nybörjare kan detta med att släppa koppling och gasa iväg helt naturligt (har B-körkort)? Jag har kört fordon på två hjul två gånger i mitt liv hittills, och det känns som om lärarna tycker det ska sitta efter två - tre gånger. Förklara för mig om jag är efterbliven eller normal.

    Sen undrar jag också hur höga krav man bör ha på klädsel, handskar, hjälm, boots och övrigt skydd när man köper nåt begagnat? Vad bör man absolut INTE köpa? Vad får skydd absolut INTE sakna? Jag har provat två delat skinnställ på MC-huset i Malmö, vilket jag gillar. Svårast tycker jag det verkar vara att hitta bra boots, och hur märker man av att de är alltför slitna?

    SKRIV, och kom med skitbra tips bikers!

  6. #6
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    Köp inte begagnad hjälm. Finns inget sätt att veta hur många gånger den har varit i backen och därmed komprimerats och förlorat skydd som du i värsta fall kan behöva om olyckan är framme.
    I övrigt: kolla att kläderna har hårda skydd vid axlar, armbåge, rygg och knän (eller att det åtminstone finns möjlighet att sätta i det). Det ska förstås inte vara hål och sönderrepat.
    ATGATT = All The Gear All The Time är en bra regel. Börja inte välja bort enstaka skydd utan kör med full utrustning. Det är ju inte som att man kan välja vad man ska slå i när man kör omkull!

    Annonsera på Blocket efter handledare!

    Edit: glömde juh: byt körskola! Det är inte alls så j*kla lätt att få kläm på det där med koppling och gas, och det kräver sin pedagog att förklara hur man gör. Men om din körskolelärare inte kan förklara det, så ska vederbörande inte ha betalt för det heller!
    Senast redigerat av mirrisen den 2012-06-03 klockan 16:27. Anledning: glömde...

  7. #7
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Du är inte efterbliven! Åtminstone är inte det du skriver tecken på det...
    Förutom att det är skillnad bil/mc, är alla bågar individer dessutom. Lipa åt den tålamodsbefriade körläraren och fråga vem som betalar hans/hennes lön.

    Kläder finns i alla prisklasser samt nytt/begagnat. Pris korrelerar inte med kvalitet och det finns en hel del lågprisprodukter med förbluffande bra testvärden. Vore jag du, skulle jag kolla Handelsboden, Biltema, www.louis.de och Blocket. Jag håller med kloka mirrisen om att hjälmen bör vara ny.

  8. #8
    Ankan1
    Gäst
    Är du rädd om kroppen så krävs hjälm, delat eller helt skinställ / delat eller helt allväderställ med inbyggda skydd, mc stövlar, ryggplatta, handskar.Hjälmen bör vara ny om du inte hittar någon bättre begagnad på t ex Blocket.

    (Nu ska jag ha roligt som övningslärare på nätet).

    Apropå start med en mc så håller du frikopplingshandtaget helt indraget vid stillastående med växel i och möter upp med en lagom dos gas hela tiden samtidigt som du släpper ut frikopplingshandtaget i lagom fart.

    Ska du krypköra så gör du ovanstående manöver lååångsamt och ska du först iväg vid rödljuset så gör du hela proceduren extremt snabbt.Jag föreslår att du börjar med den långsamma metoden.

    Ska du sedan styla lite vid detta rödljus så låter du höger ben hänga ut lite vid snabb start från detta rödljus utan att ta upp det till fotpinnen direkt för att få fram en cool stil av att nu ska det f_n gå undan.Kräver lite träning men det kommer säkert med tiden ska du se.

    Ser jag dig på en övnings mc så hälsar jag direkt.Det ska du däremot inte själv göra på denna övnings mc när trafikskoleläraren då förmodligen får frispel om du släpper styret med en hand med farten uppe.

    Du är inte mer efterbliven än den trafikskolelärare som ska lära ut att köra hoj.Ju längre tid det tar ju dummare lärare med andra ord.

    Nästa gång tar vi upp snabb och smidig slalomkörning mellan två filer.Ut och in, ut och in.Som med flickvännen med andra ord.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Fan, Tommy...hade jag haft mitt körkort längre, så hade du kunnat övningsköra med mig. Tyvärr fick jag mitt körkort precis nu i höstas, så...

    Den första körskolan jag körde med (Värnhem) var överdrivet försiktiga, kanske för att jag inte har körkort för bil. Men de lät mig köra i åttor och öva på kopplingen de första 7-8 lektionerna, vilket jag tyckte var jävligt överdrivet, men OK.

    Jag övningskörde med BMW F650 och F800. På 650:n kändes kopplingen mer direkt, och på 800:an var den mycket, mycket mjukare. Vi körde också ett litet tag med Kawa ER-5r och där tyckte jag också kopplingen var riktigt schysst och lätthanterbar. Hade jag kört upp med F650 så vette fan om jag hade klarat det...Jag var inte vän med den kopplingen...
    Senast redigerat av Reject den 2012-06-04 klockan 11:21.

  10. #10
    Medlem Romeos avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    87
    Även jag håller på med körkortet. Skillnaden mellan bil och mc gällande koppling är att i början kommer du att titta på kopplingen när du släpper den. Man ska dock titta långt fram. Sen blir det allt lättare.

    Krypkörnin är det du ska nöta på för det är svårast. När det gäller kläder, kompromissa inte. En skada för livet är inte värt några tusen att spara. Jag gick till en mc handlare, förklarade att jag ville ha bra skydd, men jag vill inte veta priset. Så de tog fram alternativ och jag provade alla., samma med ryggskyddet var A och O samt hjälmen. Bra passform är kritiskt. Jag valde av 5 olika Hjälmar. Visste som sagt inte priset. Det jag då kände mig bekväm i var en för 2000. Den dyraste jag testat visade sig ligga på 6.. Jag valde allvädderställ då jag vill ha det svalt på sommaren. Delad, men går att göra till en hel med hjälp av dragkedja. Bra med hårda stor för att inte bryta foten så enkelt.

    Kolla olika skolor. Jag körde 3 med en, 1200 kr för 70 min. Blev 50min teori och 10 min körning Per gång. Bytte skola. Fick köra fullt men personen kom försent två gånger och det togs ur min tidskvot. Båda vill ha 1800kr för lån av hoj vid uppkörning. Nu hittade jag en annan skola. Fick 90! Min för 1000kr. Han tar också 1000 för lån av hoj. Så det kan löna sig att kolla runt. Lycka till
    Från 152kg till vältränad på några månader. Följ min resa i fitnessvärlden. http://myway2fitness.se

Liknande ämnen

  1. Behöver tips om offroad-hoj
    Av swedan i forum Offroad
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2015-07-31, 22:10
  2. Nybörjare behöver tips
    Av Nobody81 i forum Street
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2013-11-15, 10:45
  3. Behöver expertråd!
    Av Trogfattad i forum Mekhörnan
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-10-16, 22:00
  4. MC val, behöver hjälp
    Av Tommy i forum Touring
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2012-04-04, 13:58
  5. Behöver jag säga mer?
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-28, 09:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •