Sidan 4 av 6 FörstaFörsta ... 23456 SistaSista
Resultat 31 till 40 av 59

Ämne: Funderar på att sälja hojen

  1. #31
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Håkan46 Visa inlägg
    Kawasaki Z1000SX är mer en sport-, än touringhoj. (Min uppfattning).
    Kawasaki kallar den för "Sporttouring". Du skulle förmodligen trivas bättre på en mer utpräglad Touringmodell alt. Adventurehoj. Försök att få tillfälle att prova något alternativ.
    För att citera Robbe S:Kloka ord

  2. #32
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Sälj!

    Ser inga som helst förnuftsmässiga skäl för dig att ha så mycket kapital bundet i något som du varken kan eller vill bruka. Ingen annan hojtyp är ju heller intressant så det där med motorcykel känns inte helt rätt för din del.

    Det är inte alla givet att ha förmånen att gilla motorcykelåkning i alla dess former. För min del har det varit det bästa jag gjort, att ta körkort vid sexton års ålder. Så mycket kul som jag varit med om under alla mina resor runt om i Europa och alla trevliga människor jag lärt känna är något jag absolut inte vill ha ogjort. Ännu finns många länder och mysiga vägar att upptäcka. Hoppas ha många, många år kvar som hojåkare.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #33
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Jag säger som många andra: en stor del av charmen är ju att INTE sitta instängd i en bur (bil). Att utsättas för väder, luft och vind är liksom halva grejen...det är en frihetskänsla, helt enkelt.

    För många är det en hobby-grej och då för man förlita sig på vädret, och acceptera detta som en faktor. För andra är det en entusiast-grej och då kan vädret kvitta!

    För egen del så är det en blandning är det en blandning av entusiasm- och bruksfordon eftersom jag pendlar till jobbet var dag och har självmant valt hoj fom färdmedel. Äger nämligen inget B-kort

    Så länge det är 4-5 plusgrader och hyfsat torrt så kör jag. Saarela är värre än så, har jag förstått...

  4. #34
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Så länge det är 4-5 plusgrader och hyfsat torrt så kör jag. Saarela är värre än så, har jag förstått...
    Samma här, bara frosthalka som avhåller mig från körning. Sällan temperaturen, hade nio minus en morgon när jag körde en av mina hojar till inbyte. Med värmehandag funkar det ganska bra.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #35
    Medlem Cubalibres avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    356
    Ni kan säga vad ni vill. Men jag tror inte att det finns någon som njuter utav att köra hoj när det är minusgrader ute, eller när det regnar, eller när det kommer kastvindar så att man nästan blåser av vägen. Nu börjar det ju bli värme ute och mycket behagligare att köra, och visst kommer jag köra....frågan är bara hur mycket, och om det är värt det. Skulle jag sälja hojen så skulle jag köpa mig något annat isf, något som är billigare i inköp och försäkring, som då känns mer lönsamt om jag nu bara kommer köra ett par hundra mil per säsong. Jag tror det hade vart en helt annan upplevelse att ha någon att köra med också. Tror det skulle bli mycket roligare då än att åka samma vägar helt själv om och om igen. Men jag har som sagt försökt söka efter någon runt Göteborg som man kan köra ihop med utan resultat. Skall även försöka fixa min höft till hösten....så nästa år kanske jag kan ta mig ut på lite längre resor.

  6. #36
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Ni kan säga vad ni vill. Men jag tror inte att det finns någon som njuter utav att köra hoj när det är minusgrader ute, eller när det regnar, eller när det kommer kastvindar så att man nästan blåser av vägen. Nu börjar det ju bli värme ute och mycket behagligare att köra, och visst kommer jag köra....frågan är bara hur mycket, och om det är värt det. Skulle jag sälja hojen så skulle jag köpa mig något annat isf, något som är billigare i inköp och försäkring, som då känns mer lönsamt om jag nu bara kommer köra ett par hundra mil per säsong. Jag tror det hade vart en helt annan upplevelse att ha någon att köra med också. Tror det skulle bli mycket roligare då än att åka samma vägar helt själv om och om igen. Men jag har som sagt försökt söka efter någon runt Göteborg som man kan köra ihop med utan resultat. Skall även försöka fixa min höft till hösten....så nästa år kanske jag kan ta mig ut på lite längre resor.
    Hände någon gång förra säsongen att det började regna då vi var ute och körde men det kändes så jävla kanon att köra den dagen så när vi kom hem så grillade vi under ett stort parasoll och stack sen ut i regnet och körde några mil till.
    Vissa dagar känns det lite extra perfekt att köra hoj och då skiter man i vädret.Ibland är det tvärtom,vädret är kanon men man känner inte alls för att köra.
    Vad gäller blåst så är jag inte så känslig,det får nästan vara storm för att jag ska banga ur.

  7. #37
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Skulle jag sälja hojen så skulle jag köpa mig något annat isf, något som är billigare i inköp och försäkring, som då känns mer lönsamt om jag nu bara kommer köra ett par hundra mil per säsong. Jag tror det hade vart en helt annan upplevelse att ha någon att köra med också. Tror det skulle bli mycket roligare då än att åka samma vägar helt själv om och om igen.
    Låter som en klok idé att satsa på något billigare, något som du provkört ordentligt innan. Viktigt att veta vad du får. Du behöver ju inte köra så långt innan du vet om det funkar eller ej. Visst är det klart mycket roligare att ha någon att åka med. Inget som helst problem i Stockholm i varje fall, bara att bege sig till något av fiken och göra nya bekantskaper. Själv la jag ut en blänkare här för tre år sedan och nu är vi fyrtio personer som åker tillsammans, i olika konstellationer. Förstår om det kan vara marigt för dig som bara orkar med ett fåtal mil, att hitta åkkompisar. I vårt gäng brukar vi åka turer på mellan 25 och 40 mil på helgerna. Tempot anpassas så att alla kan hänga med, oavsett körvana.
    ~ Mats

    Min blogg

  8. #38
    Medlem Manges avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    5
    Håller med, inget roligt att köra i förjävligt väder ( längre ). Ändå så har jag vinterkört en hel del och i början var det ju ok men nu ....näääää. Även skogsvägen är rolig om man har rätt hoj men allting har ju sin tid och plats. Själv har jag under 24års mc-körande ständigt jagat nyare mc och fränare mc och i den jakten blir mc daterade riktigt fort. Sista sporthojen körde jag 40mil/säsong och då la jag av ett tag och sålde. Nu vart jag sugen igen och köpte en retro-hoj (CB1300). Den bygger ju på gamla CB-arvet och den lär ju inte bli daterad i första taget. Köpte en -04 hyfsat billigt och kostar mig 3600:- helförsäkrad/helår, helt ok. Tänker behålla den och fixa med den istället för att stirra efter nästa hoj hela tiden. Nu för tillfället så ska det på en pc3 och ett acrasystem, nästa säsong blir det öhlinsdämpare och lite annat pynt. På detta vis tänkte jag hålla liv i mitt mc-intresse iaf och det blir inte så dyrt. Enda "nackdelen" med nuvarande hojen är att den saknar ABS, sen å andra sidan har ingen av mina förra hojar haft det och de har ju stannat när jag velat. Så......tänk över vad som är viktigt med hojkörandet och agera utifrån det. Hoppas det blir bra med höften....

  9. #39
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Cubalibre Visa inlägg
    Ni kan säga vad ni vill. Men jag tror inte att det finns någon som njuter utav att köra hoj när det är minusgrader ute, eller när det regnar, eller när det kommer kastvindar så att man nästan blåser av vägen. Nu börjar det ju bli värme ute och mycket behagligare att köra, och visst kommer jag köra....frågan är bara hur mycket, och om det är värt det. Skulle jag sälja hojen så skulle jag köpa mig något annat isf, något som är billigare i inköp och försäkring, som då känns mer lönsamt om jag nu bara kommer köra ett par hundra mil per säsong. Jag tror det hade vart en helt annan upplevelse att ha någon att köra med också. Tror det skulle bli mycket roligare då än att åka samma vägar helt själv om och om igen. Men jag har som sagt försökt söka efter någon runt Göteborg som man kan köra ihop med utan resultat. Skall även försöka fixa min höft till hösten....så nästa år kanske jag kan ta mig ut på lite längre resor.
    Jodå! Visst finns det folk till allt. Vissa njuter när andra bara lider, vi är alla olika.

    Jag tycker att du börjar fundera i rätta banor. Sälj av hojen och köp en billig som kan samla damm tills du får lust att köra. Prova gärna en smal och smidig allroad där du kan sitta med öppen vinkel i höften så klarar du rygg och höft bättre - jag lovar! Provkörningen ska vara så lång så att du märker om det är bättre eller ev. sämre. Du behöver inte köpa men det är ett tips.

    Att hitta någon att köra med? Du annonserar ju att du inte kan köra så långa sträckor och då kan det vara svårt att få någon att hänga på. Kanske du ska prova att gå fram och "störa" lite när det kommer andra hojåkare i närheten.
    Ove

  10. #40
    Mc-Bosse
    Gäst
    Jag känner som 48-åring lite som Cubalibre efter några år med A-kort. Det är inte så där jättekul att köra min mc. Inte ens i det fina vädret vi har i södra Sverige nu. Och inte ens när min cabbe-sportbil står på verkstaden och har gjort så länge och turer med mc:n i och för sig hade varit trevligt. Var ska jag köra och varför? Klädtvånget jag känner är stora hinder för mig eftersom korta turer (som jag föredrar) bara resulterar i att den mesta tiden går åt till att klä på sig/av sig. Som busschaufför kör jag ju 8 timmar varje dygn så jag är rätt trött på framförandet av fordon på fritiden faktiskt. Risken med att köra motorcykel spelar också in. Jag har ju inga stora pengar investerade i hojen men ändå är min Kawasaki till salu på blocket från och med igår.

    Samtidigt verkar jag mer och mer snöa in mig på scooterkonceptet och vet att det är mer min grej att glida in bakom styret och bara dra i gasen. Min nyligen inköpta EU-moped har gett mig mersmak. 400cc och uppåt borde räcka tycker jag på en scooter av mc-modell. Funderar på en bättre begagnad Honda Silver Wing eller liknande. Det är ju en motorcykel det med men i en mer modern tappning (med automat och remdrift) än en ordinär växlad.

    Ingen fattar vad jag menar eller tycker att jag talar emot mig själv men jag skriver så här ändå.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2012-05-22 klockan 00:04.

Liknande ämnen

  1. Varför så trögt att sälja en Shadow?
    Av Helgoson i forum Custom
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2014-07-04, 16:19
  2. Hjälp, ska sälja ett fordon för första gången!
    Av Reject i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 12:08
  3. Sälja hoj, luring?
    Av Olle Å i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-03-19, 03:45
  4. Prisklass lättast att sälja
    Av erkagn i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-10-19, 06:51
  5. Funderar.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 11:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •