Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 23

Ämne: CB 1300 går ojämt; spridare?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    simrishamn
    Inlägg
    8

    CB 1300 går ojämt; spridare?

    Hej alla!
    Har just böörjat köra igen och införskaffat en CB 1300 -03. Jag noterade redan vid provkörningen att den gick något ojämt men det billiga priset övertalade mig Köptes privat!

    Efter diverse teorier har jag nu bytt både tändstift och tänhattar men problemet lever kvar.

    Ledtrådar:

    -Motorn startar mkt lätt men har något ojämn tomgång samt går ojämt/ryckigt med "hård" gång vid högre varvtal >2-3000 rpm. Hård motorbroms samt "slår" vid gaspådrag. Den går dock att köra!

    -Efter byte av tänstift gick den mkt bättre i ca 5 mil!?

    -Då den gått mkt lite senaste åren rådes jag av Claessons att hälla i insprutningsrengöring. Efter att i samma tank kompletterat med 2T olja började den gå mkt bättre för att helt plötsligt gå riktigt kasst. Dagen efter gick den bättre igen så jag resonerade att "skiten nu löst sig"

    -Efter ett antal tankningar med både insprutningsrengöring samt 2T olja och den ena eller den andra verkar det som om det är insprutningsrengöringen som är vad som gör att den går ganska bra. Den går mkt mjukare men inte alls perfekt. Utan denna i förtags all körglädje!

    -Claessons tror nu att en spridare ställer till det för mig men råde att inte lämna in just nu då "de måste ta betalt för varje timme" vilket verkar kunna bli många och dyrt tolkar jag det som;( Han trodde att det kan bli bättre och råde mig att gassa hårt! Jag har dock nu kört ca 200 mil på en månad och inget har blivit bättre.

    -Cylindrarna är jämt varma. I alla fall vad jag kan känna

    Vad ska jag göra? Jag vill inte lägga många tusen på detta! Kan jag fixa det själv, är hyffsat händig... Detta trodde dock inte Cleassons...

    Edit: Jag har ett slipon monterat. Ingen kunnig verkar dock tro det är en del i denna problematik.
    Senast redigerat av gcbossen den 2012-05-15 klockan 22:35. Anledning: komplettering

  2. #2
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Jag hade först suckat djupt och sedan gjort tanken kliniskt ren (på insidan alltså) + bytt bränslefilter.
    Åsså förstås kollat hur länge sedan det gjordes motorservice på den...

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Jag hade först suckat djupt och sedan gjort tanken kliniskt ren (på insidan alltså) + bytt bränslefilter.
    Åsså förstås kollat hur länge sedan det gjordes motorservice på den...
    Som vanligt rekommenderas i första hand att hälla i förgasarrengöring i tanken i hop men bensinen.
    Kör ett tag, så kanske det hjälper.
    Om filtren är igensatta så hjälper det ju inte.
    En del hojar har ett filter i tanken som kommer ut om man tar bort bensikranen. Ser ut som ett rör.

  4. #4
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Som vanligt rekommenderas i första hand att hälla i förgasarrengöring i tanken i hop men bensinen.
    Kör ett tag, så kanske det hjälper.
    Om filtren är igensatta så hjälper det ju inte.
    En del hojar har ett filter i tanken som kommer ut om man tar bort bensikranen. Ser ut som ett rör.
    Är nog ingen bensinkran på den,(insprutning) men sitter nog ett filter i tanken ändå som kan vara skitigt,jag skulle börja med att kolla i tanken

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    simrishamn
    Inlägg
    8
    Där är insprutning på den. Jag tror inte filtrera är problemet, då hade den nog hackat vid acceleration, men det ge den inte. Den går enbart ojämn vid konstant eller deceleration.
    Men tack för inläggen! mer av det tack:-)

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    simrishamn
    Inlägg
    8
    Talade just med EBOS i Malmö och de var säkra på att det var sliponet som ställer till det. Det rekommenderar att köra en bänktest för 600 för att se om den är en mager blandning.
    Blir nog att jag kör in den på fredag för att i vart fall utesluta detta...

    Ingen råkar ha ett original blås till låns?

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

  7. #7
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av gcbossen Visa inlägg
    Talade just med EBOS i Malmö och de var säkra på att det var sliponet som ställer till det. Det rekommenderar att köra en bänktest för 600 för att se om den är en mager blandning.
    Blir nog att jag kör in den på fredag för att i vart fall utesluta detta...

    Ingen råkar ha ett original blås till låns?

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Det var ju konstigt,har då aldrig varit med om det på mina hojar med insprutning när jag bytt system,insprutningen anpassar sig,men kanske är olika på hoj

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    simrishamn
    Inlägg
    8
    Insprutning anpassar sig inte, det är därför man kompletterar med pc3. 600 för att utesluta det för jag gå med på om ingen kan låna mig ett för en test med orig. Burk..

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Tycker att beskrivningen hur den beter sig påminner om hur ett av våra bilskrällen var. Eftersom det är en insprutningsmotor bör det finnas nån styrbox som sköter tändning och bränsletillförsel. Det var den som la av på Forden. I det fallet var det så att det var för dyrt att reparera och den hamnade där alla Fordar egentligen hör hemma - på skroten.

    Hoppas att du kan hitta felet och att det är billigare än på ett bilskrälle.
    Ove

  10. #10
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    600 för att bänka och få saker utredda låter väldigt OK.

Liknande ämnen

  1. går ojämt
    Av Aurelius i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-07-14, 00:48
  2. Gaffelolja FJR 1300
    Av tore i forum Mekhörnan
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2015-05-20, 21:03
  3. Risers (ST 1300 Pan)
    Av Shaun i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-04-18, 18:39
  4. Honda CBR600 1990 går ojämt
    Av Steffo256 i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-17, 16:11
  5. Går ojämt när den är kall
    Av Allan K i forum Mekhörnan
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-05-15, 06:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •