Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 23

Ämne: CB 1300 går ojämt; spridare?

  1. #11
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av gcbossen Visa inlägg
    Insprutning anpassar sig inte, det är därför man kompletterar med pc3. 600 för att utesluta det för jag gå med på om ingen kan låna mig ett för en test med orig. Burk..

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Ok är väl så på Honda då.

  2. #12
    Medlem Hamres avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Lysekiiil
    Inlägg
    435
    Så vitt jag vet så finns det nästan ingen hoj som "anpassar" sej efter montering av slip on! Dom enda jag har hört talas om är Triumph Rocket och Bonneville EFI. Hade själv en Bonneville 2009a och den funka det på, men inte automatiskt. Man skulle starta och låta den gå på tomgång utan att röra gasen i 12 miuter, sen hade insprutet självjusterat sej!!
    Put something nice between your legs, Street Triple.
    Jag Vägrar Kategoriskt Customhoj!

  3. #13
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Hamre Visa inlägg
    Så vitt jag vet så finns det nästan ingen hoj som "anpassar" sej efter montering av slip on! Dom enda jag har hört talas om är Triumph Rocket och Bonneville EFI. Hade själv en Bonneville 2009a och den funka det på, men inte automatiskt. Man skulle starta och låta den gå på tomgång utan att röra gasen i 12 miuter, sen hade insprutet självjusterat sej!!
    Har haft 2st Tiger 955,2st Yamaha Fjr 1300,1st Kawasaki GTR1400,och min nuvarande,samtliga med slipon,och ingen av dom har blivit bänkade,funkat klockrent.Tigrarna var lite speciella,på hög höjd så kunde dom gå lite konstigt men man skulle göra som du sa låta den gå på tomgång ett tag så anpassade dom sig.Jag frågade min handlare om man behövde mappa någon av hojarna och det behövs ej sade han,och även karln på verkstan,med mer än 30års skruvande med hojar intygade det och alla hojarna har gått riktigt så jag kör på.

  4. #14
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Ett sätt att kolla borde väl vara att öka motståndet i avgassystemet för att se om det gör någon skillnad.

  5. #15
    Ja, jag undrar om inte det finns fler hojar som ställer in sig själv. Jag har heller aldrig krängt på pc3, filter och mappat om. Ibland har nån hoj bluddrat lite och sen börjat gå bra igen. En hoj där lambasonden fick hänga fritt lyste motorlampan på ett tag. Efter några mils körning så slocknade den, så det behövdes inge eliminator till den...

    Kränga på ett system på en insprutare gör ju inget gott iallafall, förutom ljudet. Ger ingen effekt heller, tvärtom. Sen att man i skallen har med ljudet fått trettio hästar till....är väl det som räknas Oftast/alltid går dom ju också lite sämre, kanske inte direkt sådär märkbart.

    Fick lära mig av en Dynobänk guru som också utbildat en hel del folk i det:
    Hojarna är oftast inställda från fabrik(bränslemängd) och klarar ett avgasbyte, dock när man börjar peta i insugssidan med filter, då ska man göra en bänkning med injustering.
    En bänkning gör man vid bara ett avgasbyte om man själv mår dåligt av det, eller om man nu annars vill optimera den.

    eller

    Sen finns det några hojar som inte klarar av ett avgasbyte, däribland vet jag tex C1800:an som verkar gå som påse nötter. Tll dom finns i och försig knappt system att köpa heller till. Märkligt?!?
    EN CB1300 går normalt som en dröm utan problem, så en bänkkörning att börja med tycker jag är en bra början. Med lite tur så..............
    Senast redigerat av V Saarela den 2012-05-18 klockan 07:10.

  6. #16
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    En hel del hänger väl på om man behåller lambda-sonden eller inte?

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    simrishamn
    Inlägg
    8
    Sitter det på en sådan original? På en -03?

    Ska till verkstaden nu och provbänka den:-)

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    simrishamn
    Inlägg
    8
    Facit;

    En bänkörningen som kostade 600 och gav mig 113hp på bakhjulet vet jag nu att soppan är alldeles för mager. Det blir till att köpa hem en pc3:-( fast det var ju positivt att inget var sönder...

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

  9. #19
    Citat Ursprungligen postat av gcbossen Visa inlägg
    Facit;

    En bänkörningen som kostade 600 och gav mig 113hp på bakhjulet vet jag nu att soppan är alldeles för mager. Det blir till att köpa hem en pc3:-( fast det var ju positivt att inget var sönder...

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
    Låter ju dock lite underligt att den går "alldeles för magert" med bara slipon? Det är inte så att det sitter ett helsystem på den....samt ev ett öppnare filter?

    På tal om filter. När du nu ändå ska handla en pc3 så snyggar du givetvis samtidigt till kusarna med en sådant också.

  10. #20
    Medlem Manges avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    5
    Vart köper du pc3;an? mappar ebos den sen eller?

Liknande ämnen

  1. går ojämt
    Av Aurelius i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-07-14, 00:48
  2. Gaffelolja FJR 1300
    Av tore i forum Mekhörnan
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2015-05-20, 21:03
  3. Risers (ST 1300 Pan)
    Av Shaun i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-04-18, 18:39
  4. Honda CBR600 1990 går ojämt
    Av Steffo256 i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-17, 16:11
  5. Går ojämt när den är kall
    Av Allan K i forum Mekhörnan
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-05-15, 06:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •