Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Motorn rusar och har dålig tomgång

  1. #1
    Medlem livewires avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    174

    Question Motorn rusar och har dålig tomgång

    Tjena!

    Jag har en suzuki gsx 750f -89 som för några månader sen fungerade hur bra som helst, sen plockade jag av tanken och lät hojen stå utan tills idag då jag skulle starta den.

    Det börjar med att den rusar upp och precis när man undrar om den ska explodera så sjunker varvet för att sen varva upp lite igen osv. Ojämn tomgång och lite för högt varv alltså..

    Ger jag gas så sjunker varvet och det känns som att hojen kommer att dö.


    Jag har inte gjort något med hojen sen den sist gick bra så kan det vara att den får ojämnt med soppa eftersom den har varit utan en längre tid?


    Jag har raka rör på och vet inte om det kan vara därför, men det hade den även när den startade för några månader sen..

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2
    Haha starta precis en tråd utan att ha läst din, jag har typ exakt samma fel. Det som slog mig var att du skrev att det hände efter du hade haft tanken av, det blev ju precis samma sak med min när jag hade haft av tanken.

    Kan det vara så enkelt att man måste lufta nånting på något sätt?

    /Martin

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av martin_m Visa inlägg
    Haha starta precis en tråd utan att ha läst din, jag har typ exakt samma fel. Det som slog mig var att du skrev att det hände efter du hade haft tanken av, det blev ju precis samma sak med min när jag hade haft av tanken.
    Kan det vara så enkelt att man måste lufta nånting på något sätt?
    /Martin
    en -89?
    Då är det förgasare?
    Det är inte ba så enkelt att det är problem med klämda/felmonterade/felböjda/osmorda wirar till förgasarna?

  4. #4
    Medlem livewires avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    en -89?
    Då är det förgasare?
    Det är inte ba så enkelt att det är problem med klämda/felmonterade/felböjda/osmorda wirar till förgasarna?
    Aa det är förgasare, det kanske kan va då men allt känns okej på den delen:/

    Testade att starta hojen idag, rullade ut den ur garaget och skulle starta och startmotorn gick runt fint, hojen brummade till lite och sen hände ingenting.

    Testade att starta igen och då gick bara startmotorn runt. Väntade ett tag och startade sen igen med startmotorn och fick ett litet brum men sen inget igen..

  5. #5
    Medlem livewires avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    174
    nu gick den igång igen och rusar oavsett hur mycket jag sänker/höjer tomgången

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Tjuvluft?

  7. #7
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Du måste sitta ner och fundera; eftersom felet uppstått i samband med tankens (de)montering, har du gjort något galet där. Kolla och trippelkolla slangar och vajrar.
    För egen del sätter jag en krona på slangen som vakuum-styr bränslekranen...

  8. #8
    Medlem livewires avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Du måste sitta ner och fundera; eftersom felet uppstått i samband med tankens (de)montering, har du gjort något galet där. Kolla och trippelkolla slangar och vajrar.
    För egen del sätter jag en krona på slangen som vakuum-styr bränslekranen...
    jag har kollat bränsle slangarna flera gånger och det verkar okej men jag börjar fundera på om det inte är något lurt med gasvajern.

  9. #9
    funderar på om du har 2 vajrar då kan det vara returen som inte hänger med detta hände förr på bland annat honda därför e det många som har monterat extra fjäder för att hjälpa returen ¨om det är så att du har olika varvtal efter gas på drag kolla att vajer går tillbaka kan vara så att du klämmt den när du hade tanken av

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    162
    Kan vara att förgasaren har torkat och flotörventil har fastnat så hojen får inte tillräckligt med soppa?

Liknande ämnen

  1. Motorn rusar? :0
    Av Mymlan i forum Mekhörnan
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2013-11-06, 15:04
  2. Motorn tillfälligt död.
    Av nippe i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-06-11, 15:28
  3. Fortfarande dålig.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-10-27, 06:00
  4. Dålig aktivitet.
    Av Gibson i forum Om hojen.nu
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2007-12-01, 15:39
  5. Dålig dag.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-05, 19:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •