Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Motorn tillfälligt död.

  1. #1
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234

    Motorn tillfälligt död.

    Var ute och körde idag och hade tänkt åka ner till övik som är 11mil. efter 2mil så dör motorn, ungefär som att soppan var slut. stannar vid en parkeringsficka och konstaterar att det finns soppa och att den tänder till lite om man chokar.. efter en stund så startar den så jag avbryter öviksresan och åker hem istället, helt utan problem.
    Vad kan det vara som är fel?? skit i tanken?
    har kört mindre än 10mil sen dyr verkstads service...

  2. #2
    Medlem Ingemars avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    190
    Citat Ursprungligen postat av nippe Visa inlägg
    Var ute och körde idag och hade tänkt åka ner till övik som är 11mil. efter 2mil så dör motorn, ungefär som att soppan var slut. stannar vid en parkeringsficka och konstaterar att det finns soppa och att den tänder till lite om man chokar.. efter en stund så startar den så jag avbryter öviksresan och åker hem istället, helt utan problem.
    Vad kan det vara som är fel?? skit i tanken?
    har kört mindre än 10mil sen dyr verkstads service...
    Tråkigt men något som förr eller senare drabbar Affe-åkare. Bensinpumpen
    Har du tur kan det funka 100 mil till men lägger av helt gör den framöver och det är inte så kul att veta när man far fram på vägen.
    Finns dock en rep.-sats att köpa

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av nippe Visa inlägg
    Var ute och körde idag och hade tänkt åka ner till övik som är 11mil. efter 2mil så dör motorn, ungefär som att soppan var slut. stannar vid en parkeringsficka och konstaterar att det finns soppa och att den tänder till lite om man chokar.. efter en stund så startar den så jag avbryter öviksresan och åker hem istället, helt utan problem.
    Vad kan det vara som är fel?? skit i tanken?
    har kört mindre än 10mil sen dyr verkstads service...
    Prova med xlv forum där finns det enkla tips för de som har fått pumptrassel. Annars lägg ut en tråd.

  4. #4
    Medlem AT-gubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vallentuna norr Stockholm
    Inlägg
    174
    På xrv750.se finns en tråd som behandlar ämnet. Sidan är väldigt trög men den fungerar. Många har provat med rep.satser och andra typer av pumpar men inget vill riktigt fungera. Antingen så får man problem med montering eller så är det vacumslangar som inte vill vara med.

    Jag har själv en African och har tagit det säkra och enklaste vägen, under sadeln så finns alltid en orginalpump. Enkelt att byta och koppla in, även utefter vägen. Kanske vill jag råda till en övning hemmavid så man vet hur byte sker. En ny orginalpump kostar ca 1200:- På Biltema finns enligt tråden på xrv750.se billigare pumpar men dom ligger i prisklassen 500:- Och läser man ordenligt så är det problem där också.

    Enklaste sättet att förlänga pumpens livslängd är att alltid köra på reserven och tanka efter trippmätaren. Visserligen måste man då veta hur mycket bensin det går åt per mil. Pumpen tar väldigt med stryk när den suger luft vilket det blir när man ska slå på reserven eller kör med väldigt liten mängd i tanken.
    Senast redigerat av AT-gubben den 2012-05-13 klockan 09:07.

  5. #5
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    Ja det var nästan pumpen jag var rädd att det var. är väll bara att köpa en reserv då.

  6. #6
    Medlem AT-gubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vallentuna norr Stockholm
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av nippe Visa inlägg
    Ja det var nästan pumpen jag var rädd att det var. är väll bara att köpa en reserv då.

    Att byta pump är inget att vara rädd för, busenkelt. Priset kan kanske skrämma men om du kör med reservläge och tankar i god tid så bör det fungera i många mil. Kolla även bensinfiltret när du ändå håller på fär det kan vara en bov också. Om det är skitigt kan det försämra tillförseln.

    Jag tror att min pump har hängt med utan problen i ca 4000 mil nu.

    Ett annat känt problem är att minuspolen på batteriet vibrerar loss om det inte är draget ordentligt. När du ändå håller på så kolla det också. Varför det blir så? Det funderar många på!
    Senast redigerat av AT-gubben den 2012-05-14 klockan 14:33.

  7. #7
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    Citat Ursprungligen postat av AT-gubben Visa inlägg
    Att byta pump är inget att vara rädd för, busenkelt. Priset kan kanske skrämma men om du kör med reservläge och tankar i god tid så bör det fungera i många mil. Kolla även bensinfiltret när du ändå håller på fär det kan vara en bov också. Om det är skitigt kan det försämra tillförseln.

    Jag tror att min pump har hängt med utan problen i ca 4000 mil nu.

    Ett annat känt problem är att minuspolen på batteriet vibrerar loss om det inte är draget ordentligt. När du ändå håller på så kolla det också. Varför det blir så? Det funderar många på!
    Både jag och tidigare ägaren har då kört på reserven och haft bra med soppa i så jag hade hoppats att den skulle hålla längre.
    Har inte bestämt mej om jag ska ta en biltema pump och se hur det går. dom var ju nästan gratis..

  8. #8
    Vad jag fattat så är pumpen till för att suga upp soppan när den börjar bli halvtom. Med det så funkar den utan soppapump när man har tex full tank.....om du nu vill prova om det är soppapumpen.

    Dock, sannolikheten är ju stor att den krånglar. Eftersom det är en enkel procedur att byta så brukar många ha alltid en reservpump med sig. Kanske då köpa två billiga biltemapumpar?

  9. #9
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Vad jag fattat så är pumpen till för att suga upp soppan när den börjar bli halvtom. Med det så funkar den utan soppapump när man har tex full tank.....om du nu vill prova om det är soppapumpen.

    Dock, sannolikheten är ju stor att den krånglar. Eftersom det är en enkel procedur att byta så brukar många ha alltid en reservpump med sig. Kanske då köpa två billiga biltemapumpar?
    Jag köpte en pump efter jobbet så om den funkar så köper jag en till i reserv..

  10. #10
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    Nu har jag kört ett par tankar på min nya biltemapump och cykeln går som vanligt.. ända skillnaden jag märker är att pumpen tickar om man stänger av motorn men inte tändningen.

Liknande ämnen

  1. Irak inför tillfälligt MC-förbud
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-11, 08:58
  2. Tillfälligt sök-problem
    Av pewa i forum Om hojen.nu
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-01-24, 14:02
  3. Tillfälligt e-postproblem
    Av pewa i forum Om hojen.nu
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-27, 22:25
  4. Olja på motorn!!
    Av Ove i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-02, 22:27
  5. Missljud i motorn
    Av Daimbag i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 16:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •