Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 16

Ämne: Sista mc-säsongen med nuvarande körkortsregler

  1. #1

    Sista mc-säsongen med nuvarande körkortsregler



    Sista mc-säsongen med nuvarande körkortsregler

    Saxat från Transportstyrelsen.se
    I år är det sista året som 21-åringar kan skaffa sig ett mc-körkort med obegränsad rätt att köra alla typer av motorcyklar, så kallad A-behörighet. Från och med 19 januari 2013 höjs åldersgränsen från 21 till 24 år (om man inte tidigare haft någon A-behörighet). Samtidigt införs den nya körkortsbehörigheten A2 för mellanstora motorcyklar.

    Bakgrunden till de nya reglerna är EU-bestämmelser som börjar tillämpas i hela Europa 19 januari 2013 (det så kallade tredje körkortsdirektivet). Man vill därigenom skapa bättre förutsättningar för en gemensam transportpolitik, förbättrad trafiksäkerhet och att underlätta den fria rörligheten.

    Genomgående för de nya körkortsbestämmelserna är ett tydligare användande av principen "stegvist tillträde". Det innebär att en förare med ökad ålder och erfarenhet stegvis får tillträde till de motorstarkare alternativen inom en fordonskategori. Det är också orsaken till införandet av körkorsbehörigheten A2(tidigare A med begränsad effekt).


    Läs mer på Transportstyrelsen.se
    Hojen.nu - För oss som gillar motorcyklar!

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Snart blir man väl för gammal att få köra hoj i nästa körkortssteg.

  3. #3
    Ankan1
    Gäst
    Ett gäng helidioter som uppenbart bestämmer när min gamla mamma har rätt att framför vilken mc som helst på det mc kort hon automatiskt fick med bilkörortet en gång i tiden.Hon är 75 år och pigg som en mört och har till och med frågat om hon fick prova någon gång.Det ni vägverket med era nollvisioner.
    Senast redigerat av Ankan1 den 2012-05-10 klockan 17:39.

  4. #4
    Medlem lasrberglunds avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    236
    men på längre sikt blir det säkrare. Men jag vill hellre att man har effektsteg än åldersteg. Kör jag bättre som 24åring på en R1a än en 21åring? Mycket markinellt tror jag. Fartbegränsa alla fordon till 120km/h istället. ((utom utryckning)
    Våga vägra "Hen"!!

  5. #5
    Moderator nippes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    234
    Jag tror nog att jag i stort sätt tycker att det är bra att det höjs. och inte bara för att det inte påverkar mej :-P

  6. #6
    Medlem Figureheads avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    245
    Tror ingen under 24 är nöjd med kommande regler. Men ser jag till mig själv hur jag körde bil när jag var 21 jämfört med 24 är det en ordentlig skillnad!
    Tror ingen räknar med att en 24-åring kör "bättre" än en som är 21, men säkerhetstänket är betydligt större! Vid 21 leker man ju för fullt och testar alla gränser vad en bil tår, men man tröttnar ganska fort och inser att det är viktigare att faktiskt komma fram än att riskera att inte göra det... I alla fall var det så för mig.
    Om jag hade en unge skulle jag hellre se honom leka av sig i en Volvo 240 än på en Ninja.
    For those about to rock - We salute you!

  7. #7
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Enligt statistiken är det dock män i 30-årsåldern som löper störst risk att köra ihjäl sig, så jag förstår inte vad det här ska förbättra?

    (Dessutom; de som anser att de kör förståndigare nu än när de var 20 har ju uppenbarligen överlevt länge nog för att komma till den insikten. Redan de gamla grekerna beklagade sig över ungdomen för att de betedde sig precis som de själva gjorde när de var unga..)
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Molgan Visa inlägg
    Enligt statistiken är det dock män i 30-årsåldern som löper störst risk att köra ihjäl sig, så jag förstår inte vad det här ska förbättra?

    (Dessutom; de som anser att de kör förståndigare nu än när de var 20 har ju uppenbarligen överlevt länge nog för att komma till den insikten. Redan de gamla grekerna beklagade sig över ungdomen för att de betedde sig precis som de själva gjorde när de var unga..)
    Statistikoch statistik....... Det här med ålder och kanske ökat förstånd eller bättre insikt om verkligheten eller kanske ökad ansvarskänsla, gör förhoppningsvis att de äldre kör säkrare.
    Behöver inte gå längre än till mig själv. Eftersom jag alltid varit väldigt gasglad fick jag mig en tankeställare för ett antal år sedan då hastighetsmätaren visade ungefär 180. VAD HELVETE HÅLLER JAG PÅ MED. Hade förutom min Suzuki även en Honda Transalp. Sålde då Suzukin.
    Man BEHÖVER inte fara fram så fort.
    Men hur skall man kunna lära en 24-åring mer vett än en 21-åring????
    Tror inte det funkar. Tycker nog att det skulle vara ett specialprov för de som köper en superhoj alternativt skulle de hojarna vara strypta.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Jag tog ju mitt körkort hösten förra året och under riskutbildningen pekades det mycket mot statistik; det sades att sporthojar och glidare var de mest olycksdrabbade cyklarna. Enligt läraren var ålderskategorin 50-60+ speciellt utsatta på glidarna. Troligen då många på den tiden fick mc-kortet på köpet när man tog för bil, samt att dessa åkare underskattar cetrifugalkraften i kraftiva svängar.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Jag tog ju mitt körkort hösten förra året och under riskutbildningen pekades det mycket mot statistik; det sades att sporthojar och glidare var de mest olycksdrabbade cyklarna. Enligt läraren var ålderskategorin 50-60+ speciellt utsatta på glidarna. Troligen då många på den tiden fick mc-kortet på köpet när man tog för bil, samt att dessa åkare underskattar cetrifugalkraften i kraftiva svängar.
    Kan hålla med dig om att det är lätt att underskatta de krafter som uppstår då hojen läggs ner med skrapande fotpinnar. bästa sättet att lära sig detta på är nog att genomföra de KNIXkurser som SMC anordnar. Personligen tycker jag att det är fel för oss äldre att köpa en tung glidare som kanske väger sina modiga 300 +. Bättre att köra en säsong med en lättare hoj först.

Liknande ämnen

  1. Nya körkortsregler för MC 2013
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-05-11, 19:45
  2. Körkortsregler
    Av Ove i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-11-12, 12:09
  3. Hur har säsongen varit?
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-11-09, 22:06
  4. Säsongen slut för mig:(
    Av tomahs900 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-08-06, 21:51
  5. Säsongen 2009
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-03-08, 10:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •