Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: Sista mc-säsongen med nuvarande körkortsregler

  1. #11
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Exclamation

    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Jag tog ju mitt körkort hösten förra året och under riskutbildningen pekades det mycket mot statistik; det sades att sporthojar och glidare var de mest olycksdrabbade cyklarna. Enligt läraren var ålderskategorin 50-60+ speciellt utsatta på glidarna. Troligen då många på den tiden fick mc-kortet på köpet när man tog för bil, samt att dessa åkare underskattar cetrifugalkraften i kraftiva svängar.
    Det ligger en del i det. Kört med gubbar å gummor som börjat köra på äldre dagar med bilkörkort gällande för Mc.
    Att bromsa en hoj kan man inte om man inte lärt sig. Styra en hoj på säkert sätt måste man lära å öva. Sen att välja den osmidigaste hoj marknaden har att erbjuda är väl oxå en kunskapsmiss. Att köpa en hoj å börja köra efter 40 år i bilen, utan att lära sig. Blir naturligtvis en del olyckor.
    Jan

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Det ligger en del i det. Kört med gubbar å gummor som börjat köra på äldre dagar med bilkörkort gällande för Mc.
    Att bromsa en hoj kan man inte om man inte lärt sig. Styra en hoj på säkert sätt måste man lära å öva. Sen att välja den osmidigaste hoj marknaden har att erbjuda är väl oxå en kunskapsmiss. Att köpa en hoj å börja köra efter 40 år i bilen, utan att lära sig. Blir naturligtvis en del olyckor.
    Det är ju ett problem som handlarna blir ställda inför när en äldre herre ev. med dam kommer in för att titta på en hoj. Oftast har ju den äldre en ordnad ekonomi och köper kanske en tung, bekväm glidare. Men att lära sig att köra den............... Detta borde handlarna försöka påpeka, att SMCs KNIXkurser borde vara obligatoriska. Där ingår ju inte bara att kunna svänga utan även bromsteknik.

    Vet någon om någon handlare som verkligen ser till att köparen verkligen får lära sig att hantera sin hoj. Som sagt efter 40 år i bilen har tiderna förändrats. Vet att några sporthojsmärken lockar sina köpare med körpass på bana, men de övriga??????????

  3. #13
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    man kan ju köpa en bil på två hjul
    undrar vad lagstiftarna gillar mitt mc val, väger över 600kg, nästan 6000cc,nästan 3 meter lång och ettans växel tar 240km/tim, men det är ju bara en glidarhoj, vad skall det vara för åldersgräns på den. Fabriken låter ingen under 30 att provköra

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av klaus Visa inlägg
    man kan ju köpa en bil på två hjul
    undrar vad lagstiftarna gillar mitt mc val, väger över 600kg, nästan 6000cc,nästan 3 meter lång och ettans växel tar 240km/tim, men det är ju bara en glidarhoj, vad skall det vara för åldersgräns på den. Fabriken låter ingen under 30 att provköra
    Säkert är ju att man måste ha en massa körvana för att ge sig ut i trafiken med den. Att bara köra på landsväg är kanske inte svårt, men i tät trafik ....................
    Själv vill jag nog ha en lite lättare hoj.
    Vad är det för toppfart på den?

  5. #15
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    funkar alldeles utomårdentligt i Stockholmstrafiken.
    ingen som har toppat, man släpper gasen när man tycker att det börjar gå för fort.Det var nån som räkna att en teoretisk topphastighet skulle vara 459km/tim men jag har ju dålig aerodynamik så så fort går den nog inte, vid 200km/tim hade jag 3500 varv och den varvar nästan 8000 så det var gott om resurser kvar

  6. #16
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Inga EU-regler utan undantag, dock!

    "Trots den höjda åldersgränsen till 24 år införs möjligheten att få obegränsad A-behörighet redan vid 20 års ålder. Villkoret är att personen haft behörigheten A2 i minst två års tid. Två års erfarenhet uppväger den högre åldersgränsen för den som saknar erfarenhet av A2. Den som har A2 måste oavsett ålder alltid göra ett godkänt körprov på Trafikverket för att få behörighet A."

Liknande ämnen

  1. Nya körkortsregler för MC 2013
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2013-05-11, 19:45
  2. Körkortsregler
    Av Ove i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-11-12, 12:09
  3. Hur har säsongen varit?
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-11-09, 22:06
  4. Säsongen slut för mig:(
    Av tomahs900 i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-08-06, 21:51
  5. Säsongen 2009
    Av Nina i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-03-08, 10:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •