Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: honda vt 1100 shadow eller vtx 1300c?

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    3

    honda vt 1100 shadow eller vtx 1300c?

    Tjenare! ny här..
    Jag ska snart börja med Mc kort. Så har jag börjad kollat på Honda vt 1100 shadow och vtx 1300c. (pga försäkringen på mig och de ligger mellan 3000-4000 kr hel!,är 22 år så ser de rikigt fina ut)
    Vilken är bäst att ha/äga?
    får tag på delar/tillbehör?
    köra? hantera?
    vad ska man tänka inför köp?
    "barnsjukdomar?"
    bra första mc?
    Kom även med förslag! helst honda eller någon som inte kostar för mycke att äga.

    MVH Martin, värmland

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    88
    egentligen vet jag inte om en custom är såå jättebra som första hoj, visst, det går lugnt och gott, mullrar och ser fint ut.
    Erfarenhet? min förstahoj var en vt1100 ACE och det kändes ju helt rätt när man kunde mullra iväg på denna när man fått kortet, men nu efter några hojbyten av olika karaktärer så inser man att det finns betydligt mera lättsvängt om man säger så, visst går det köra och svänga med en custom med men det är inte så lätt pga försprånget och hjulbasen, detta gör att hojen gärna eftersträvar en körning rakt fram och man får verkligen använda sig av motstyrningsprincipen (om dessa värden är stora) och försöka hänga av motorcykeln rätt mycket om man nu får för sig att dra på på en kurvig väg och det kommer du nog garanterat vilja mer än en gång?.
    Jämför framgaffelns lutning på en riktigt sporthoj och en glidare så ser du att sporthojen gaffel nästan är lodrät, detta pga styrningsegenskaperna (men det är inte bara det som gäller), finns även glidare som har en vettig kombination på detta (försprånget har med framhjulets hjulbult och lodrätt ner kontra vinkeln från gaffeln) så det går att trolla bort en hel del konstiga egenskaper.

    Själv kände jag att ett visst nedlägg var ok (fotpinnarna låg redan i) men sen var det som ett stopp, hojen ville inte följa det spåret jag siktade på utan vill gärna göra en vidare sväng och dessa egenskaper kan ge negativa konsekvenser för en oerfaren förare som gärna stelnar till och tappar fokusen och slutar titta med blicken genom kurvan och tar sikte på skogen istället och då är det inget bra!
    Därför tycker jag att det finns bättre alternativ men det är ju helt klart upp till dig, vill man ha en custom så köper man det (man handlar alltid hoj efter hjärtat förr eller senare) men jag vill gärna delge min erfarenhet.

    sen är det ju lite hur ekonomin ser ut, var själv inte så tät och framförallt försäkringen var en viktig fråga i detta för min del med och min vt1100 fick jag för 35000 och försäkringen låg runt 2500året/hel
    och då kunde jag ha råd med en egen hoj
    Men det finns ju alternativ, varför inte en vfr750 Fram till -92? (eller liknande) då går den försäkra billigare än glidaren genom classic försäkringen (bilsport eller svedea,20år eller äldre) och då har man en bra allround cykel, visst det är mera motor och betydligt bättre axx och toppfart men det går ju reglera med högerhanden även när man är oerfaren, inte helt förkastligt heller är att bromsarna är betydligt bättre (oftast)

    Men vtx:en är bra mycket modernare än vt:n så den kan jag ej uttala mig om, min shadow fungerade som den skulle det halvår jag ägde den, klarade dock inte av vibrationerna från den för den var hemsk, om det var en inställningsbit vet jag ej men åkte man 20mila tripp i blandad fart mellan 70-140 så var mina händer och fötter lätt bortdomnade i ett par dagar, men generellt är glidarna väldigt välbyggda så det är sällan några bekymmer, Honda har ju en bra kvalité och driftsäkerhet så på den biten behöver du ej oroa dig, det man får kika på är det allmäna skicket, bromsskivor o belägg, packboxar till framgaffeln och vanliga slitagedelar helt enkelt.

    Hmmm Vilket långt inlägg det blev...

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    3
    Tack pinnen för bra svar!

    Vfr750 verkar vara en trevlig hoj MEN ja har en far som tycker ja ska inte köra allt för gammal hoj...

    jag är öppen för tourning/landsväg mc

    När ja har tage kortet så är de nog helt enkel att åka till en säljare och prova köra olika och känna efter vilken som passar mig

    ska kolla upp mer noga innan ja väljer hoj

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av GarreCarre Visa inlägg
    Tack pinnen för bra svar!

    Vfr750 verkar vara en trevlig hoj MEN ja har en far som tycker ja ska inte köra allt för gammal hoj...

    jag är öppen för tourning/landsväg mc

    När ja har tage kortet så är de nog helt enkel att åka till en säljare och prova köra olika och känna efter vilken som passar mig

    ska kolla upp mer noga innan ja väljer hoj
    Så kul att du inte "låst dig" vid en typ av hoj.Nu kanske det blir en coustomhoj ändå men du har alla dörrar öppna.Du gör helt riktigt i att ut och kolla vad där finns på mc marknaden och testa vad som passar dina behov mest/bäst.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    3
    ja för de är ju svårt bara säga att "den "ska ja ha" måste köra först innan ja ska välja...

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    88
    Ja helt klart det bästa man kan göra, ut och provköra olika typer och skaffa sig sin egna uppfattning, jag gillar custom, har själv haft 2, men pga olika anledningar så fungerar det ej för min typ av körning. Och hur det är för dig kan enbart du ta reda på, har man möjlighet och råd så skaffa en hoj med ABS, det är något som fungerar bra när lillhjärnan tar över och man bromsar på sig i en paniksituation (och ja, du kommer oxå få uppleva blinda bilister), ett extra hjälpmedel kan alltid vara bra i sina funderingar.

Liknande ämnen

  1. Honda Shadow 750 och 1100
    Av Slopy i forum Custom
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-12-19, 10:40
  2. Shadow 750 eller vulcan 800?
    Av Emil Wiklöf i forum Touring
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2018-05-03, 22:42
  3. Shadow 1100 c3
    Av glidare i forum Custom
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-11-26, 23:54
  4. hoda shadow 1100 - 99 tändingsproblem
    Av wadde i forum Custom
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-06-06, 21:10
  5. shadow 1100 C startmotorn går ej runt
    Av front_one i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-04-08, 11:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •