Sidan 3 av 8 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 30 av 74

Ämne: Motor startar ej, trots spänning

  1. #21
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jämför för säkerhets skull batterierna med varandra så du inte råkat få ett batteri med omvänd polplacering. Lätt hänt för man förutsätter att det är lika men jag tror alla fabrikat har båda varianterna.
    det kan vara lösningen. för plusjord på en modern motorcykel har jag svårt att tro att det verkligen ska vara. det är ju inte det lättaste att få tag i diodlampor med plusjord. å diodlampor sitter det väll på moderna hojar. men jag har ingen erfarenhet av moderna hojar

  2. #22
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Jag ska ta en bild åt er så kan ni se själva.

    Hur som helst så är det knappast det som är problemet. Kablarna har suttit som de har suttit sen jag köpte hojen.

  3. #23
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Det som flera här menar är att kablarna kan ha suttit samma men att plus och minus polen sitter omvänt,finns båda sorter.Det jag menade är att i vanliga fall så jordar man minus polen någonstans på ram eller motor men istället sätter kablarna direkt på anslutningarna på batteriet.

  4. #24
    Citat Ursprungligen postat av veteranmc Visa inlägg
    nu fick man lära sig nå nytt inte visste jag att moderna motorcyklar kan ha plusjord. trodde det bara var veteranhojar bla engelska som hade det.
    För att ytterligare komplicera det hela så går det faktiskt att polvända "blöta" ackar om de inte är alltför laddade..
    Dvs så att + hamnar på "minusmärkta" polen och tvärtom..
    (Har råkat göra det, pola om, en gång i ett mörkt garage, det batteriet blev aldrig vad det en gång varit, det ger ström men max ca 7-8A, lågt för en 60Ah-ack..)
    Tyvärr så är ackar inte helt symmetriskt konstruerade så att "ompolade" ger inte alls samma data som när de är "rätt" polariserade.
    Och igen, såg inga som helst tecken på att det skulle vara 'plusjord' på någon av de bilder som visades i manualerna.
    Ytterligare en anledning är att elektronik idag vanligen är konstruerad med komponenter avsedda för minusjord. Plusjord skull komplicera konstruktionen (göra dyrare) och det låter osannolikt.
    Senast redigerat av LowTech den 2012-05-07 klockan 22:20.

  5. #25
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    99,9% säkert att du har minusjord samt köpt ett batteri med annan polställning än original!
    När man köper nytt batteri måste såväl Volt, Amperetimmar, mått och polställning kollas.

  6. #26
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    99,9% säkert att du har minusjord samt köpt ett batteri med annan polställning än original!
    När man köper nytt batteri måste såväl Volt, Amperetimmar, mått och polställning kollas.
    Batteriet jag har köpt har samma polställning. Volt stämmer överens (12) men inte Ampere (10 istället för 12).

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    jag tror vi ska hålla felsökning "a'la bildoktorn" på en så enkel nivå som möjligt. att börja prata kemi på den här nivån är nog ingen bra ide.
    Du ska/bör försäkra dig om att det är 100% rätt kopplat innan du börjar koppla på mer ström i form av ett hjälpbatteri. och har du till 100% kommit fram till att du har plusjord så tänker jag inte ifrågasätta detta. men du måste veta vad du gör.... att startkabla ett plusjordat fordon från ett minusjordat fordon är möjligt men innebär en hel del risker. framförallt om det är ett nyare fordon. därför rekomenderar jag och dom jag känner som håller på med gamla engelska plusjordade bilar att man använder ett löst batteri. för då kan/borde man inte kunna göra fel.
    i ditt fall är jag tveksam att Lukas varit inblandad. inte ens på 60talet var plusjordat någon större hit.
    Löst bilbatteri mot ditt monterade batteri. plus på plus & minus mot minus. för det enda bilbatteriet ska göra är att hjälpa dig med mera ström. inte spänning.
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  8. #28
    Citat Ursprungligen postat av namn Visa inlägg
    jag tror vi ska hålla felsökning "a'la bildoktorn" på en så enkel nivå som möjligt. att börja prata kemi på den här nivån är nog ingen bra ide.
    Du ska/bör försäkra dig om att det är 100% rätt kopplat innan du börjar koppla på mer ström i form av ett hjälpbatteri. och har du till 100% kommit fram till att du har plusjord så tänker jag inte ifrågasätta detta. .
    OK jag spårade ur lite...ang kemin..
    Men, jag gick ju till källorna, verkstadmanualerna och där fanns inte ett enda tecken på "plusjord". Någonstans.
    Innebärande att jag tror inte ett dugg på att det är så..
    En googling visade att plusjord sen decennier tillbaka är så ute det bara kan vara.. 99.9% har minusjord.
    Bla just ang detta med att fordonelektroniken blir så oerhört mycket enklare med minusjord.
    Innan vi börjar finliret, att hitta fel, anser jag att vi MÅSTE bestämma oss om det är plus- eller minusjord på fordonet..
    Innan dess är alla feldiskussioner meningslösa..
    Som jag tidigare skrev, det GÅR att "pola om" ett batteri" att få + och minus att byta plats och fortfarande få acken att "fungera" om än inte alls lika bra..

    Nu har jag talat med en verkstad och de ska maila mig ett elschema...så löser vi detta en gång för alla
    ..
    Senast redigerat av LowTech den 2012-05-08 klockan 10:19.

  9. #29
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    OK jag spårade ur lite...ang kemin..
    Men, jag gick ju till källorna, verkstadmanualerna och där fanns inte ett enda tecken på "plusjord". Någonstans.
    Innebärande att jag tror inte ett dugg på att det är så..
    En googling visade att plusjord sen decennier tillbaka är så ute det bara kan vara.. 99.9% har minusjord.
    Bla just ang detta med att fordonelektroniken blir så oerhört mycket enklare med minusjord.
    Innan vi börjar finliret, att hitta fel, anser jag att vi MÅSTE bestämma oss om det är plus- eller minusjord på fordonet..
    Innan dess är alla feldiskussioner meningslösa..
    Som jag tidigare skrev, det GÅR att "pola om" ett batteri" att få + och minus att byta plats och fortfarande få acken att "fungera" om än inte alls lika bra..
    ..
    jag tror vi är helt överens. jag tror inte heller på plusjordat. men är han helt 100 på det så...

    men jag tror som du. om jag måste välja. det är möjligt och en multimeter som används på rätt sätt. och att kunna ryda mätningarna. kan ge svaret direkt.
    Senast redigerat av namn den 2012-05-08 klockan 10:18. Anledning: jag va inte klar. förb-nade telefon
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  10. #30
    Här finns elschemat..
    http://tinypic.com/view.php?pic=11k88x1&s=6

    Inkl minusjord...
    Kolla acken längst ner till höger...

    Manualen och schemat har vänligen tillhandahållits av HOJGARAGET i Karlstad
    (ren och ohöljd reklam, men lite cred ska det väl ha för att de assisterar...)
    Senast redigerat av LowTech den 2012-05-08 klockan 10:50.

Liknande ämnen

  1. vad är det för motor och hoj??
    Av rojneboj i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-01-27, 17:54
  2. En riktigt lyckad dag trots allt.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-05, 11:05
  3. Motor dör men startar igen under färd
    Av matswahl i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-10, 13:01
  4. Inkörning av ny motor
    Av Cubalibre i forum Mekhörnan
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 05:40
  5. Nu startar jag!
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-06, 17:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •