Sidan 2 av 8 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 74

Ämne: Motor startar ej, trots spänning

  1. #11
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Bara så att...
    Multimetern är en av Guds stora gåvor till mänskligheten!
    Korrektion: En RÄTT använd multimeter...

  2. #12
    Mc-Bosse
    Gäst
    Kontakten vid sidostödet? Jag hade på min Eu-moped (som ju är en scooter det med) en kontakt där som gjorde att startmotorn inte gick när det var nedfällt. I mitt fall havererade kontakten på läget "till" oavsett om jag hade stödet uppe eller nere. Det gick inte att starta alls. Efter byte av kontakten så fungerade allt igen.

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Bosse: rätt så säker på att det inte är en säkerhetsbrytare vid det här laget. Ironiskt nog så var faktiskt sidostödsgivaren trasig när jag köpte den, men fick den bytt omgående

    Efter att ha varit i kontakt med en verkstad, tyckte de först att jag borde prova starta upp den med ett bilbatteri först...Enligt dem kunde det ändå vara batteriet. Det nya batteriet jag köpte misstänker jag är 12/10 och inte 12/12, men jag har inte fått det bekräftat än.

    Jag stack ner och skulle köpa startkablar, men enligt instruktionen där står det att jorden måste vara på samma polaritet på bägge fordonen vilket ställer till det lite! Alla nyare bilar har väl jorden på negativ? Min Aprilia har jorden på positiva. Har det någon betydelse?

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Har du Positivjordat på cykeln??? år 2008 ??? jag säger inte emot dig, men känns helt overkligt i min värld, men nu är det tydligen så och då kan du inte ta startström direkt från din bil,( som har negativjord) men däremot kan du använda ett löst bilbatteri, (lyft av polerna från det som sitter i din bil).
    Sedan kopplar du som vanligt Plus på Plus och minus på minus....
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Namn (konstigt namn...): tackar, ska provas!

    Jag kollade ersättningsbatteriet och jag verkar ha fått fel batteriahelvete (om du ursäktar skånskan). Det ligger bara på 10Ah...således gav det mig ingenting förutom -700 på kontot.

    Ska haffa brorsans bil och försöka starta upp med hans (bil)batteri och se vad som händer. Har tyvärr varken bil eller körkort för bil själv...
    Senast redigerat av Reject den 2012-05-07 klockan 19:22.

  6. #16
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Det har ingen betydelse om mc-en är + eller minusjordad för inkopplingen av starthjälp från en bil om du kopplar direkt på batteripolerna,däremot tycker jag du ska kolla om den verkligen ska vara + jordad för det tycker jag låter konstigt.Borde kunna se det på kablarna kanske,röda till plus ,svarta till minus.

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Akems: kollade precis batteriet och jorden är definitivt på pluspolen. Kabeln räcker inte ens till minuspolen utan att jag drar en ny.

    Vad menar du förresten med att koppla "direkt på batteripolerna"? Alltså dra förlängningskablar från MC:n till bilbatteriet istället för från batteri-till-batteri?

  8. #18
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Om vi förutsätter att generatorn är felfri och batteriet både är nytt och fulladdat men ändå tappar ström på bara några timmar.
    letade lite efter en verkstadmanual till Aprilia atlantis 500...
    Hittade också en, men där hade man skalat bort just sidorna med.. "electrical schematic"..
    Men av övriga bilder att döma, nån "plusjord" är det då INTE!

  9. #19
    nu fick man lära sig nå nytt inte visste jag att moderna motorcyklar kan ha plusjord. trodde det bara var veteranhojar bla engelska som hade det.

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Namn (konstigt namn...): tackar, ska provas!

    Jag kollade ersättningsbatteriet och jag verkar ha fått fel batteriahelvete (om du ursäktar skånskan). Det ligger bara på 10Ah...således gav det mig ingenting förutom -700 på kontot.

    Ska haffa brorsans bil och försöka starta upp med hans (bil)batteri och se vad som händer. Har tyvärr varken bil eller körkort för bil själv...
    Jämför för säkerhets skull batterierna med varandra så du inte råkat få ett batteri med omvänd polplacering. Lätt hänt för man förutsätter att det är lika men jag tror alla fabrikat har båda varianterna.
    Ove

Liknande ämnen

  1. vad är det för motor och hoj??
    Av rojneboj i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-01-27, 17:54
  2. En riktigt lyckad dag trots allt.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-05, 11:05
  3. Motor dör men startar igen under färd
    Av matswahl i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-10, 13:01
  4. Inkörning av ny motor
    Av Cubalibre i forum Mekhörnan
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 05:40
  5. Nu startar jag!
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-06, 17:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •