Sidan 7 av 8 FörstaFörsta ... 5678 SistaSista
Resultat 61 till 70 av 74

Ämne: Motor startar ej, trots spänning

  1. #61
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Hej
    Kan du beställa den själv och byta kostar den ca 650 kronor med frakt från italien (e-bay) : http://www.ebay.co.uk/dsc/i.html?rt=...=p3286.c0.m283

  2. #62
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Tror ni det är lätt att byta regulator själv?

  3. #63
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Tror ni det är lätt att byta regulator själv?
    En gissning (utan att veta) som vanligt.
    1-2 kontakt block att ta isär-sätta ihop.
    2-4 skruvar som håller reg på plats.
    + ev tabortgrejerjobbförattkommaåtprylen..
    Nej det är nog inte så svårt...

  4. #64
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Tittar man på bilderna av regulatorn så är det med kontaktblock och några fästskruvar sedan är bara frågan hur djupt in under kåpor och annat som den sitter.

  5. #65
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Enligt verkstaden så påstår sig leverantören ha skickat delen (från Italien) men att den inte har kommit fram än. 3 veckors leveranstid?

    Skulle kanske köpt en japan istället...verkar finnas bättre tillgång till reservdelar där än vad det gör för ett europeiskt märke inom europa...jävla italienare...och det vill inte säga lite eftersom jag har italienskt påbrå själv!

    Verkstaden lovade att försöka pressa leverantören på ett leveransdatum. Tar det än för lång tid så tar jag hem hojen, beställer en regulator från ebay och gör jobbet själv...precis som någon här föreslog för sisådär två veckor sen nu.

    Så jävla drygt att vara utan fordon...jag får ta bussen till jobb som vilket annat riff-raff som helst...:P

  6. #66
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    OK, jag får fullständig tuppjuck nu alltså. Efter 3 veckor så lyckas verkstaden få in en ny voltregular, som sedan visar sig vara fel del!"¤¤#

    Så nu måste de jaga på leverantören IGEN för att denna gång förhoppningsvis få in RÄTT j#¤%vla del.

    Jag tror jag köper en bättre begagnad hoj i helgen, så får det ta den tid det tar att fixa min Aprilia...bara jag har något att köra...

  7. #67
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    OK, jag får fullständig tuppjuck nu alltså. Efter 3 veckor så lyckas verkstaden få in en ny voltregular, som sedan visar sig vara fel del!"¤¤#

    Så nu måste de jaga på leverantören IGEN för att denna gång förhoppningsvis få in RÄTT j#¤%vla del.

    Jag tror jag köper en bättre begagnad hoj i helgen, så får det ta den tid det tar att fixa min Aprilia...bara jag har något att köra...
    Detta låter ju najs när "åka-säsongen" pågår...
    Har dom ingen reservdelshandbok med nummer? Om de inte kan läsa kan dom ju alltid titta på bilderna???
    Jag har själv i veckan gjort ett 10-12000-kronorsjobb på bilen.
    Klart i tid, jag vet att det är korrekt utfört, med rätt delar, allt fastdraget etc..
    Som jag skrev tidigare, kan man - då ska man...repa själv.
    I detta fall var det en större bromsreparation och en del annat, en säkerhetsgrej, och sånt vill man inte överlåta till en verkstad..

    Nackdelen att man inte kan skylla på "nån annan" om det går åt h-e, är sånt man får ta..

  8. #68
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Jag ska maila runt lite folk i helgen och se om jag kan hitta något annat kul att åka på.

    Jag hör vad du säger, men mitt problem är att jag bor i lägenhet :\ Enda gör-det-själv verkstaden som är kvar i Malmö verkar vara OK/Q8 och de tar 120kr/h...:/

  9. #69
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Voltregulator är bytt, batteri är bytt, men det fungerar fortfarande inte. Kan vara "plattan" (magneten?) som det är fel på.

    Verkstaden måste fortsätta felsöka och jag står fortfarande utan hoj, femte veckan i rad nu...

  10. #70
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Voltregulator är bytt, batteri är bytt, men det fungerar fortfarande inte. Kan vara "plattan" (magneten?) som det är fel på.
    Verkstaden måste fortsätta felsöka och jag står fortfarande utan hoj, femte veckan i rad nu...
    Nä nu ...
    Hur svårt kan det vara att "felsöka" laddkretsen???
    Nästan lika enkel som startkretsen..
    Tre tåtar från statorn, skall vis ca 40-70VAac utan någon regulator ansluten..
    Ut från regulatorn en +12V som anslutas direkt till batteriet..Nån säkring brukar inte finnas här.
    Jordkabeln från regulatorn ska till jord/ram/motorblock..
    Sen måste man mäta upp resistanser i jordsystemet och på plussidan..
    (Att resistansen ram - motor - minus på batteri visar mycket nära 0 ohm..)
    Svårt att förklara i text, man anpassar arbetssättet efter vilka resultat man får vid mätn..

    Tar det mer än en timme att hitta ett ev fel så är det ren och skär &/()=....!
    Senast redigerat av LowTech den 2012-06-12 klockan 16:33.

Liknande ämnen

  1. vad är det för motor och hoj??
    Av rojneboj i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-01-27, 17:54
  2. En riktigt lyckad dag trots allt.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-05, 11:05
  3. Motor dör men startar igen under färd
    Av matswahl i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-10, 13:01
  4. Inkörning av ny motor
    Av Cubalibre i forum Mekhörnan
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 05:40
  5. Nu startar jag!
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-06, 17:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •