Sidan 6 av 8 FörstaFörsta ... 45678 SistaSista
Resultat 51 till 60 av 74

Ämne: Motor startar ej, trots spänning

  1. #51
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Du kan ha bränt laddningsregulatorn pga fel polaritet...men skulle batteriet kortslutit hade du märkt det, kan jag lova.

  2. #52
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    88
    ja, felkopplat batteri kan förstöra all elektronik som är inkopplad, alla styrdon är mycket känsliga för detta men har du tur så har det klarat sig och felet beror på något billigare.

  3. #53
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    OK, tackar för svar. Att ersätta all elektronik låter dyrt Men jag tror jag har undvikit det, eftersom när man får igång motorn (absolut fulladdat batteri) så verkar allting i övrigt fungera som det ska - blinkers, fram- och bakljus, panelplus etc.

    Kanske laddningsregulatorn som du säger Borken, men visst sitter det någon form av säkring till regulatorn också...

  4. #54
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Kanske laddningsregulatorn som du säger Borken, men visst sitter det någon form av säkring till regulatorn också...
    Har du haft sönder nåt så är det isf laddregulatorn.
    Kan ju kolla hur sexpulslikriktaren är kopplad (är ju trefas från generatorn) och en avge en mer välgrundad spådom om ev kostnad...
    Nån säkring finns det iaf INTEingången till regulatorn.
    Här ser man hur 6-pulslikriktaren ser ut:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Likriktning#Trefas_2
    Efter den sitter regleringen och den kan se ut på lite olika sätt, exakt hur på din hoj vet jag inte, allt är normalt ingjutet i reglatorn..= dyrare reservdel.

  5. #55
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Liten uppdatering:

    Felsökning pågår fortfarande på verkstaden. De har i vart fall konstaterat att batteriet inte laddas, men de vet inte varför än.

    Jag frågade inte mer i detalj, men man får väl nästan utgå från att de första man i så fall testar är generatorn, och att den i så fall ger spänning. I andra hand får man utgå från att de har testat relät också och inte hittat något fel där.

    Skumt...till mitt försvar när jag råkade vända batteriet fel: jag slog aldrig till strömmen eller satte på motorn, och all elektronik verkade fungera OK efteråt.

    Vi får se vad de kommer fram till...om de kommer fram till något...:\

  6. #56
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Liten uppdatering:

    Felsökning pågår fortfarande på verkstaden. De har i vart fall konstaterat att batteriet inte laddas, men de vet inte varför än.
    Skumt...till mitt försvar när jag råkade vända batteriet fel: jag slog aldrig till strömmen eller satte på motorn, och all elektronik verkade fungera OK efteråt.

    Vi får se vad de kommer fram till...om de kommer fram till något...:\
    "pågår fortfarande.."
    Men vad i...
    Titta på elschemat. (Inlägg #30)
    Tre sladdar från statorn till ladd regulatorn. EN sladd, pluskablen, ut till batteriet..
    Tar det mer än tio minuter att mäta upp var felet finns, byt verkstad..

    och ja, du KAN ha sabbat nåt i regulatorn genom att vända acken fel, det är kretsar som inte kontrolleras av tändningsnyckeln, utan "bara finns där"..
    (är inte en ovanlig källa till problem typ "konstig urladdning av batteriet")

  7. #57
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Vore ju jävla ironiskt om ursprungsproblemet helt enkelt var dåligt batteri, och jag nu har sabbat mer än vad jag löst när jag bytte batteri...

    Jag ringde två verkstäder först (kända) men de ville inte ta hojen. Den första sa att "de inte sysslar med scootrar" och nummer två ville inte ta emot Aprilia med insprutningsmotorer :\

    Så det fick bli där jag köpte den från första början. Jag tvivlar på att de har en generator i reserv att byta och prova med.

  8. #58
    Citat Ursprungligen postat av Reject Visa inlägg
    Vore ju jävla ironiskt om ursprungsproblemet helt enkelt var dåligt batteri, och jag nu har sabbat mer än vad jag löst när jag bytte batteri...

    Jag ringde två verkstäder först (kända) men de ville inte ta hojen. Den första sa att "de inte sysslar med scootrar" och nummer två ville inte ta emot Aprilia med insprutningsmotorer :\

    Så det fick bli där jag köpte den från första början. Jag tvivlar på att de har en generator i reserv att byta och prova med.
    Den sk "generatorn" är sannolikt en på vevaxeln monterad, roterande permanentmagnet som roterar inuti statorlindningarna.
    Tre kablar (vanl gula) går ut från dessa.
    Resistanmäter man mellan valfria kablar (3 olika möjligheter) skall resistansen vara 1-3 ohm. Uppskattat värde, beror lite på effekten hos "generatorn"
    Kablarna kommer man enkelt åt genom att lossa kontaktblocket på laddregulatorn.
    Ingen raketteknik här inte..
    Statorn har du nog inte haft sönder. Rätt grova kablar.
    Be också att får tillbaka ALLA delar de byter ut.

    Ditt problem är att "elsystem" är vanligen för verkstäderna = avancerad raketteknik.
    Kompetensen inom el-området är vanligen rätt låg, milt sagt..

  9. #59
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Skitbra, tack för infon! Jag ska ringa och kolla med dem imorgon och "förhöra" dom lite med vad dom sysslar med.

    Givetvis kommer jag också be att få behålla de eventuella delar som de byter ut. Det är ju annars en klassiker att de behåller delar, reparerar och säljer vidare...de flesta "okunniga" har ju allt som oftast ingen aning vad som sitter under huven...eller under sadeln, i det här fallet...

  10. #60
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Troligen voltregulatorn som har gått sönder. Om sen jag råkade ha sönder den när jag vände polaritet eller om den gick sönder av sig själv, ja...det är en bra fråga.

    Har läst runt på lite engelskspråkiga forum och fler än jag har visst gått igenom detta, så det kan ha varit dålig kvalitét på den delen från början.

    Jag har inte fått någon kostnad än...de skulle återkomma till mig...

    Om man beställer delen från England:

    Electrical system II VOLTAGE REGULATOR
    Part number: 58086R, AP8127205
    Price £194.26 (2,196 sek)
    Senast redigerat av Reject den 2012-05-15 klockan 14:06.

Liknande ämnen

  1. vad är det för motor och hoj??
    Av rojneboj i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-01-27, 17:54
  2. En riktigt lyckad dag trots allt.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-05, 11:05
  3. Motor dör men startar igen under färd
    Av matswahl i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-05-10, 13:01
  4. Inkörning av ny motor
    Av Cubalibre i forum Mekhörnan
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 05:40
  5. Nu startar jag!
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-06, 17:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •