Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Mopeder-var är dom?

  1. #1

    Mopeder-var är dom?

    Har de senaste veckorna saknat ett vårtecken som varje år brukar dyka upp lika säkert som svanarna. MOPEDER! Dock inte i år, dom är borta och verkar ha gått upp i rök här i mitt lilla samhälle. Saknar dom dock inte speciellt mycket då min erfarenhet av mopeder är en bålgeting som fräser fram överallt där dom inte får framföras med en förare som har hjälmen halvt påtagen.
    Kan det vara så enkelt som körkortskravet som infördes för inte så länge sen och varför införde man det då inte för länge sen?
    Ser det likadant ut i övriga landet?

  2. #2
    Ankan1
    Gäst
    Den form av mopeder som jag växte upp med som t ex Puch Dakota, Suzuki K50, Zundapp, Mustang Mamba mfl är tyvärr borta och numera ersatta av de gräsligt illalåtande eu mopederna som ofta framförs precis överallt där de inte får köras.Men med tanke på en hög ungdomsarbetslöshet och bristande ekonomi i landet med dyra drimedelspriser så kanske detta också kan vara en bidragande orsak att färre har råd att köra på dessa mopeder.

  3. #3
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Läste att nya körkortskrav och teorikurs är en orsak till nedgången. Däremot är det ganska mycket 30 km/h moppar, såna man kan köpa på exempelvis Jula. Dessutom tycker jag mig se mer "äldre gubbar" på små skotrar-eller kanske just EU-moppar.

  4. #4
    Medlem rakarörs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    137
    När vi skulle till att sälja grabbens EU-moppe av crossmodell så ändrades körkortsreglerna i samma veva och moppens begagnatvärde halverades nästan över en natt, den blev väldigt svårsåld även till ett löjligt lågt pris.

  5. #5
    Mc-Bosse
    Gäst
    Det är märkligt att inte fler vuxna som kör korta sträckor direkt till jobbet i stan och hem igen inte köper en EU-moped som gör 45, i praktiken 50-60. Billigare fortskaffningsmedel finns inte med 4 mil/liter bensin. Har det med status att göra? Själv pendlade jag med moped i 2-3 års tid 1,8 mil till jobbet och det var en synnerligen trevlig tid. Massor av frisk luft och en patetiskt låg räkning från Statoil.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2012-05-07 klockan 16:05.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Status vet jag inte, jag körde ett par år med en eu-skoter verkligen skitsmidigt, men försäkringen låg på över 3000 vilket jag kan förstå för den blev stulen efter nämnda 2 år.

    Så i min värld blev det billigare å köra mc istället, å förmodligen så snor dom inte den (gammal XT).

  7. #7
    Knappast att det har med status att göra. Är inte hjälmen till för att skydda identiteten så inte folk ser vem man är?

    Personligen har jag aldrig brytt mig om, jag brassar allt som har motorljud och med två hjul(helst). Förmodligen är det en försäkringsfråga? I Norrbotten kostar en ny moped ca 5000:- att försäkra, en 125 scooter dryga tusenlappen.

Liknande ämnen

  1. Möt Mogna Män Med Mopeder
    Av biker i forum Veteran
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-08-28, 07:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •