Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Batteriladdning (bara så jag kan planera lite)

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406

    Batteriladdning (bara så jag kan planera lite)

    Jag har ett litet mysko problem med min hoj. Jag har tyvärr inte lyckats lokalisera problemet, men jag kommer att börja med att byta batteri i vart fall, så får vi se om det hjälper något.

    Grejen är att jag planerar att ut köra en 1-timmes sträcka på lördag. Hojen startar, även ifall det ibland krävs ett par försök för att få gnista, så jag vet inte riktigt om jag ska vänta till efter helgen?

    Jag har precis införskaffat batteriet. Det är ett s.k. dry charged battery. Enligt instruktionen ska man bara fylla på med elektrolytvätskan som medföljer, men enligt handlaren ska man också ladda upp det. Jag har fått låna en laddare av en polare.

    Enligt instruktionen ska man vänta 5 timmar efter att man har fyllt på med vätska (!) för att låta den sätta sig ordentligt. Därefter gissar jag att man kan påbörja laddning. Hur lång tid tar det att ladda? En natt? Flera dagar?
    Senast redigerat av Reject den 2012-05-02 klockan 15:45.

  2. #2
    Ankan1
    Gäst
    Varför inte ett gelbatteri !?.För övrigt så kan du säkert börja ladda batteriet med ett bra resultat som du redan skaffat så fort all vätska är i.Överkurs med dessa batterier lönar sig sällan.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Hmmm, jag kanske är nitisk men jag fick tag på manualen till den laddare jag har fått låna. Där står det att laddaren bara är till för bly-batterier. Jag tror definitivt detta inte är ett sådant...

    Va fan, måste jag köpa en specialladdare nu också :\

    Enligt manualen tar det för övrigt cirka 8-10 timmar för ett batteri på 10AH att laddas...vilket inte hjälper mig nu ändå...

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Vet vad jag skulle göra i en situation du beskriver. Prova om härken startar och sen skulle jag göra några rundor i närområdet för att låta hojen ladda av egen kraft. Om den fortsätter att tuffa och gå finge det bli lite längre turer så funkar den hela sommaren och alla är glada.

    ( men det är jag det och jag är inte alltid så "seriös" när det gäller att pyssla om )
    Ove

  5. #5
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Det är ett bly batteri,och ett riktmärke är en timme per Ah alltså 10 Ah ger 10 timmar 15 Ah ger 15 timmar men det har ingen jättebetydelse om det blir en timme hit eller dit.

  6. #6
    Medlem Peos avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    79
    Jag köpte nytt batteri häromdagen på batteriexpressen och fick noggranna instruktioner om hur man skulle göra.

    Fyll i västskan, skaka om batteriet ordentligt, låt stå ett dygn, helst 2 innan du laddar det fullt innan användning.

    Har hört det förut att sådana batterier har ett "minne", laddar du det ej fullt innan användning så tar det ej full laddning sedan heller.
    Sant eller ej, ingen aning......... men jag gjorde som dom sade och hoppas det håller lääääänge.
    Senast redigerat av Peo den 2012-05-02 klockan 21:17.

  7. #7
    Blybatteri har jag aldrig hört att det kan bli minneseffekt på men där emot på gamla nickelcadmium är risken stor om man laddar för tidigt eller småladdar i förebyggande. Ni-Cd måste laddas ut helt innan de laddas upp på nytt.
    Jan-Olov

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malmö, Skåne
    Inlägg
    406
    Jag tackar för hjälpen. Det tog inte mycket mer än ett par timmar innan laddaren sa att batteriet var fulladdat.

    Jag bytte batteriet men tyvärr så kvarstår mitt grundproblem. Kanske jag startar en separat tråd om det, för jag börjar seriöst få slut på idéer och jag vill helst inte lämna in den till en verkstad eftersom problemet är intermittent = lång felsökningstid och arbetstimmar som tickar på.

    Sedan tidigare har jag postat på ett engelsk-språkigt Aprilia-forum, men de har inte kunnat hjälpa mig.

Liknande ämnen

  1. Hjälp med att planera min europaresan.
    Av Adde i forum Touring
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-05-29, 19:46
  2. Den bara dog...
    Av Vallejos i forum Mekhörnan
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-04-11, 20:31
  3. Gick lite bättre, (men bara lite)
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 18:58
  4. 350 mil bara??
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-07, 10:00
  5. Planera lite dagsturer.
    Av Gibson i forum Off topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-18, 20:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •