Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Bakre bromsklossar överhettas /låser sig?

  1. #1
    Medlem Romeos avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    87

    Bakre bromsklossar överhettas /låser sig?

    Hej! Min svärfar har en Honda 750 från -75.. Vi ska ut och övningsköra och varje gång händer samma gång.. Efter ett tag, ca 30-40 minuter så låser sig hans bromsklossar mot bakrehjulet och hela skivan och bromsoket överhettas.. Han har tagit loss och rengjort den ifall det var skit i den.. Men samma sak händer!

    Väntar vi i 20 min så den kyls ner så släpper det igen..Men så länge den är het ligger beläggen mot skivan..

    Any ideas?
    Från 152kg till vältränad på några månader. Följ min resa i fitnessvärlden. http://myway2fitness.se

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    17
    Det kan vara huvudcylindern. Det finns ett litet hål i den som ska utjämna trycket när bromsvätskan blir varm. Om det hålet är täppt stiger trycket när bromsvätskan blir varm och bromsarna nyper.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Romeo Visa inlägg
    Hej! Min svärfar har en Honda 750 från -75.. Vi ska ut och övningsköra och varje gång händer samma gång.. Efter ett tag, ca 30-40 minuter så låser sig hans bromsklossar mot bakrehjulet och hela skivan och bromsoket överhettas.. Han har tagit loss och rengjort den ifall det var skit i den.. Men samma sak händer!

    Väntar vi i 20 min så den kyls ner så släpper det igen..Men så länge den är het ligger beläggen mot skivan..

    Any ideas?
    Kommer på en händelse för några år sen: Det kom en kamrat och ville ha med mig ut på en tur med hans nyinköpta begagnade hoj. Den gick jättebra men det var bara det att bromsljuset lyste nästan hela tiden. Vi stannar och kollar och då funkar allt. Åker vidare och jag tittar runt från alla håll och upptäcker tillslut vad som är fel - högerfoten kommer över bromspedalen utan att han märker det och när han slappnar av så trycker han ned den. Klart att bromsskivan så småningom blev varm.

    Åtgärd: Justera ner pinnen lite så den inte var ivägen.

    Det är säkert inte det problemet om det är en hoj han kört med tidigare, men ibland kan det vara väldigt enkelt.
    Ove

  4. #4
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Något som jag vet har hänt på bilar är att slangen kan "svälla" så den inte släpper tillbaka som den ska.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    162
    Byt bromsvätska och lufta system.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Bar a som en uppmuntran i all huvudbry, så kan faktiskt det också bero på att bromskolven inte släpper tillbaka ordentligt. Lätt att kolla och avhjälpa i så fall.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Bar a som en uppmuntran i all huvudbry, så kan faktiskt det också bero på att bromskolven inte släpper tillbaka ordentligt. Lätt att kolla och avhjälpa i så fall.
    Satt och funderade på samma sak och jag tycker det verkar mest troligt. Men hur gör man. Är det en massa demontering och ett h-e att få ihop igen - eller?
    Ove

  8. #8
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    Hade förut en Suzuki GSX 550 av årsmodell -83 som betedde sig liknande, fast i frambromsen. På den visade det sig sitta "gojs" (kanske gammalt gummi som luckrats upp i slangen?) i bromsvätskecylindern. Det lossnade efter flera omgångars rejäl luftning/genomsköljning, både från oket och från cylindern, och byte av bromsvätska. Passade också på att byta till stålomspunna bromsslangar. Funkade fino efter det!

  9. #9
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Det måste finna en aning glapp innan bromspedalen påverkar huvudbromscylinderns kolv. Om inte det beaktats då man ställer in bromspedalens viloläge, kanske bromscylindern står stängd och då blir det som du beskriver.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Satt och funderade på samma sak och jag tycker det verkar mest troligt. Men hur gör man. Är det en massa demontering och ett h-e att få ihop igen - eller?
    Om du tar bort klossarna och trycker ut kolven en bit, kanske 10 mm. Sedan tar du ett mycket fint slippapper, river av en ca 10 mm bred remsa och slipar försiktigt kolven runt om, men du skall ha bromsolja på pappret samtidigt. Kolven skall alltså sitta kvar i oket Håll oket undan från bromsskivan så det inte kommer olja på den.
    Det här gör jag varje gång jag byter bromsklossar.

Liknande ämnen

  1. Vakumuttag till bakre gasare intruder.
    Av Benny intruder i forum Mekhörnan
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-02-27, 09:57
  2. Bakre stötdämpare, Yamaha FJ1200 -87
    Av Mr. Walker i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-05-21, 11:48
  3. Hur låser ni er hoj?
    Av tommysollen i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-08-01, 12:34
  4. Vad läser ni för hojtidningar?
    Av pewa i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2011-01-09, 19:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •