Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: Kawasaki som dör under körning

  1. #11
    Medlem mirrisens avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    På vischan
    Inlägg
    126
    En Kawasaki Z500: en sladd i närheten av en liten solenoid under sätet var lite avskavd. Hojen startade snällt, men när man satte sig på och hävde upp från stödet så dog den. Gick då inte att starta. Ner på stödet, kliver av - startar. Upp igen - la av. Och så där höll vi på... Många timmars elfelsökning och till slut byte av en kontakt för 20 kr så funkade det igen (och jag sålde snabbt den hojen som jag hade skruvat mer än kört med!)

    Slutsats: elfel på en gammal Kawasaki är inte ett orimligt utgångsläge... Lycka till!

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    17
    Tjoho, en uppdatering =)

    Efter att ha gjort följande:
    Blåst rent tanklocket och ventil med tryckluft
    tömt förgasarna
    tankat fullt
    hällt i K-sprit
    Startade motorn med bensinkran i läge "Reserv" och körde så

    Så körde jag i dag i 1 ½ timme utan ett enda stopp!!!! Håller tummarna för att det funkar nu...
    Vet inte om det är nåt skit med kranen och kanske slangen som tar bensin i "on"-läget, men jag skiter i att röra nåt mer nu när det förhoppningsvis funkar... Här ska tutas och köras i vårsolen =))
    Trevlig valborgshelg på er alla!

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Bra att det funkar. Rekommenderar forfarande att du slattar i STP för att göra rent och att du provar att köra på läge ON. Det är alltid bra att ha reserven till hands när den behövs.
    Ove

  4. #14
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Härligt, härligt!

  5. #15
    Mc-Bosse
    Gäst
    Det tyder ju på att bränslekranen fallerar. En repsats kostar 160 kr om jag inte minns fel. Sen blir jag inte själv klok på hur reserven fungerar. Antagligen är de mängden bensin i bakre kanten av tanken som inte rinner ner när kranen står i On utan bara när kranen står i Res. Tanken i sig är homogen utan vad jag kan se olika utrymmen för huvudtank resp. reservtank. Ett filter sticker upp i tanken bara.

    Sen har jag även Pri-läget som låter bensinen rinna ner till förgararna obehindrat till skillnad från On-läget som bara öppnar med hjälp av vakuumslangen kopplad till den ena förgasaren.

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Skillnaden mellan ON och RES. är att i ON-läget tas soppan in en liten bit upp i tanken genom en rörstump som sticker upp från kranen medan RES-läget tar soppan helt i botten av tanken.
    Ove

  7. #17
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Skillnaden mellan ON och RES. är att i ON-läget tas soppan in en liten bit upp i tanken genom en rörstump som sticker upp från kranen medan RES-läget tar soppan helt i botten av tanken.
    Tack! Då förstår jag! Då sitter där en liten rörstump inuti det avlånga filtret. Och problemet kan ju vara att detta rör är igensatt på TS mc eftersom den bara går på RES som inte använder röret alls, alternativt är det just kranens mekanik som när man vrider kranen inte öppnar för röret.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2012-05-02 klockan 02:01.

Liknande ämnen

  1. Kawasaki ER-5 "hackar" vid körning
    Av Gogge i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-11-08, 18:46
  2. Körning mot mål? (Uppkörning)
    Av Motormannen i forum MC-kort
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2012-05-26, 09:59
  3. Körning i halka
    Av Olle Å i forum Offroad
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-23, 10:16
  4. RAT-körning
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-27, 06:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •