Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 30 av 40

Ämne: Ryck vid växling

  1. #21
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Finns många teorier om hur man bäst varmkör en kall motor.Fassan brukade dra iväg med det mesta och blev mest smått hysterisk över uppvärmning av motorer.Men när jag brukade skämta med honom om varför han satt och rök ner gårdsplanen med en kallstartad Scania V8 istället för att bara köra iväg såg han mest förvånad ut.Själv har jag alltid låtit alla former av kalla motorer få vakna till liv någon minut i lugn och ro innan de belastas vidare.
    Samma här....ryser bara av tanken att köra iväg med kall motor direkt
    Har ju fått lära mig att varmköra inte enbart för varvandet, utan minst lika viktigt att en kall motor bör inte belastas.

  2. #22
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Finns många teorier om hur man bäst varmkör en kall motor.Fassan brukade dra iväg med det mesta och blev mest smått hysterisk över uppvärmning av motorer.Men när jag brukade skämta med honom om varför han satt och rök ner gårdsplanen med en kallstartad Scania V8 istället för att bara köra iväg såg han mest förvånad ut.Själv har jag alltid låtit alla former av kalla motorer få vakna till liv någon minut i lugn och ro innan de belastas vidare.
    Lite off,T He he ja snackar vi lastbilar så brukar dom flesta läcka lite luft så man lär köra upp trycket för att kunna köra,och bra om dom får gå lite om dom är kall,kan vara väldigt trög i lådan när dom är kall,helst Volvo,men Scania kan dom med
    Senast redigerat av engström67 den 2012-04-27 klockan 07:44.

  3. #23
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Är det någon som resonerar likadant när det gäller bilar?

    Någon som varmkör ett minuter innan man åker iväg med den? Om inte, iså fall varför?

    Bara att göra som man vill. Tror att beteenden handlar mycket om vana och att andra gör så.

    Själv brukar jag fundera rätt mycket på varför man gör på ett visst sätt. Många varvar till ett par gånger innan de stänger av hojen. Det lär ha något ursprung långt tillbaka i tiden, när det var bra att göra så för smörjningen. Traditionen lever dock kvar. Har frågat en del varför dom gör så. Ingen har vetat, utan sagt att dom sett andra göra så...
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #24
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Är det någon som resonerar likadant när det gäller bilar?

    Någon som varmkör ett minuter innan man åker iväg med den? Om inte, iså fall varför?

    Bara att göra som man vill. Tror att beteenden handlar mycket om vana och att andra gör så.

    Själv brukar jag fundera rätt mycket på varför man gör på ett visst sätt. Många varvar till ett par gånger innan de stänger av hojen. Det lär ha något ursprung långt tillbaka i tiden, när det var bra att göra så för smörjningen. Traditionen lever dock kvar. Har frågat en del varför dom gör så. Ingen har vetat, utan sagt att dom sett andra göra så...
    Ha ha så rätt,beträffande bilar så ofta blir det lite varmkörning,starta backa ur garaget kanske,skrapa is,osv.På jobbet brukar jag jag starta bilen 10-30min innan jag ska åka hem,gött med varm bilspeciellt på vintern.Men det där med att gasa till ett par gånger,det har man ju varit med om.Lika så dom tidiga fordonen med turbo utan vattenkylning=obligatorisk tomgångskörning en liten stund när man stannat,helst efter belastning för att förhindra varmnyp.När det gäller hojar så kan då inte min stå så länge på tomgång innan kylfläkten går igång,väldigt liten kylare på den,så den blir fort varm.
    Senast redigerat av engström67 den 2012-04-27 klockan 08:05.

  5. #25
    Men Mats, du kan ju inte jämföra med bilar...hojar är ju kärlek

    Att man gasar till innan man stänger av motorn är väl mer en neandertalgrej? Eftersom jag gör det bara en gång så är jag väl en halv neandertalare....Ja, varför kan man inte låta bli att ge rullen ett litet ryck innan man vrider av den?

  6. #26
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av V Saarela Visa inlägg
    Men Mats, du kan ju inte jämföra med bilar...hojar är ju kärlek

    Att man gasar till innan man stänger av motorn är väl mer en neandertalgrej? Eftersom jag gör det bara en gång så är jag väl en halv neandertalare....Ja, varför kan man inte låta bli att ge rullen ett litet ryck innan man vrider av den?
    Det är ju just det, man kan inte jämföra bilar och motorcyklar. Vem bryr sig om oljan i bilen, ganska få skulle jag säga. Däremot om det gäller hojen så är det av största vikt att man kör på "rätt" olja, vilken man nu anser det vara.

    Det var ett intressant reportage i "Offroad", tror att det var det senaste numret. Där plockade man ner en Africa Twin som gått mer än 25.000 mil genom öknar, dränkts i vattendrag etc. Fått gå på den billigaste olja som funnits att tillgå etc. Verkligen levt ett hårt hojliv! Förvånansvärt hur frisk motorn trots allt var. Lätt att inse att våra motorer som sköts som lindebarn och inte dränks i afrikanskt lervatten eller suger i sig sand i öknar, bör kunna klara sig många, många mil.
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #27
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Jo det där med att varva upp och stänga av hörde till på den tiden när bilarna hade 6-volts likströmsgenerator. På det sättet fick man i lite extra kräm i batteriet som gjorde att den kallstartade lättare nästa morgon.
    Ove

  8. #28
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jo det där med att varva upp och stänga av hörde till på den tiden när bilarna hade 6-volts likströmsgenerator. På det sättet fick man i lite extra kräm i batteriet som gjorde att den kallstartade lättare nästa morgon.
    Åfan? Man lär sig nåt nytt varje dag!

  9. #29
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Det är helt otroligt hur myter och ärvda beteenden styr våra motor-liv.
    Och lita på en sak: Det finns de som tjänar grova pengar på allt nys vi hålls med - de skrattar hela vägen till banken!

  10. #30
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Torslanda
    Inlägg
    117
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jo det där med att varva upp och stänga av hörde till på den tiden när bilarna hade 6-volts likströmsgenerator. På det sättet fick man i lite extra kräm i batteriet som gjorde att den kallstartade lättare nästa morgon.
    Ja på det sättet blev nästa start lättare, men p g a lite extra bränsle.
    Det var då man hade axelerationspump på förgasaren. Hastigt gaspådrag gav en extra skvätt - så stängde man av tändningen och den extra skvätten låg kvar där till nästa start och underlättade den. Det var på "stenåldern" (60-tal, typ)

Liknande ämnen

  1. Fick ett ryck.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-12, 11:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •