Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 40

Ämne: Ryck vid växling

  1. #11
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Du har tänkt rätt, RobbeS!
    Orsaken är helt enkelt att motorn snabbare kommer upp i temp om man belastar den (lite mjukt o varsamt sådär). En kall motor står bara o producerar sura förbränningsrester som orsakar korrosion + späder oljan. Dessutom är det ju slöseri med de dyra bensindropparna och de med bullerburk retar grannarna också...
    Senast redigerat av Guzzi-Leif den 2012-04-26 klockan 00:08.

  2. #12
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Du har tänkt rätt, RobbeS!
    Orsaken är helt enkelt att motorn snabbare kommer upp i temp om man belastar den (lite mjukt o varsamt sådär). En kall motor står bara o producerar sura förbränningsprodukter som orsakar korrosion + späder oljan. Dessutom är det ju slöseri med de dyra bensindropparna och de med bullerburk retar grannarna också...
    Tackar, bra att veta att man varit på rätt spår

  3. #13
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Brukar alltid dra igång hojen innan jag sätter på mig hjälm och handskar,men det är klart man kan ju lika gärna starta och smyga iväg,går ju bra det med.Jag tror dom flesta startar upp ett par minuter medan man sätter på sig det sista.Det är väl upp till var och en.Ingen dera är ju skadligt för hojen.

  4. #14
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    Brukar alltid dra igång hojen innan jag sätter på mig hjälm och handskar,men det är klart man kan ju lika gärna starta och smyga iväg,går ju bra det med.Jag tror dom flesta startar upp ett par minuter medan man sätter på sig det sista.Det är väl upp till var och en.Ingen dera är ju skadligt för hojen.
    Gör också detsamma,egentligen onödigt om man kör lite lugnare i början.
    Så där petig vad gäller soppan att jag räknar centilitrar är jag inte.Har man råd att ha hoj med allt vad det kostar så bjuder jag på dom små dropparna.
    Jag kan också ibland störa mig på att det hörs lite mycket när man lägger i ettan.Nu kan jag inte starta med växel i så om hojen får stå igång ett litet tag då jag tar på mig de sista kläderna så hinner tomgången gå ner med efterföljd att det känns bättre att lägga i ettan.
    Man skulle nog kunna kalla detta för ett I- landsproblem

  5. #15
    Medlem Mavve65s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Täby
    Inlägg
    301
    Har för mig att avgasrören kan bli missfärgade om man kör med kall motor,
    eller är jag helt ute och (motor)cyklar, nu?

  6. #16
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Mavve65 Visa inlägg
    Har för mig att avgasrören kan bli missfärgade om man kör med kall motor,
    eller är jag helt ute och (motor)cyklar, nu?
    Jepp det är du

  7. #17
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    Gör också detsamma,egentligen onödigt om man kör lite lugnare i början.
    Så där petig vad gäller soppan att jag räknar centilitrar är jag inte.Har man råd att ha hoj med allt vad det kostar så bjuder jag på dom små dropparna.
    Jag kan också ibland störa mig på att det hörs lite mycket när man lägger i ettan.Nu kan jag inte starta med växel i så om hojen får stå igång ett litet tag då jag tar på mig de sista kläderna så hinner tomgången gå ner med efterföljd att det känns bättre att lägga i ettan.
    Man skulle nog kunna kalla detta för ett I- landsproblem
    Håller med dig.Har man insprutning så låter man den gå ett par minuter så går den ner i varv så blir det mindre slammer när man lägger i 1,an.Jag brukar lägga i växeln före start,då är det tyst,men annars så går det rätt bra ändå fast jag har kardan.Låter väl 2gånger av 10 när man lägger i 1,an.Teknikens under sedan är det tyst och ryckfritt genom alla växlar

  8. #18
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Du har tänkt rätt, RobbeS!
    Orsaken är helt enkelt att motorn snabbare kommer upp i temp om man belastar den (lite mjukt o varsamt sådär). En kall motor står bara o producerar sura förbränningsrester som orsakar korrosion + späder oljan. Dessutom är det ju slöseri med de dyra bensindropparna och de med bullerburk retar grannarna också...
    Precis så har jag också upplevt att det funkar. Hamnade med min bil i en rejäl kö i Stockholm. Hade precis bara startat innan jag hamnade i kön. Tog nästan en halvtimme innan det började rulla. Under hela den tiden stod tempmätaren mycket lågt, klart under mitten på skalan. Efter bara ett par minuters normal körning kom tempen upp till sitt normala läge. Tycker att det visar att den bästa varmkörningen sker med körning och inte stående på tomgång, vilket jag för egen del aldrig praktiserat. Hörde om detta redan när jag körde 125:a och har sedan dess alltid startat och kört iväg, helt utan tomgångskörning.
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #19
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Precis så har jag också upplevt att det funkar. Hamnade med min bil i en rejäl kö i Stockholm. Hade precis bara startat innan jag hamnade i kön. Tog nästan en halvtimme innan det började rulla. Under hela den tiden stod tempmätaren mycket lågt, klart under mitten på skalan. Efter bara ett par minuters normal körning kom tempen upp till sitt normala läge. Tycker att det visar att den bästa varmkörningen sker med körning och inte stående på tomgång, vilket jag för egen del aldrig praktiserat. Hörde om detta redan när jag körde 125:a och har sedan dess alltid startat och kört iväg, helt utan tomgångskörning.
    Är det en dieselbil så förstår jag om den ej kommer upp i temperatur,är ju därför många nya dieslar är försedda med hjälpvärmare för att hålla tempen.Jag låter då min hoj gå ett par minuter mest jag sätter på mig det sista,inga nackdelar med detta.Motorn blir då halvvarm och går ner i varv.Jag vet att kompisen brukar jämt göra det med sin Varadero med,den rusar ju eftersom den har manuell choke?? trots insprutning.Men som sagt man behöver ju inte göra det.Det är väl något som man alltid gjort och som dom flesta gör,vad jag sett i alla fall

  10. #20
    Ankan1
    Gäst
    Finns många teorier om hur man bäst varmkör en kall motor.Fassan brukade dra iväg med det mesta och blev mest smått hysterisk över uppvärmning av motorer.Men när jag brukade skämta med honom om varför han satt och rök ner gårdsplanen med en kallstartad Scania V8 istället för att bara köra iväg såg han mest förvånad ut.Själv har jag alltid låtit alla former av kalla motorer få vakna till liv någon minut i lugn och ro innan de belastas vidare.

Liknande ämnen

  1. Fick ett ryck.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-12, 11:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •