Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 31 till 40 av 40

Ämne: Ryck vid växling

  1. #31
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av wbr Visa inlägg
    Ja på det sättet blev nästa start lättare, men p g a lite extra bränsle.
    Det var då man hade axelerationspump på förgasaren. Hastigt gaspådrag gav en extra skvätt - så stängde man av tändningen och den extra skvätten låg kvar där till nästa start och underlättade den. Det var på "stenåldern" (60-tal, typ)
    Är det möjligt? En liten bränsleskvätt i en varm motor dunstar väl bort på nolltid.

    Nåja! Skit samma, instämmer med Guzzi-Leif att det handlar väl mest om att tro, för jag tror inte det kom så mycke extra ström i batteriet heller. Huvudsaken var nog att man fann en metod som fungerade = känsla för just den motorn.

    Ps: Undrar om vi inte kommit lite vid sidan av tråden? Men det blir ju så ibland. Ds
    Senast redigerat av Ove den 2012-04-28 klockan 07:24.
    Ove

  2. #32
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Om vi återgår till tråden: Även "problemet" med förhöjd tomgång och dess påverkan på att lägga i ettan, löses om man startar med växel ilagd och indragen koppling. Bara att starta o köra iväg!

  3. #33
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Eftersom jag numera har hojen lite olämpligt parkerad för att kunna tomgångsköra klockan 0330 när jag åker till jobbet så har jag nu börjat anamma principen att starta med växeln i och åka iväg på direkten. Jag har nu kollat 3 dagar och sett att vid ca.700meter mjuk lugn körning så kommer första strecket på tempmätaren, och 15-1700 meter så har den full driftstemperatur.

    Jag måste små flina åt mig själv, varför har jag tidigare startat hojen bara för att den ska få gå sig "lite ljummen" 2,2 liter rymmer mitt kylsystem enligt boken. på ren tomgång så brukar den bli ljummen på samma tid som det tar mig att kliva i hela rustningen. 5-6 minuter kanske.
    Jag skiter väl i bränslet jag förlorat, men hur mycket smidigare och tystare är det inte att starta med 1:an på plats, det är ju inte direkt så att man behöver värme i defrostern... Och har man insprutning så tar elektroniken hand om varvtal mm.
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  4. #34
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Funderar på om hur man skall göra med de hojar som har startspärr när växeln är ilagd
    Senast redigerat av Olle Å den 2012-04-28 klockan 18:36. Anledning: x

  5. #35
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Funderar på om hur man skall göra med de hojar som har startspärr när växeln är ilagd
    Då "rycker du loss" kopplingen innan du lägger i friläge och startar (i med ettan, dra in kopplingen, jucka cykeln lite fram och åter så släpper "klibbet").

  6. #36
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Suzuki har ju en variant, finns andra lösningar på andra märken , men i mitt fall räcker det om jag håller in kopplingen så går det att starta med växel ilagd, men det finns även märken som du måste hålla in bromsen på för att det ska gå att starta, jag har själv aldrig ägt något märke där ingen "liknande" manöver finns, men det betyder inte att dom inte finns.
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  7. #37
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Citat Ursprungligen postat av wbr Visa inlägg
    Ja på det sättet blev nästa start lättare, men p g a lite extra bränsle.
    Det var då man hade axelerationspump på förgasaren. Hastigt gaspådrag gav en extra skvätt - så stängde man av tändningen och den extra skvätten låg kvar där till nästa start och underlättade den. Det var på "stenåldern" (60-tal, typ)
    Om man får i lite extra soppa vid detta förfarande (förutsätter som sagt var att man inte har insprutning), då händer tre saker:
    -Oljefilmen på cylinderväggen tvättas och risken för korrosion ökar en aning.
    -I de cylindrar där någon/några av ventilerna står öppen/öppna kommer huvuddelen av bensinen att snabbt dunsta ut åt endera hållet.
    -På övriga cylindrar kommer soppan ganska snart att helt övergå i vätskefas, leta sig förbi kolvringsgapen och hamna i oljan där den enbart gör skada - ingen nytta.

    Summa summarum: Ingen nytta, bara slöseri - såväl i teori som i praktik!

  8. #38
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Funderar på om hur man skall göra med de hojar som har startspärr när växeln är ilagd
    undra vilka cyklar det är så på?

  9. #39
    Moderator Gerts avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Tormastorp-Hörby-Skåne
    Inlägg
    1 293
    Citat Ursprungligen postat av engström67 Visa inlägg
    undra vilka cyklar det är så på?
    De flesta hojarna har väl startspärr när den ligger i växel?
    Dragstar 650 & 1100 är det så iaf. den måste ligga i neutral eller ha kopplingen inne för att gå att starta.
    Saddlebags can never hold everything you want, but they can hold
    everything you need.
    Gert Karlsson

  10. #40
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Klippan Visa inlägg
    De flesta hojarna har väl startspärr när den ligger i växel?
    Dragstar 650 & 1100 är det så iaf. den måste ligga i neutral eller ha kopplingen inne för att gå att starta.
    Jo det begriper jag väl.Det var ju det som det handlade om,kunna starta med växel i för att slippa skrammel när man peta i 1,an som vissa hojar dras med.Och naturligtvis måste man ju hålla in kopplingen.
    Senast redigerat av engström67 den 2012-04-28 klockan 21:54.

Liknande ämnen

  1. Fick ett ryck.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-12, 11:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •