Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 40

Ämne: Ryck vid växling

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Stockholm, Vällingby
    Inlägg
    34

    Ryck vid växling

    Hej,

    När jag växlar från N till 1 så rycker hojen till. Typ som att kopplingen inte riktigt släpper.
    Jag har dragit åt kopplingen, både enligt manualen men även mycekt hårdare för att testa men den gör samma ryck iallafall.

    Någon som har en idé på orsaken? Eller kanske rent av vet hur man ska fixa det?

  2. #2
    Tror att det är helt normalt. Det gör min FJR också om du menar att du drar in kopplingen och att den "rycker" till när du lägger in ettan. Dom som vet får gärna rätta mig men jag har för mig att det beror på osynkade lådor. Tyckte själv att min mc klonkade väldigt mycket överlag vid växling men Mats här på forumet tipsade om en växlingsteknik som fungerar alldeles utmärkt. Det blev faktiskt lite bättre då jag bytte kopplingsvätskan och luftade systemet men fortfarande så klonkar det en del samt rycker vid stillastående då jag lägger i ettan.

  3. #3
    Om den gör det mer desto längre hojen stått, så brukar det vara oljerelaterat.

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    En del hojar kan smälla till ganska rejält när man lägger i ettan, medan andra är helt tysta. Du kan prova att rulla lite framåt samtidigt som du lägger i växeln. Kan mildra problemet på en del hojar har jag märkt. Tror inte att det är något du behöver oroa dig för, utan det kan vara helt normalt.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Ett knep kan ju vara att starta motorn med växeln i..
    Ove

  6. #6
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Ett knep kan ju vara att starta motorn med växeln i..
    Då slipper man i alla fall en del problem...
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #7
    Medlem AT-gubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Vallentuna norr Stockholm
    Inlägg
    174
    Citat Ursprungligen postat av Joachim Visa inlägg
    Hej,

    När jag växlar från N till 1 så rycker hojen till. Typ som att kopplingen inte riktigt släpper.
    Jag har dragit åt kopplingen, både enligt manualen men även mycekt hårdare för att testa men den gör samma ryck iallafall.

    Någon som har en idé på orsaken? Eller kanske rent av vet hur man ska fixa det?

    Har upplevt att motoroljan kan spela in. Kör du med motorolja avsedd för motorcykel och som har rätt kvalitet enligt specifikationerna som gäller för din hoj? Om inte........byt till rätt kvalisort Fel olja som inte är avsedd för våtkoppling kan klibba så att lammerna får svårt att separera.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av AT-gubben Visa inlägg
    Har upplevt att motoroljan kan spela in. Kör du med motorolja avsedd för motorcykel och som har rätt kvalitet enligt specifikationerna som gäller för din hoj? Om inte........byt till rätt kvalisort Fel olja som inte är avsedd för våtkoppling kan klibba så att lammerna får svårt att separera.
    Skiljer väldigt mycket på motorcykeloljor också. Inte för att det är fel på oljan, utan vissa oljor passar helt enkelt inte i vissa hojar.

    Den som är värst är Kawas ER-5:a. Har man Motul 5100 i den så driver hojen t om framåt trots att kopplingen är intryckt, alltså när hojen stått ett tag. Åtgärdas då med en annan olja, Castrol.

    Att vissa hojar sen också klonckar och rycker till är ju normalt,(som nämnts) speciellt på vissa sporthojar. Kan också ibland vara att man har tomgången för högt också.

  9. #9
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Kopplingar i oljebad "draggar" nästan alltid en del, särskilt då de är kalla och/eller stått några dagar.
    Endera "rycker du loss kopplingen" genom att lägga i ettan, dra in kopplingen och jucka fram o åter innan start eller också (vilket jag förordar) startar du alltid med ettan ilagd o kopplingen indragen första turen på dagen. En kall motor ska ju ändå inte stå o puttra innan avfärd...
    Då du är igång, kan du ju prova med att hålla in kopplingen några sekunder extra innan du lägger i växeln + se till att motorn är ända nere på tomgång.

    Allra bästa tipset är förstås att köpa en Guzzi V-twin eller BMW boxer! De har torrkoppling precis som bilar och det är knäpptyst då man lägger i ettan. Fast inte alltid de andra växlarna (men man lär sig) ;-)

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    En kall motor ska ju ändå inte stå o puttra innan avfärd...
    Jag har alltid fått höra att man ska låta mc:n stå på tomgång ett par minuter då den är kall innan avfärd. Har dock aldrig förstått meningen med det då jag själv anser att om man startar försiktigt och kör på låga varv några minuter så borde det ju vara en likvärdig varm körning. Skulle dock vara intressant att höra motiveringen för att inte varmköra på tomgång....

Liknande ämnen

  1. Fick ett ryck.
    Av Gibson i forum Återfallsknutten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-12, 11:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •