Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 15

Ämne: HD Sportster - Som första Hoj??

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3

    HD Sportster - Som första Hoj??

    Tjena!

    Antagligen en återkommande fråga men vill gärna ställa den själv
    Har uppkörning mitten på maj, och införskaffandet av en MC ligger bara runt hörnet.

    Jag är väldigt inne på att skaffa mig en HD sportster 883.
    Det jag undrar över är hur väl den passar som en första hoj? Är det mycket meck med den och i så fall vad?

    Jag är ingen större karl, 174 lång och inte mer än 65kg tung. Och vad det gäller det mekaniska så anser jag mig vara händigt begåvad men saknar just motor-meck-kunskaper


    Hoppas här är någon vänlig själ som kan hjälpa mig på traven! tack

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Käkken Visa inlägg
    Tjena!

    Antagligen en återkommande fråga men vill gärna ställa den själv
    Har uppkörning mitten på maj, och införskaffandet av en MC ligger bara runt hörnet.

    Jag är väldigt inne på att skaffa mig en HD sportster 883.
    Det jag undrar över är hur väl den passar som en första hoj? Är det mycket meck med den och i så fall vad?

    Jag är ingen större karl, 174 lång och inte mer än 65kg tung. Och vad det gäller det mekaniska så anser jag mig vara händigt begåvad men saknar just motor-meck-kunskaper


    Hoppas här är någon vänlig själ som kan hjälpa mig på traven! tack
    Jag brukar alltid tycka till om både det ena och andra. Köp en billig Hoj tyo offroad ca 600 cc och kör utav bara fan, så att du lär dig behärska hojåkandet. Sedan kan du ju köpa en glidare. Tyvärr är det ju alltför många som inte kan köra hoj utan bara åker.
    Nu har jag nog retat någon igen

  3. #3
    Medlem lasrberglunds avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    236
    Kolla bara att hojen klarar kraven vid uppkörning före köpet.
    Jag körde upp med min intruder 800. Självklart är det lite bökigare än t.ex en offroadare eller bandit, men går gör det.
    Är man sämre på att köra för att man kör glidare än offroad??
    Våga vägra "Hen"!!

  4. #4
    Ankan1
    Gäst
    Klart att du ska ha något mer sportbetonat.Allt annat är som att köra buss.Sedan är det ju frågan om den mest ska stå i garaget eller användas dagligen för då finns det förmodligen bättre hojar än en HD sportster 883.
    Oavsett vilket så lycka till med kortet och välkommen till den sista friheten.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av lasrberglund Visa inlägg
    Kolla bara att hojen klarar kraven vid uppkörning före köpet.
    Jag körde upp med min intruder 800. Självklart är det lite bökigare än t.ex en offroadare eller bandit, men går gör det.
    Är man sämre på att köra för att man kör glidare än offroad??
    Nä det har jag inte skrivit , utan min erfarenhet av glidare är att de bäst kan köra fort rakt fram. Haft glidare med på turer där de inte klarat att hålla sig kvar på sin körbana trots moderat hastighet. Kostade två liv här i Värmland för ett par år sedan.
    Jag drar inte alla över en kam.
    Menar fortfarande att många customåkare skulle behöva öva upp sina färdigheter på en knixbana.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Klart att du ska ha något mer sportbetonat.Allt annat är som att köra buss.Sedan är det ju frågan om den mest ska stå i garaget eller användas dagligen för då finns det förmodligen bättre hojar än en HD sportster 883.
    Oavsett vilket så lycka till med kortet och välkommen till den sista friheten.
    Tack! Ska bli härligt att få köra och leva och andas frihet!

    Tack för tipsen. Men kort och gott, custom/glidare faller mig i smaken. Självfallet vill man ha det bästa ur två världar en smidig och sportig hoj. Men så klart med ett custom utseende som inte kostar skjortan. Kan man äta kakan och behålla den?
    Är jag då helt ute och cyklar med HD Sportster köp? Några andra bra tips på märken och modeller?

    Och som sagt, är det mycket meck med en Sportster (hört så ryktes vägar..) ?

  7. #7
    Medlem lasrberglunds avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    236
    Mycket är relativt.
    Ska du ha minst meck är det japanskt som gäller.
    Amerikanerna är kvar på stenåldern i jämförelse med japanerna.
    Har kompisar som kör H-D av blandade fabrikat bl.a 883. Hans har inte racklat någonting på många år.
    Våga vägra "Hen"!!

  8. #8
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Käkken Visa inlägg
    Tack! Ska bli härligt att få köra och leva och andas frihet!

    Tack för tipsen. Men kort och gott, custom/glidare faller mig i smaken. Självfallet vill man ha det bästa ur två världar en smidig och sportig hoj. Men så klart med ett custom utseende som inte kostar skjortan. Kan man äta kakan och behålla den?
    Är jag då helt ute och cyklar med HD Sportster köp? Några andra bra tips på märken och modeller?

    Och som sagt, är det mycket meck med en Sportster (hört så ryktes vägar..) ?
    Gillar du sportstern så ska du köpa den.En kompis till mig,hans ex hade en sådan och vi låg och körde nere på fina krokiga vägar runt Kinna och ner mot Varberg riktigt fina krokvägar,finns ej så fina här uppe i Dalarna.Men attan vad hon körde,jag låg bakom henne
    och kompisen på sin Fjr spårade.Jag tänkte för mig själv hela tiden,satan vad hon körså nog gick den Sportstern sportigt.Är nog många som inte hängt på där.Nu kör hon Victory och det går lika i böjarna.Ps hon har kört hoj i många år.

  9. #9
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Jag brukar alltid tycka till om både det ena och andra. Köp en billig Hoj tyo offroad ca 600 cc och kör utav bara fan, så att du lär dig behärska hojåkandet. Sedan kan du ju köpa en glidare. Tyvärr är det ju alltför många som inte kan köra hoj utan bara åker.
    Nu har jag nog retat någon igen
    Det har du säkert,men det är ju sant det du säger

  10. #10
    Harry Sprakarna har ju bra kvalite idag, åtminstone mycket bättre än vad många tror. Dock långt från japangrejjorna. Finns väl heller ingen lättare hoj att mekka med heller(dock kräver den väl lite udda dimensioner på verktyg ibland)

    Om man nu är i hjärtat insnöad på en hoj så ska man köpa den. Gör man inte det, så kommer det bara att tära i bakhuvudet för all framtid.
    Sen gissar jag att du efter en sommar eller två byter bort den, men får då säga....jaja, jag har nu provat och ha en sån iallafall!

    Håll dig bara till dom nyare modellerna från 2000-talet med balansaxlar. Vet inte om 883:an har balansaxlar idag.....nån?

    OlleÅ: det är lugnt. Du har ju gjort 1022 inlägg och varenda ett inlägg har du ju inte retat med.....räknade, det var 996

    (obs! bara skoj Olle)

Liknande ämnen

  1. skumt el fel hd sportster
    Av Mackeman i forum Mekhörnan
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2016-03-19, 06:40
  2. Olja i Sportster -97
    Av Bjorling i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 02:24
  3. Cool Sportster
    Av Mats Liifv i forum Custom
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-01-30, 22:24
  4. storlek på sportster?
    Av Brutus i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-10, 18:04
  5. HD sportster 883/1200
    Av turbo i forum Custom
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 21:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •