Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: Rengöra skitiga fälgar

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av MEHall Visa inlägg
    Hur tusan kan man undvika att skiten sätter sig hårt fast på fälgen? Bakfälgen på min Honda blir rätt skitig för att jag smörjer kedjan ganska rejält.
    Tänker runt lite så det här kanske verkar lite OT, men...:

    När jag en gång i forntiden jobbade med lingrävmaskiner som var fulla med grafitfett så lärde jag mig att om jag verkligen ville bli ren så började jag med att lösa grafitfettet med vanligt smörjfett. Sen kunde jag gå över till att använda rengöring som tog bort fettet. Fungerade perfekt! Använde jag rengöringsmedel direkt så var jag svart om händerna i flera dagar.

    Samma metod använder jag när jag målar. Kommer jag ihåg så smörjar jag händer och armar före annars går det lätt att ta bort färgen med matolja om den inte torkat in för hårt -funkar även på penseln. På min plastkanot använde jag parafinolja för att få den blank och som skydd mot lort.

    Åter till ditt problem: Lorten i bakfälgen är alltså damm och oljestänk som bitit fast rejält och fått egenskaper som grafitfettet. Kanske går att lösa med annat fett innan avfettning? Kanske just parafinolja för den är inte agggressiv mot gummi. Smörja fälgen för att lorten inte ska fastna är nog ingen bra idè för framhjulet drar upp en massa damm. ( Kanske kan monteras bort? )
    Ove

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    101
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Egentligen är det ju fel att en kedja skall vara helt öppen. Vet att det fanns en hoj för ganska länge sedan som hette Adler, tror jag. Den hade helt inkapslad kedja för att den skulle hålla längre. Klart att den gjorde för varken grus eller damm kom ju år den.
    En del smörjer ju aldrig kedjan just för att det blir så skitigt.

    Maico Taifun, tänkar du på.




    Fast nu har ju stackarn en Honda...

    Jag har med framgång lackerad fälgar - både bil- och MC - med vanlig klarlack. Helst innan de tas i bruk, men det går ju att rengöra i botten med en grovrengöringstrissa, fast då tarvas även en omgång fälgfärg före klarlackeringen.
    Insidan av alu-bilfälgar brukar bara ha ett lager vanlig färg; klarlackar man innan bruk är dom mycket lättare att hålla rena sedan. Borde även funka på olje-nedstänkta MC-fälgar.
    Tur man har kardan...

  3. #13
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Tackar för dom förslagen! Vaxa eller teflonbehandla är bra idéer, ska lägga det på minnet.






    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  4. #14
    Medlem Peos avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    79
    WD-40 eller 5-56 funkar nog fint.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Bromserengörningsspray borde funka eftersom det tar bort både fett och smuts från bromsar och belägg. Om man sedan sprayar på vax eller silkon så blir det mera lättskött.

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    101
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Bromserengörningsspray borde funka eftersom det tar bort både fett och smuts från bromsar och belägg. Om man sedan sprayar på vax eller silkon så blir det mera lättskött.

    Funkar skitbra! Tar även bort gammal lack....

  7. #17
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Om jag får hojen avspolad så ska jag göra ett test med olivolja. Dels är det miljövänligt och sen vet jag att det funkar att ta bort kåda, färg, sot, olja och en del annan lort från händerna. Först gnugga och borsta med oljan och sen diskmedel och vatten.
    Ove

  8. #18
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Låter ju helbra alltihop. Bromsrengöringsspray? Det var något nytt för mig.





    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Pfaff Visa inlägg
    Maico Taifun, tänkar du på.




    Fast nu har ju stackarn en Honda...

    Jag har med framgång lackerad fälgar - både bil- och MC - med vanlig klarlack. Helst innan de tas i bruk, men det går ju att rengöra i botten med en grovrengöringstrissa, fast då tarvas även en omgång fälgfärg före klarlackeringen.
    Insidan av alu-bilfälgar brukar bara ha ett lager vanlig färg; klarlackar man innan bruk är dom mycket lättare att hålla rena sedan. Borde även funka på olje-nedstänkta MC-fälgar.
    Tur man har kardan...
    Nej, jag tänkte på Adler. Modellen heter MB 200/250 Two-Stroke.

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    101
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Nej, jag tänkte på Adler. Modellen heter MB 200/250 Two-Stroke.
    Javisst...



    Maico använde kedjeskyddet som ena benet i baksvängen.

Liknande ämnen

  1. Bästa sätt att rengöra krom?
    Av Romeo i forum Mekhörnan
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2013-05-14, 06:18
  2. Markeringar på fälgar, vad betyder dom?
    Av livewire i forum Mekhörnan
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-03-16, 21:35
  3. rengöra avgasrör
    Av smulan i forum Custom
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-11-03, 23:07
  4. breda fälgar
    Av nibe i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-09-21, 13:39
  5. Tips, Lackering av fälgar
    Av Daimbag i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-02-07, 23:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •