Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Kolvringar

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karl Gustav i Varbergs kommun
    Inlägg
    6

    Kolvringar

    Hur håller jag lättast in kolvringarna när jag skall sätta in kolvarna i cylindern. Det gäller en Honda CB 125 K3.Den är en twin. Kolvringskompressor till en bil får inte plats och jag har inte hitta någon som passar en liten MC

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Stig.t Visa inlägg
    Hur håller jag lättast in kolvringarna när jag skall sätta in kolvarna i cylindern. Det gäller en Honda CB 125 K3.Den är en twin. Kolvringskompressor till en bil får inte plats och jag har inte hitta någon som passar en liten MC
    Kanske jag svävar helt i det blå, men det första jag kommer att tänka på är helt enkelt buntband.
    Ove

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Kanske jag svävar helt i det blå, men det första jag kommer att tänka på är helt enkelt buntband.
    Du svävar inte Ove. Det funkar om man hittar tillräckligt breda. Annars så kan man använda en stor slangklämma. Har man då en böjlig slangklämmeinsexskruvmejsel, så går det ganska lätt.

  4. #4
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Ställ veven så att kolvarnas läge skiljer sisådär två-tre centimeter i höjd.
    Låt en kompis, en sån som är stadig på hand, sänka ner cylindern sakta samtidigt som du klämmer ihop kolvringarna en i taget.
    Brukar funka om man är samlad, långsam och bestämd och cylinderloppet är lite avfasat i nedre delen.
    Lycka till!

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Jag menar om man är ensam. Man kan ju komplettera slangklämman med en avklippt konservburk innanför slangklämman.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Ställ veven så att kolvarnas läge skiljer sisådär två-tre centimeter i höjd.
    ÄR dom inte paralelltwinnar don där maskinerna, så att kolvarna rör sig åt samma håll hela tiden?
    Ove

  7. #7
    Medlem akemss avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    skåne
    Inlägg
    371
    Det var ett bra råd med slangklämma,måste fungera bra.Till en del småmaskiner finns det ett verktyg som ser ut som en ring som man klämmer runt kolv och kolvringar och det måste bli ungefär samma sak.

  8. #8
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Slangklämma rekommenderas till och med i clymers manual för Honda cb650.



    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

Liknande ämnen

  1. Husqvarna 27 1950 kolvringar
    Av RobertH i forum Mekhörnan
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-11-03, 20:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •