Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Ta mc-kort?

  1. #1

    Ta mc-kort?

    Hejsan!
    Har funderat ett tag på att ta mc-kort och tänkte i så fall ta det nästa år då jag fyller 21. Men så visade det ju sig att gränsen samma år flyttas till 24, så det var ju lite trist.
    Men om man istället tar A2 kort så kommer man att får köra mc på högst 35 kilowatt om jag har förstått det rätt.

    Är det värt att göra detta tycker ni? Eller borde jag vänta till jag är 24 istället?
    Kanske är bättre att börja på lite klenare mc då jag aldrig kört mc innan?

    Vad är det för motorcyklar man får köra med A2 kortet? Är det vilken som bara att de stryps till 35kW eller något sådant? Har inte förstått det riktigt.
    Skulle vara tacksam för hjälp. Tack på förhand.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    390
    Klart det är värt det, framförallt lär du dig köra innan du skaffar R!:an

    /B

  3. #3
    Medlem pumpe3s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    142
    Begränsat går bra också inget snack, upp till 70-80 är det rätt lika tycker jag vid normal acc.
    Så jag säger KÖR

    Sent from my HTC Sensation XL with Beats Audio X315e

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av pumpe3 Visa inlägg
    Begränsat går bra också inget snack, upp till 70-80 är det rätt lika tycker jag vid normal acc.
    Så jag säger KÖR

    Sent from my HTC Sensation XL with Beats Audio X315e
    35 kw är ju ca 50 hkr. Det finns en hel del hojar upp till det. Enstånkor som tar sig fram överallt tex.
    De har ju en toppfart på ca 150 vilket räcker ganska långt. Finns även Transalp med sänkt effekt.
    Så jag tycker också att det är bara till att köra.

  5. #5
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Kan bara hålla med tidigare inlägg.

    Hade det vart jag som stått i valet om att ta begränsat eller väntat så hade jag hoppat på begränsat. Då får du i alla fall njuta av att åka. Sen kanske du inte kan ha den hojen som du hade hoppats på. Men det kan komma fram ju mer du kör att det du trodde du ville ha egentligen inte är det du trivs med.
    Passa på att njuta av känslan att få köra hoj, även om det "bara" är begränsad.

  6. #6
    Tack för svaren!
    Borde jag vänta till nästa år då detta införs eller ta det nu i sommar? Än så länge är det ju bara 25kW tror jag. Kanske går över automatiskt till max 35kw sen utan att man behöver göra något?

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    47
    Lästa någonstans att man inte får strypa ner hojar med originaleffekt över 70kw till klass A2 nästa år Om jag nu förstod detta rätt) Då är ju min fråga hur det blir för mig nästa år när jag köra begränsat då min mc har över 70kw originaleffekt? .... Kanske är helt ute och cykla, men någon som vet?

  8. #8
    Medlem Gawriels avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Kinna
    Inlägg
    203
    ta kortet innan de flyttar gränsen till 24 så gäller det nog inte dig, brukar det inte vara så?

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Om man tar för begränsad,vad krävs sedan för att få köra obegränsad ? Teorin borde vara densamma likaså riskutbildningarna.Är det bara uppkörning som krävs på tung mc för att uppgradera till obegränsad ?

  10. #10
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    ja tog mitt kort förra året och frågade min körskolelärare vad det var som skiljde.
    Enl honom så var det ingen skillnad alls förutom storleken på hoj som man kör upp med. Har dock inte forskat vidare i det.... Finns säkert någon på forumet som vet eller orkar ögna igenom körkortsportalen eller liknande efter svar.

Liknande ämnen

  1. För kort för MC-kort?!
    Av Idutt i forum MC-kort
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-05-27, 16:17
  2. Har kört upp !
    Av LinusE i forum MC-kort
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-27, 09:48
  3. Ta BE-kort?
    Av Motormannen i forum Off topic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-08-13, 14:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •