Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 13

Ämne: Svårstartad..

  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Norra delen av Sverige
    Inlägg
    16

    Svårstartad..

    Rookie som jag är, och definitivt ingen mekaniker, har problem att få min nyinköpta hoj att starta. Har precis köpt min VZ800 Marauder -99, är sååå nöjd, en riktigt cool hoj
    Nu till problemet... Förra ägaren sa att batteriet var helt slut, vi fick putta igång den då jag var och kikade innan köpet.... Då den väl kom igång gick den som en klocka. Vi försökte ladda batteriet efter att jag fått hem den i garaget. Tyvärr utan resultat. Så idag var jag och köpte ett nytt batteri, laddade upp det efter konstens alla regler och satte i det. Funkar ändå inte. Står bara och gnuggar utan att den tänder till. Vridit på bensinkranen och chokar den som förra ägaren sa att jag skulle göra. Luktar dock mycket soppa, så den tycks bli sur... Vad kan problemet vara, vad ska jag leta efter? Förstår att jag nog borde testa byta tändstift, eller åtminstone kolla dem. Men för övrigt, var kan jag problemsöka? Är såklart livrädd att det ska vara nåt värre än ett batteri som är slut.. är ju sååå sugen på att få ta ut den på vägarna!

    Är ju nybörjare och lär mig alltefter, men här vet jag ju att det finns många kunniga människor, så jag tänkte att jag testar att kasta ut frågan och se om jag får nåt bra tips

    // Mallan
    Senast redigerat av Mallan den 2012-04-14 klockan 20:54.

  2. #2
    Gör en snabbkoll på polspänningen på batteriet under startförsök.
    Är den för låg, av någon anledning, så startar inte tändelektroniken. Under 9V är nån magisk gräns, om jag nu minns rätt.

  3. #3
    Eftersom den gick bra efter att ni puttade igång den så:

    förmodligen är den sur nu, eller att nåt tokigt hänt efter att ni hämtade den, typ dödarknappen är på, tändbrytaren i kopplingen är kaputt(suka måste ju ha kopplingen intryckt)

    Enklast: ta upp ett tändstift, kolla att den får gnista. Får den det, så är den förmodligen bara sur efter ert gnuggande.

    -rengör/torka t-stiften eller om man är lat, kör in lite startsprej via luftfiltret.

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Norra delen av Sverige
    Inlägg
    16
    Okej tack så mycket för era svar Hoppas bara att felet är nåt enkelt så jag inte behöver börja med att lämna in min nyinköpta pärla..

    Längtar efter att få ta ut den på vägarna. Känns dock långt borta idag - inte bara för att den inte startar, utan det har dessutom kommit säkert en decimeter snö här inatt där jag bor

    // Mallan

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Norra delen av Sverige
    Inlägg
    16
    Haha nää det är så sant! Men bra att veta att man kan dryfta andra "bekymmer" man har, som för en själv kan vara allt annat än universiella

    Ha en fortsatt skön söndag!

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Mallan Visa inlägg
    Haha nää det är så sant! Men bra att veta att man kan dryfta andra "bekymmer" man har, som för en själv kan vara allt annat än universiella

    Ha en fortsatt skön söndag!
    Vet inte om du har möjlighet att få startmotorn kollad. Har du inte något spänningsfall så borde felet ligga där.
    Ledde startproblem till att hojen var till salu??

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Norra delen av Sverige
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Vet inte om du har möjlighet att få startmotorn kollad. Har du inte något spänningsfall så borde felet ligga där.
    Ledde startproblem till att hojen var till salu??
    Precis vad jag var rädd för då det började jä/&¤%¤las... ... Man köper ju många gånger i god tro.. Och det hör till saken att jag fick hojen till för mig ett riktigt bra pris, eftersom jag så gärna ville ha den. Kände att om det skulle vara nåt så kan jag lägga dom där pengarna det skulle kostat på att repa den, kändes helt klart värt det även om det inte är drömscenariot att måsta lämna den på rep det första man gör...

    Fast nu till nåt glädjande i allt detta.. Det var ju gammalt bränsle kvar i botten på tanken. Och den är inte körd mycket sista åren, så god knows hur gammal soppan egentligen var..? Tankade den full med ny fräsch 95 oktan, och visst blev det skillnad Den gick igång, men stannade och ville inte då jag vred på nyckeln igen.. Förmodligen sur, och jag ville inte gnugga ur det nyladdade batteriet så jag bestämde mig för att ge mig på det idag igen Planen var att vi skulle efter att ha startat den idag köra en sväng, och sen låta den stå och puttra på tomgång en bra stund för att få gå runt ordentligt. Hojen är ju knappt körd med sista åren, killen som sålde den sa att det han kört med den i fjol var till besiktningen och tillbaka.. Nu har det tyvärr snöat. IGEN. Så repan kring byn får bli en annan dag

    Men som sagt, en gnista av hopp tändes i mig då hojen tände till igår!!

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Ett bra sätt att lösa en del problem med gammal soppa är ju att då man häller i ny , så tömmer man i en flaska rengöring exvis STP för förgasare eller insprutning. Det löser upp gamla beläggningar. Ett annat problem med hojar som stått länge är om det blivit kondens i tanken och då vatten droppar följt med bränslet. Kolla om du inte har ett filter någonstans eller en mycket fin sil, som funkar som vattenstoppare. På en del hojar , så kan det sitta på bensinkranen instucket i tanken.

  9. #9
    Medlem rakarörs avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    137
    Om den har en tändningsbrytare på sidostödet också så kan det vara en felkälla.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Norra delen av Sverige
    Inlägg
    16
    Nu är den igång - går som en klocka!! Nytt bränsle, och en premiärsväng runt kvarteret Nu återstår det bara att det ska sluta snöa och att graderna på termometern ska klättra uppåt!!

Liknande ämnen

  1. Svårstartad Kawasaki ZR-7 S
    Av daniel251 i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-05-01, 11:43
  2. Svårstartad, dör vid körning.
    Av Jimmy i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-10-05, 08:07
  3. svårstartad yamaha xtz 660
    Av mybba i forum Mekhörnan
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-07-31, 21:06
  4. Svårstartad Yamahascooter
    Av karl i forum Mekhörnan
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-03-24, 12:25
  5. Normalt svårstartad??
    Av kenneth i forum Mekhörnan
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-12-04, 21:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •