Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 21

Ämne: Tillverka USB-Laddare för att ha i hojen

  1. #1
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414

    Tillverka USB-Laddare för att ha i hojen

    Tänkte ge mig på projektet att bygga ihop en laddare för att kunna ladda telefonen eller andra USB-Enheter i hojen.

    Som vanligt när man håller på så kommer det att bli ett gediget dokumenterande. Så om någon är intresserad av vad jag har använt eller hur jag har gjort. Om jag får till det vettigt så kan jag knåpa ihop en "guide" till hur jag gjorde och vad jag använt för material osv för att få till det.

    Om inte så är det bara att låta denna tråden dö ut och hamna i "runda arkivet".

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Finland
    Inlägg
    2
    Annars finns det färdiga att köpa

  3. #3
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Jag har inte hittat någon för ändamålet som har passat tyvärr.
    Så jag bestämde mig för att göra slag i saken och "tillverka" en på egenhand som passar...

    Blir en vanlig laddare för bil som jag slaktar och stoppar i en liten kopplingsbox och sedan usbkabel ut och ström snor jag från lämplig kabel som har konstant kräm när hojen är på.

    Men har du någon länk så skicka gärna den så kanske det är ett bättre alternativ.

  4. #4
    http://www.netonnet.se/art/bil-och-b...1/140186.3381/
    Ja har den till höger som är mini usb

  5. #5
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    http://www.netonnet.se/art/bil-och-b...1/140186.3381/
    Ja har den till höger som är mini usb
    Det är en sådan som jag har tjackat på mig och slaktat.Ner till kretskort och kontakten. Så nu ska det lödas på kablage för inkommande ström och usbkabeln ska "stickas in" sen ska allt ner i en liten kopplingslåda som tätas. Sen är det bara att koppla på sig på strömmen och ladda

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Twenty2 Visa inlägg
    Det är en sådan som jag har tjackat på mig och slaktat.Ner till kretskort och kontakten. Så nu ska det lödas på kablage för inkommande ström och usbkabeln ska "stickas in" sen ska allt ner i en liten kopplingslåda som tätas. Sen är det bara att koppla på sig på strömmen och ladda
    Tänk på att själva usb-uttaget inte är vatten tätt,lätt att missa.
    Jan-Olov

  7. #7
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Tack Jan-Olov.

    Det är ett litet huvdbry där. Jag har dock för mig att jag har sett någon form av "lock" eller hölje man kan sätta/trä över kabel ändan på USB-kablaget för att det i alla fall skydda mot lite vattenstänk. Även om den inte är IP-klassad.

  8. #8
    Medlem Oden68s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Åmål
    Inlägg
    124
    Jag köpte 12voltsuttag på biltema på min förra hoj, med lock som var vattentätt.
    Kostade inte många kronor, sen en säkringshållare och lite kabel till det.
    Köpte sen en 12 volts usb som man sätter i när man vill, fungerade i ösregnet när vi var i Norge ifjol...

    En annan grej är ju om man ska köra med gps åså är det bättre att dra nya kablar direkt från batteriet till uttaget, annars måste man ju starta om gps:en varje gång man stannar. (om man glömmer trycka på skärmen att den ska vara igång)

    Lycka till!

  9. #9
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Jag var inne på att införskaffa ett sådant från biltema som du snackar om. Men jag har inte riktigt plats för att ha något sådant på min hoj. Så jag bestämde mig för att "bygga" en som jag kan gömma under sadeln/sidokåpa. så att det inte blir i vägen

    Tror att jag löser vattentätningen av kontaktändan som inte sitter i kopplingsdosan med hjälp av en fotofilmsburk (snyggt sammansatt ord). Lägga upp lite bilder på hela processen vart eftersom den blir klar om någon är intresserad.

  10. #10
    Medlem Oden68s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Åmål
    Inlägg
    124
    Citat Ursprungligen postat av Twenty2 Visa inlägg
    Jag var inne på att införskaffa ett sådant från biltema som du snackar om. Men jag har inte riktigt plats för att ha något sådant på min hoj. Så jag bestämde mig för att "bygga" en som jag kan gömma under sadeln/sidokåpa. så att det inte blir i vägen

    Tror att jag löser vattentätningen av kontaktändan som inte sitter i kopplingsdosan med hjälp av en fotofilmsburk (snyggt sammansatt ord). Lägga upp lite bilder på hela processen vart eftersom den blir klar om någon är intresserad.
    Klart du ska visa när det är klart, ska göra någon lösning på min Blackbird tänkte jag men det är lite trångt där framme så har inte riktigt kommit fram till hur ja ska göra ännu...inspiration mottages mer än gärna.


    ---
    I am here: http://tapatalk.com/map.php?itqgv3

Liknande ämnen

  1. Någon som har en CTEK laddare???
    Av Cubalibre i forum Mekhörnan
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2014-10-10, 11:02
  2. Tillverka bromsskivor
    Av kmv i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-03-12, 15:42
  3. Var är mina CTEK-laddare…?
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 13:18
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-07-12, 18:54
  5. Volvo börjar tillverka motorcyklar
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-04-07, 19:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •