Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 21

Ämne: Tillverka USB-Laddare för att ha i hojen

  1. #11
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Så här långt har jag kommit i dag.

    Pallrat mig iväg till Fotoaffären och tiggt till mig ett par tomma fotofilms burkar. Gått till Kjell&co och köpt en laddare för 80:-. Hämtat upp lödkolv, krympslang och lite kablage som jag hade låg i garaget.
    Meckat isär, moddat, satt ihop och testat så det kommer ström.

    Har klippt ihop ett litet "bildspel" på vad jag har gjort och hur jag gått till väga så här långt.

    Bilden

    1. Laddaren "uppbruten"
    2. Kretskortet utmonterat ur höljet.
    3. Avlägsnat bläcket och klippt av en bit av fjädern till stiftet för att sedan löda på kablage till + och -, Dragit kablaget i krympslang.
    4. Borrat upp lite i höljet så att kablaget med krympslagen går att dra ut i botten.
    5. Borrat hål i botten på fotofilmsburken och dragit in kablaget igenom hålet.
    6. Resultatet så här långt.

    Ska tillverka några distanser/bussnigar som ska hålla laddaren centrerad. leda en USB-Kabel igenom ett av fotoburkslocken så att burken håller tätt när laddkabeln är ansluten. Och sedan täta alla kabelgenomföringar med silokon och koppla in på lämplig kabel.

    Hoppas att någon kan dra nytta av detta för det är allt annat än krångligt att ge sig på om man vill ha en laddare i hojen.
    Senast redigerat av Twenty2 den 2012-04-15 klockan 20:43.

  2. #12
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    101
    Vore det inte enklare med en vanlig 12 V cigarettuttagsladdare med mini-USB i andra änden, plugga i ett löst cigarettändareuttag och krympslang runt hela härligheten. Anlsut till en tom säkring på hojen och stripsa fram kabeln till passande plats.
    Förslagsvis, alltså.

  3. #13
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Jag var inne på den... får dock inte riktigt plats med den lösning under sadeln som jag hade tänkt mig.. Så det fick bli den här lösningen.

  4. #14
    Medlem Oden68s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Åmål
    Inlägg
    124
    Citat Ursprungligen postat av Twenty2 Visa inlägg
    Så här långt har jag kommit i dag.

    Pallrat mig iväg till Fotoaffären och tiggt till mig ett par tomma fotofilms burkar. Gått till Kjell&co och köpt en laddare för 80:-. Hämtat upp lödkolv, krympslang och lite kablage som jag hade låg i garaget.
    Meckat isär, moddat, satt ihop och testat så det kommer ström.

    Har klippt ihop ett litet "bildspel" på vad jag har gjort och hur jag gått till väga så här långt.

    Bilden

    1. Laddaren "uppbruten"
    2. Kretskortet utmonterat ur höljet.
    3. Avlägsnat bläcket och klippt av en bit av fjädern till stiftet för att sedan löda på kablage till + och -, Dragit kablaget i krympslang.
    4. Borrat upp lite i höljet så att kablaget med krympslagen går att dra ut i botten.
    5. Borrat hål i botten på fotofilmsburken och dragit in kablaget igenom hålet.
    6. Resultatet så här långt.

    Ska tillverka några distanser/bussnigar som ska hålla laddaren centrerad. leda en USB-Kabel igenom ett av fotoburkslocken så att burken håller tätt när laddkabeln är ansluten. Och sedan täta alla kabelgenomföringar med silokon och koppla in på lämplig kabel.

    Hoppas att någon kan dra nytta av detta för det är allt annat än krångligt att ge sig på om man vill ha en laddare i hojen.
    Grymt! Med en lödkolv och lite fantasi kommer man långt...
    Hittade ett 12-voltsuttag på min med, låg under sadeln och var kopplat till bakljuset tror jag.
    Men den var helt öppen och inte så vattentålig, får lösa det på nåt vis så detta var intressant, lägg gärna upp bild när det är klart sen..

  5. #15
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Fixar lite fler bilder vart eftersom det blir något gjort.. Ska se om jag får tid i morgon till att pilla ihop passbitarna så att laddaren sitter tight i "burken".
    Sen kopplar jag nog in mig på skyllt belysningen om jag inte har en ledig plint att gå in på.... Beror på vad jag känner när jag är där och pillar.

    Sen är det rätt kul att ha något att pilla med även om det finns färdiga pryttlar att bara koppla på.

  6. #16
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Smart tänkt faktiskt, själv har jag skaffat denna Gps:



    Skulle vara bra om jag kunde komma på något smart sätt att ha den på vänster arm i något regntätt fodral man eventuellt kunde tillverka själv.



    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

  7. #17
    Medlem Twenty2s avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    414
    Ska försöka skicka upp en bildserie till på det sista som är gjort på laddaren.
    Den är inkopplad nu i alla fall och den funkar klockrent.

    Någon lösning på MEHall's "problem" med något vattentätt hölje att dra över GPS'en som han vill ha på armen...
    Går det inte att ha den i ett fäste på styret ?
    Annars kanske man kan fästa någon form av spännremsanordning så att det går att spänna fast den på tanken ?
    Som vattenskydd så kanske man kan använda någon större "red-line påse" ?
    Eller det kanske finns någon form av vattentäta påsar som man kan köpa på någon affär där de säljer båttillbehör ?

    Hojta till om du kommer på något för det är alltid inspirerande att höra hur någon annan har tacklat vissa problem.

  8. #18
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    16
    Till att börja med, jävligt intressant tråd! Ser fram emot fler bilder Älskar att kunna göra egna lösningar!

    Citat Ursprungligen postat av Twenty2 Visa inlägg
    Någon lösning på MEHall's "problem" med något vattentätt hölje att dra över GPS'en som han vill ha på armen...
    Den första jag tänker på spontant är såna kartfrodral som orienterare använder att sätta på armen.. Borde väl finns i närmaste friluftsaffär. Annars tillverkar väl tomtom vattentäta fodral?

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    101
    Citat Ursprungligen postat av vblomberg Visa inlägg
    Till att börja med, jävligt intressant tråd! Ser fram emot fler bilder Älskar att kunna göra egna lösningar!



    Den första jag tänker på spontant är såna kartfrodral som orienterare använder att sätta på armen.. Borde väl finns i närmaste friluftsaffär. Annars tillverkar väl tomtom vattentäta fodral?
    Hama tillverkar vattentäta fodral för GPS. Finns på större elektronikkedjor. Och Clasan, sannolikt.
    TomTom tillverkar vattentäta GPS:ar, även utan fodral.

  10. #20
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Kan väl säga att alla idéer som spar pengar är lite av ett måste för mig med min låga inkomst (sjukbidrag).
    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

Liknande ämnen

  1. Någon som har en CTEK laddare???
    Av Cubalibre i forum Mekhörnan
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2014-10-10, 11:02
  2. Tillverka bromsskivor
    Av kmv i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-03-12, 15:42
  3. Var är mina CTEK-laddare…?
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 13:18
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-07-12, 18:54
  5. Volvo börjar tillverka motorcyklar
    Av pewa i forum Nyhetsarkiv
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-04-07, 19:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •