Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 17

Ämne: Köpa beg. motorcykel av privatperson?

  1. #1

    Köpa beg. motorcykel av privatperson?

    Jag planerar att köpa en första beg. hoj och sannolikt blir det via blocket av en privatperson.

    Jag är därför tacksam för alla tips jag kan få om vad man bör kolla på / tänka på när jag köper.

    Gällande betalning - hur brukar man hantera det på ett smidigt sätt när det gäller större belopp mellan privatpersoner? Jag tänker om jag åker 2-3 timmar bort för att titta på en motorcykel och bestämmer mig för "den här vill jag ha". Att springa med kontanter är inte den bästa idén heller. Hur gör ni?

  2. #2
    Ska du ha hojen med dig direkt så vill väl säljaren ha pengar direkt. Finns väl då några val:
    - om han har samma bank så kan man ju ta bankdosan med sig
    - knalla gemensamt in på banken och göra en banköverföring
    - kontanter

    Själv kör jag den smidigaste varianten, kontantprincipen.

  3. #3
    Min senaste mc-affär gjorde jag med en postväxel som jag hämtade ut från min bank.

    Fördelen är att du slipper ha kontanter i näven. Ett tips är att sätta ut den på 8-10% lägre summa än begärt pris o ta resten i kontanter för att på så sätt lättare få en viss prutmån då den inte är ställd på fullt begärt pris. (Allt är prutbart för en smålänning).

    Nackdelen är att du måste göra affär under bankens öppettider om bankväxeln ska lösas in.

    *Se till att säljaren löser restskulden på Mc:n om det finns kredit INNAN du skriver under! Finns tyvärr en hel del oärliga människor runt omkring.

    Lycka till!

  4. #4
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    En detalj men en som kan bli dyr: Se till att du har en egen försäkring på bågen INNAN ägarbytet sker!

    Om du själv inte är så hemma på mc och har en tendens att handla med hjärtat, är det klokt att ha med en kritisk, kunnig kompis.
    Ett sätt att strukturera kollen av objektet är att köra samtliga punkter i körkortets säkerhetskontroller. Där kan "dåliga" punkter (däck, lager, drivlina etc.) dessutom bilda underlag för prutning.

    Lycka till!

  5. #5
    Medlem pumpe3s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    142
    Dom tre hökar jag köpt så har jag alltid kört med bankväxel och kontanter. Dessa överlåter du till säljaren så löser han in den, nackdel för säljaren är ju att det kan vara svårt att veta att den är äkta.

    Sent from my HTC Sensation XL with Beats Audio X315e

  6. #6
    Det där med kritiska kompisar ska man passa sig för
    Dom är ju med för att kolla fel på hojen och har man otur så kan det ju vara en som hittar fel t o m på tex nästan nya drivpaket.
    Hände mig en gång när en köpare hade med en sån rådgivare. Droppen var när han hittade t o m fel på en 200 mil använd drivpaket.....och där vägrade jag sälja dom hojen, trots att köparen ville det

    Vad är man rädd för när det gäller kontanter? Att man ska bli rånad? Förresten, hur mycket pengar gäller det?

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Jag har ju köpt några hojar privat. Det har jag löst med att kolla om vi har samma bank vilket är bäst. Eller ha kontanter. Kontanter är ju trassligt numera då många orter inte har banker med kontanthandel utan att man i princip måste beställa kontanter i förväg. Då är det ju svårt kanske att göra ett klipp.
    Vet inte hur mycket man kan få ut i en bankautomat. vet nån?
    En annan sak att tänka på är ju att man kan glömma vad garantier heter om det inte finns fabriksgarantier kvar.
    Visst kan man ha en kompis med sig, men man skall förbaske mig inte klaga på sånt som har med åldern på hojen att göra.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    101
    När jag handlade bil hade jag tillräckligt med pengar på bankkortet och vi gick in på säljarens bank för att betala med kort till hans konto. Har man samma bank är det enklast att ta med bankdosan och göra en direktöverföring via dator eller telefon.
    Att ta med en vän är alltid bra. Oavsett ifall kompisen kan något om motorcyklar får man ett psykologiskt övertag och ett vittne för eventuella muntliga löften.
    Själv tog jag med mig morsan när jag handlade hoj, och hon är en bra förhandlare och prutade ner priset bra.



    Sent from my iPhone using Tapatalk

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    101
    Det är inte helt fel att kolla om det är den riktiga ägaren som säljer hojen....

    Fö anser jag att cash is king.

  10. #10
    Tack för alla tips. Några frågor kring det som kommit fram:

    1) Hur får jag reda på om ev. kredit/restskuld är betald på motorcykeln? Vem kontaktar man för det?

    2) Hur kollar jag att det är rätt ägare? Det borde man väl kunna kolla på registreringsbeviset? (för det finns väl registreringsbevis på motorcyklar, precis som på bilar?)



    Övrigt som jag nu ska komma ihåg:

    - Fixa försäkring innan jag skriver under och åker iväg.
    - Göra en "säkerhetskontroll" och kolla igenom skicket på hojen


    Gällande betalning så tycker jag att (förutom direktöverföring om man har samma bank) bankväxel känns säkrast, enda nackdelen som jag ser det är att man måste ha lite framförhållning. Ev. bankväxel + en del kontanter för prutmån.

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-05-27, 09:08
  2. Köp av motorcykel
    Av Lunkish i forum Street
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-07-13, 19:20
  3. Köpa motorcykel
    Av Raspen i forum Street
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-06-12, 23:52
  4. USB på motorcykel
    Av Kret i forum Mekhörnan
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-09-19, 19:04
  5. Förbannade motorcykel!
    Av Mc-Bosse i forum Mekhörnan
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 13:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •