I morgon ska jag flänga runt på nåt mc-rally kring Stockholm som MCHK anordnar.
Fördelen med att vara tjej är att man får komma med precis vilken ny hoj som helst, gubbarna måste drutta omkring på gamla hojar. Å andra sidan är jag nyfiken på gamla hojar, det skulle vara kul att få köra nåt stelbent gammalt åk, måste ju vara nåt helt annorlunda än dagens moderna stuk.

Nimbus, en dansk motorcykel, är kul i sig. Lyset sätts på med vänster handtag och när motorn går ser man hur ventilerna jobbar på höger sida. Andra hojar av andra märken kan ha vänster fotplatta som koppling och en växelspak på tanken.

HD liksom en del andra märken vägrade sätta på handbroms i tidiga år eftersom de trodde det skulle vara livsfarligt för folk skulle förmodligen flyga över styret. Så då fanns bara bakbroms och man fick väl antaglien planera sin inbromsning, he he…
Det måste vara kul att köra så olika hojar! ;D

Har inte en del engelska hojar kicken på fel sida t o m? De militära hojarna på 258 cc är så. Jag vet att det finns hojar med kopplingen sittandes på höger handtag. Skrämmande om man lärt sig att där sitter handbromsen, man får nog vara ganska alert och vaken när man ska hantera gamla hojar så man inte gör fel. Och därför får man inte heller övningsköra på gamla hojar för det har hänt saker på dom. När man fått körkortet får man fortsätta övningsköra och då kan man börja öva på gamla hojar.