Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Frågor kring hojresa till "Stelviopasset"?

  1. #1
    Medlem Recklesss avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    1

    Frågor kring hojresa till "Stelviopasset"?

    Tjejen och jag vill åka ner till "Stelviopasset" (sevärd 10-min film på YouTube) i juni eller juli och detta trots att det är ca 160 mil dit och att vi bara har en hoj. Vägarna och landskapet är ju makalöst.

    Ni som har gjort långresor som denna, och då helst just precis denna resa. Hur har ni lagt upp det med allt? Reskassa, planering, rumsbokning, ja allt?

    Sedan undrar jag om detta med att resa med en ny hoj. På onsdag så hämtar jag nämligen min splitter nya hoj, en Suzuki SFV650 Gladius. Kommer bara hinna köra 100 mil och göra den första lilla servicen innan semestern. Min fråga är därför om det är dumt att ge sig ut i Europa med en helt ny hoj som inte kan kallas mer än knappt inkörd? Med lite packning och två på?

    Innan nu någon skriver att hojen inte passar för denna typ av resa eller att det inte går med två på så vill jag bara säga att ni inte behöver göra er besvär då jag inte tänker byta hoj eller resmål. Har en hojtidning på jobbet där man har gjort långtester på flera olika hojar och där Gladiusen är med, dock förra årets modell. Man har kört hela 665 mil genom Europa utan minsta problem, och då var man två på också. Hojen var dock väl inkörd innan resan. Hade gått 1000 någonting mil innan resans start.

    Målet är att åka i år men eftersom jag har betalat över 70-lök kontant för hojen så beror det på vad en sådan här resa kan tänkas landa på.

    Vi planerar att vara borta minst en vecka med tanke på att bara resan dit tar minst 17 timmar.

    All hjälp uppskattas.

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Hej och välkommen till forumet.Kan inte hjälpa dig med just stelviopasset men min första fråga blir när jag läser ditt inlägg-Hur har du tänkt fixa boende,vandrarhen,pensionat,tält ?
    Med tanke på att du behöver ha åtminstone "lite" koll på ekonomin så kan det ju skillja nån tusing på hur man bor.
    Det där med hoj som passar eller inte så lägger man upp körningen efter hur man klarar utav det hela så alla hojar går således att semestra på.
    320 mil enbart resa dit och hem på en vecka låter som riktigt tufft upplägg.Väljer du/ni att bo på pensionat,bungalow och vandrarhem behöver ni ca 8-12 000 inkl brännsle skulle jag tro.
    Något att gå efter-2011 körde vi ca 265 mil (Tyskland,Tjeckien,Österrike) vi låg aldrig i tält utan på pensionat,bungalow,motell.Vi åt ute alltid och tänkte faktiskt inte på pengarna utan gjorde vad vi kände för.vi var 2 st på en hoj precis som ni.Vi hade budgeterat 21 500 kr för två veckor och när vi kom hem hade vi spenderat ungefär 17 500 kr totalt.
    Håller ni 100 km/h snitt tar det ju 16 h ner och en sådan snitthastighet är omöjlig att hålla.Ni behöver tanka ca 7 gånger samt äta och ev sova.Är ni uthärdiga i körandet skulle jag tro att det tar 20 drygt h bara ner.Efter 20 h är man nog trött och behöver ordentlig vila.Jag tror inte man kör ett alppass direkt efter man kommit fram.
    Jag vill absolut inte avskräcka er utan tycker att ni ska dra iväg,men börjar man räkna lite nogare så ser man snabbt att allt tar sin tid,och att det är bättre att räkna med längre tid än att ha en glädjekalkyl som kanske spricker efter halva vägen ner.
    Senast redigerat av Bighoj den 2012-04-10 klockan 08:22.

  3. #3
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Finns många frågor att ställa sig:

    Varifrån startar ni, hur många övernattningar beräknar ni göra på vägen ner, hur är problemet med packningen löst, hur mycket och långt har ni kört tillsammans på hojen?

    Vad gäller ekonomin så räknar vi med att det går runt 1.500:-/dygn. Hotel bruka vi boka här!

    Brukar räkna på att kunna hålla en snittfart på någontstans mellan 70 och 80km/h räknat över dagen. Då är vi vana att åka långt och åker på bekväma touringhojar. Tror att det kan vara lite tuffare för den som inte är van och dessutom kör en mindre hoj. Med dom förutsättningar du ger skulle jag räkna på dagsetapper på runt 50 mil, om det ska bli njutbart.

    Rekommenderar att ni ger er ut och kör rejäla dagsetapper, med packning innan ni kör iväg på semestern. Hojen kan påverkas rätt avsevärt med passagerare och packning. Alltid bra att upptäcka hur, innan ni står någonstans efter vägen och har problem. Testa med en femtiomilaetapp. Efter det vet ni nog rätt väl vad som funkar och inte.
    Senast redigerat av Mats Liifv den 2012-04-10 klockan 08:42.
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #4
    Med det du beskriver så kan du räkna med fyra resdagar och 80 mil per dag. Med en liten mc, full packning och passagerare så kan det bli ganska tufft om man inte är väldigt van. Men låt inte det avskräcka utan åk. Folk har åkt jorden runt på alla möjliga typer av mc så hojtyp spelar ingen större roll mer än att resan blir mer eller mindre bekväm med olika hojar.
    Planerar själv en resa från Kalix och till Gibraltar via Atlantkusten. Är dock medveten om att sträckan 1200 mil, varav 300 i Sverige, tur och retur kräver mycket tid så jag har räknat med 60 mil om dagen och tre veckor. Det viktigaste för mig blir själva resan och inte målet. Börjar man fokusera på målet är risken stor att det bara blir en massa tokkörande och inte så mycket upplevelse. Tyvärr så har jag inte den tiden i sommar utan får göra den resan nästa sommar istället.
    Vill du spara tid och ork så finns ju biltågen som går från Hamburg. Dom tar dig till Alperna pigg och utvilad på en natt. Skulle själv välja det alternativet om jag skulle göra samma resa som du.

  5. #5
    Medlem Molgans avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 689
    Citat Ursprungligen postat av Reckless Visa inlägg
    Ni som har gjort långresor som denna, och då helst just precis denna resa. Hur har ni lagt upp det med allt? Reskassa, planering, rumsbokning, ja allt?

    Sedan undrar jag om detta med att resa med en ny hoj. På onsdag så hämtar jag nämligen min splitter nya hoj, en Suzuki SFV650 Gladius. Kommer bara hinna köra 100 mil och göra den första lilla servicen innan semestern. Min fråga är därför om det är dumt att ge sig ut i Europa med en helt ny hoj som inte kan kallas mer än knappt inkörd? Med lite packning och två på?
    Gjorde en 800-milasväng ner till de där trakterna på en liknande hoj (SV650), och när ni väl tagit er ner mot alperna är hojen perfekt! Hade ingen passagerare men det ska nog inte vara nåt problem om ni packar lätt och glömmer det där med tält.

    Planeringen såg ut som så att vi hade sett ut ett par roliga vägar vi ville köra, men sen tog vi dan lite som den kom. Bokade inget boende i förväg utan när det närmade sig afton kollade vi upp tänkbara övernattningsställen i GPSen. Finns gott om billiga och bra gasthaus och B&B längs vägarna. Även om ni planerat en veckorutt så lägg iaf till en halv vecka till. Inte kul att behöva stressa mellan hållpunkter, och saker kan hända med tex väder (eller roligheter som man upptäcker under färden som måste utforskas).

    Personligen låg jag under tusenlappen/dygn för bränsle, boende och mat och då tyckte jag inte att jag snålat, men det beror ju på hur flott man vill bo och hur mycket gastronom man är.

    Förutom första förband och lite servicegrejer ska ni undvika att ta med bra-att-ha-grejer, vet ni inte att ni med all säkerhet ska använda nåt så lämna det hemma. Har man glömt nåt så finns det affärer även ute i Europa. För mycket packning är ett gissel, ta inte med mer än ni ids bära med er om ni lämnar hojen för att käka tex. Tvätta kan man göra där man övernattar så ombyte för hela tiden behövs inte.

    Jobbigaste på resan blir nog transporten ner, Autobahn är kul i 5 minuter innan det blir tristess och pina. Ett tips är autosug, ta hojen på tåg genom Tyskland. Kostnaden för det minskas då man tjänar in en övernattning.

    Skrev en liten summering av vår resa: http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=2664

    Hoppas ni får trevligt, ni kommer inte att ångra er om ni drar iväg. =)

    Ja just ja: Airhawk. Enligt mig den viktigaste pinalen jag hade med mig.. Och jag övertrasserade min resbudget så jag hann aldrig fram till Stelvio. Lägg lite plus på kassan med hehe.
    Senast redigerat av Molgan den 2012-04-10 klockan 13:15.
    Grusmysfilm.
    Kurvnötarfilm.

    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Den som aldrig kört vilse har inte sett världen!

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Nej och åter nej,ALDRIG åka tåg på en mc resa Skämt åsido,visst finns alternativet att åka tåg dvs om man har alperna som mål och bara ser vägen ner som något onödigt måste.
    Eller varför inte testa att köra mc ner för att sedan ta tåget upp,eller måste man boka tåg i förväg ?

  7. #7
    Reskassa:
    Bara att tänka sig själv vad man behöver för att överleva en dag.
    Eftersom pengarna är viktiga och lite begränsad budget så förmodar jag att ni inte kommer leva nåt lyxliv. Dock inget tält och ingen egen matlagning får man ju uppfattning av.
    Mat: räkna att ni snittar med per dag med ca 200:-/skalle
    Drimedel: räkna med ca 8:- milen
    Fasta kostnader: bro eller båt ca 2000:-
    Övriga kostnader: ja, det beror ju på hur stora suputer ni är )

    Planering:
    Skippa autozug, tar bara en massa tid och risk för att halva budgeten spräcks med den.
    Autobahn är ju helt underbar, blir man less emellanåt så finns det oftast en vacker pararellväg att följa.
    Skippa motorväg(avgift) om österrike/schweiz blir bara transportland. Tänk dock på att det är då istället mycket 60-80-60-80 sträckor...och polizei gillar att inkassera där.

    Övernattning:
    Som nämnts, dyker upp relativt billiga efter vägen, hotels.com är nämnd, dock tycker jag att booking.com funkar bättre, speciellt utomlands. Budgetera med ca 400:-/natt

    Hojen:
    Smidig, naken hoj och en klockren långfärdare dit och speciellt när man är där. Inkörningen gjord hemma(fast vad spelar det för roll om den hade varit sprajtans ny?)

    Färden:
    320 mil t o r/7 dagar så snittar man alltså 46 mil/dag. Starten sker väl förmodligen från Göteborgsområdet eller nåt sånt? Stelvio är ju givetvis ett häftigt område(jo, jag har varit där), men koncentrera er inte bara på att resa dit. Lägg på några mil o hitta lite annat att se på också. Finns annars lite risk för att det känns tomt efteråt om all focus varit koncentrerat bara på en liten liten delsträcka på dessa 320 mil.

  8. #8
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    När jag läste din fråga laddade jag för ett långt, uttömmande svar men det behövdes ju inte - det står mycket klokt och viktigt i inläggen här ovan!
    Jag håller med dig själv och andra; storleken på maskin är inte ett problem men det gör att man inte bör planera 100-milaetapper ens på Autobahn (som jag för övrigt gillar högt och rent för att komma någon vart genom Tyskland - småvägarna är ett underbart alternativ men bara för den som har gott om tid).
    Om inkörningen: Det ni inte bör göra är att ligga envetet och mala på i stort sett samma varvtal (och hög belastning genom lastvikten) - varierad belastning och varv älskas av nya motorer och det bidrar till ett långt o lyckligt liv. Eftersom du inte lärt känna din nya vän ordentligt, särskilt inte under dessa förhållanden, bör du kolla oljenivån ofta den första tiden. Vissa snurror flåsar ur sig ganska mycket olja genom vevhusventilationen om de får gå genomvarma under långa pass.
    Njut av er resa och låt vägen vara målet!

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    101
    Men jisses!

    Här var det till att bära hängslen och livrem samt säkerhetsnål över plånboksfickan!
    Kör ni från södra Sverige är det lugnt. Ta autobahn förbi norra Tyskland, håll till vänster hela vägen (dvs östra Tyskland, mindre trafik) Övernatta i Dresden å sedan mindre vägar därifrån.
    Det går bra att övernatta på mindre fashionabla hotell i småbyarna för runt €30 pr person, mat under dagen om ni käkar hyggligt ungefär detsamma, å se'n soppan då. 1000 pix pr dag i snitt brukade jag räkna med för 2 hojar, men soppan har blivit dyrare på senaste. Fast här är det ju bara en hoj
    De' ba' å' åk!




  10. #10
    Medlem pumpe3s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    142
    Skulle också vilja lägga in en brasklapp om att det finns många fina väger redan innan ni nått ner till Stelvio så det behöver inte göra allt om ni missar det målet.
    Boende går som regel att hitta över natten när man kommer fram, Gasthaus eller Zimmer Free brukar vara prisvärda alternativ som finns typ överallt om man inte vill vara styrd över agendena och boka innan (kanske om ni ska ligga på samma ställe några dagar så kan det vara läge att boka hemifrån, men tidsmässigt låter det inte så)

    Sent from my HTC Sensation XL with Beats Audio X315e
    Senast redigerat av pumpe3 den 2012-04-10 klockan 20:29.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-07-02, 12:34
  2. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2015-12-23, 14:05
  3. Nu får det vara nog! Öppet "brev" till Pewa.
    Av Darkman i forum Om hojen.nu
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-04-20, 22:52
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-01-24, 08:55
  5. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 16:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •