Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 19

Ämne: Batterival

  1. #1
    Mc-Bosse
    Gäst

    Batterival

    Hej!

    Batteriet är kasst.

    Vilket är att föredra av de passande jag hittat på Biltema? Enligt reparationshandboken ska det vara 12 V och 12 Ah och rätt mått har jag hittat.

    Underhållsfritt för 329 kr eller ett gel för 529 kr?

    Ickegel: http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Res...-skoter-80250/

    Gel: http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Res...-skoter-80810/

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Kolla hur polerna är placerade i förhållande till ditt batter. Vanligt att Biltema har omvänd polaritet, vilket kan medföra vissa problem vid monteringen.
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Gel-batteri, alla dagar i veckan. Sedan rekommenderar jag laddare från Ctek.

  4. #4
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Kolla hur polerna är placerade i förhållande till ditt batter. Vanligt att Biltema har omvänd polaritet, vilket kan medföra vissa problem vid monteringen.
    Polerna sitter fel men det går att ordna med förlängning av kablarna.

  5. #5
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Går på samma linje som Duke!
    ~ Mats

    Min blogg

  6. #6
    Mc-Bosse
    Gäst
    Underhållsaddare köpte jag för 149 kr hos biltema och den fungerar bra. http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Bat...laddare-37727/

    Har ett bilbatteri ständigt inkopplat och där är alltid full styrka i det när jag behöver det. Tänkte köpa en likadan laddare till och eventuellt inte byta batteri i mc:n utan koppla in laddaren när jag parkerar för några dagar eller vecka innan nästa tur.

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Underhållsaddare köpte jag för 149 kr hos biltema och den fungerar bra. http://biltema.se/sv/Bil---MC/El/Bat...laddare-37727/

    Har ett bilbatteri ständigt inkopplat och där är alltid full styrka i det när jag behöver det. Tänkte köpa en likadan laddare till och eventuellt inte byta batteri i mc:n utan koppla in laddaren när jag parkerar för några dagar eller vecka innan nästa tur.
    Nu förstår jag inte riktigt hur du menar.Om mc batteriet är kass så hjälper det föga att du laddar det,men om batteriet är ok så undrar man ju varför du tänkt köpa nytt.
    Jag skulle satsa på en C-tec laddare som du både kan ha till bilen och till mc:n framförallt och som ständigt är på och sköter om ditt mc batteri.
    Ska du köpa nytt batteri så finns i min värld enbart Gelbatteri.Har du tänkt skarva kablarna fram till batteriet så är det en bra ide att smörja in skarven och även batteri polerna med batteripolfett som garanterat ger dig god kontakt.

  8. #8
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    Nu förstår jag inte riktigt hur du menar.Om mc batteriet är kass så hjälper det föga att du laddar det,men om batteriet är ok så undrar man ju varför du tänkt köpa nytt.
    Jag skulle satsa på en C-tec laddare som du både kan ha till bilen och till mc:n framförallt och som ständigt är på och sköter om ditt mc batteri.
    Ska du köpa nytt batteri så finns i min värld enbart Gelbatteri.Har du tänkt skarva kablarna fram till batteriet så är det en bra ide att smörja in skarven och även batteri polerna med batteripolfett som garanterat ger dig god kontakt.
    Jag skrev visserligen att batteriet var kasst. Nu menar jag inte helkasst utan mer att det behåller inte strömmen någon längre tid. Står hojen en längre tid, typ en vecka, faller styrkan i batteriet så det inte räcker för start av hojen.

    Slippa problemet helt löses genom ett nyköp av batteri eller löses på ett fungerande sätt med den underhållsladdare jag har (eller den av samma typ jag kanske köper). Gelbatteri verkar vara att föredra vid köp av batteri.

    Vad gäller underhållsladdare får jag nästan fyra från biltema mot en av märket Ctek för samma pengar. Själv tror jag att funktionen är densamma på dessa olika laddare. De laddar fullt för att sen ladda ur lite, ladda fullt igen osv, osv.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2012-04-02 klockan 00:55.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    Jag skrev visserligen att batteriet var kasst. Nu menar jag inte helkasst utan mer att det behåller inte strömmen någon längre tid. Står hojen en längre tid, typ en vecka, faller styrkan i batteriet så det inte räcker för start av hojen.

    Slippa problemet helt löses genom ett nyköp av batteri eller löses på ett fungerande sätt med den underhållsladdare jag har (eller den av samma typ jag kanske köper). Gelbatteri verkar vara att föredra vid köp av batteri.

    Vad gäller underhållsladdare får jag nästan fyra från biltema mot en av märket Ctek för samma pengar. Själv tror jag att funktionen är densamma på dessa olika laddare. De laddar fullt för att sen ladda ur lite, ladda fullt igen osv, osv.
    Har inte Ctek någon funktion som kan rekonditionera batteriet om det inte är alltför dåligt? Kolla förresten på ebay.uk.co så kan du få en för halva priset om du har tur. Köpte själv där för 450 kr inkl frakt för några år sedan och fick till och med svensk nätkontakt på den.

  10. #10
    Medlem MEHalls avatar
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Kumla, Örebro län.
    Inlägg
    680
    Har fått veta av en anställd på batterilagret i Örebro, att biltemas gelbatteri inte är äkta gelbatteri. Frågan är bara, har han rätt?




    Åka hoj? Ja, jag åker vart jag vill och när jag vill!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •