Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 11

Ämne: Mätning av mc batteri

  1. #1

    Mätning av mc batteri

    Mors!
    Någon som har koll på hur man kan mäta strömmen i ett mc batteri

    Mitt batteri har en effekt på 12v och 16Ah.

    Det jag vill veta är just amperen hur stor styrka är den på mitt batteri
    Just nu verkar det dåligt då det ej orkar dra runt startmotorn.
    För övrigt så funkar lyse och blinkers,men detta kräver ju inte så mycket kräm
    (ampere)som startmotorn.

    Har ett mätinstrument men vet ej vilket värde på själva strömmen det skall vara i batteriet

    Menar ej laddströmmen från generatorn,utan strömmen direkt i själva batteriet,inte heller volten som jag vet ligger kring 13,8volt.
    Bättre göra något kul idag!än att vänta till i morgon

    Min hojsida http://viragomannen.bloggo.nu/category/start

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    101
    Det finns ström-mätningsinstrument för sådant, även kan syrahalten i batteriet mätas, men dom kostar ungefär som ett nytt batteri, om inte nå'n polare är lycklig ägare, förstås.
    Har du en bra laddare, använd den. När laddaren talar om att batteriet är fulladdat kan du försöka starta hojen. Funkar det inte,är det dax för ett nytt batteri.
    Sedan kan ju tänkas att det är en rad andra fel, såsom trasig likriktare, men börja med laddaren.

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    man kan mäta hur mycket man vill. men om man inte förstår svaren så gör man bäst i att åka till någon som kan. och där finns också bra utrustning för jobbet ( brukar även sälja nya batterier ) ladda batteriet . ta med det till en batteri åf och han hjälper dig gärna med problemet.
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  4. #4
    För att få en hint hur batteriet mår så behöver du en voltmeter (multimeter).
    Ladda batteriet fullt tex över natten, mät spänningen 12,6till12,85v ca. Ta en 12v lampa av lite större modell tex. 55-60w och koppla på den på batteriet och mät spänningen medan lampan lyser, den får inte sjunka under 12v, gör det det när batteriet är nyladdat så är det inte friskt. Detta är vad en batteritestare gör, mäter under belastning.
    Jan-Olov

  5. #5
    Ankan1
    Gäst
    Förmodligen billigare att ordna ett nytt batteri den dagen hojen inte orkar starta på sitt nuvarande batteri trots att det är relativt nyladdat.Frestar bara på generatorn i onödan att köra omkring med ett tveksamt batteri.Och då lär det bli ännu dyrare än ett batteri och voltmeter tillsamman.

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Ankan1 Visa inlägg
    Förmodligen billigare att ordna ett nytt batteri den dagen hojen inte orkar starta på sitt nuvarande batteri trots att det är relativt nyladdat.Frestar bara på generatorn i onödan att köra omkring med ett tveksamt batteri.Och då lär det bli ännu dyrare än ett batteri och voltmeter tillsamman.
    Nja,dyrare men inte mycket dyrare.Har själv köpt en voltmeter för under hundringen och haft denna i många år.Mäter ofta med denna då jag renoverar och bytar vägguttag m.m.Väl investerade pengar med andra ord.

  7. #7
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Om du mätt batteriet och får uppfattningen att det är OK: Kolla noga jordkabelns anslutningar (både i ram och batteri) samt pluskabelns åtminstone på batteriet. Väl åtdraget och rena ytor krävs för att ge ifrån sig ordentligt till startmotorn.

  8. #8
    Mors!
    Efter ett dygns laddning snurrade hojen igång,no problems!
    Nu tuffar den på som vanligt,väntar bara på lite varmare väder samt att sopmaskinerna skall ta bort allt detta grus som är på vägarna här uppe i norr!
    Bättre göra något kul idag!än att vänta till i morgon

    Min hojsida http://viragomannen.bloggo.nu/category/start

  9. #9
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Grattis!

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Torslanda
    Inlägg
    117
    Hej. Kan inte låta bli att tipsa dig om att om samma strul vid start uppstår igen, kan det vara det jag råkade ut för på min Virago 1100. Felet verkade som om batteriet inte var fullt laddat, det sa bara "klick" nere vid startmotorn och sedan inget mer. Om batteriet var toppladdat kunde det fungera, annars bara ett "klick".

    Vid startmotorn sitter Solenoiden (en elektromagnet) som då den får ström (då du trycker på startknappen) skall koppla in startmotorn genom att dra in ett kugghjul samt sedan ge startmotorn spänning (i nämnd ordning) så den kan starta motorn.
    Solenoiden har två lindningar och på min hade tråden till den ena gått av, så den var lite "orkeslös" då den skulle dra in kugghjulet och ge startmotron spänning, det var ju bara ena lindningen/spolen som arbetade - det fungerade i bland och i bland inte beroende på om batteriet var knökfullt eller inte.

    Jag ringde och skrev till alla MC-skrotar jag hittade, men ingen hade någon solenoid liggande. Fick köpa ny och montera så var allt som det skulle igen.

    Sedan tog jag isär den gamla så klart, nyfiken som man är. Den är inte tillverkad för att kunna tas isär, den är pressad ihop. Men med lite list fick jag isär den och upptäckte då felet, där ena spolens tråd lämnar spolen för att gå igenom en plasthylsa till anslutningen - där var tråden av. Så jag lindade av ett varv tråd och lödade fast den. Så nu har jag här en hel solenoid, den gick att montera ihop igen.
    /Kjell
    Senast redigerat av wbr den 2012-04-10 klockan 01:56. Anledning: Förtydligande

Liknande ämnen

  1. Batteri under vintern?
    Av Ulgrath i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2021-01-30, 21:46
  2. Nytt batteri
    Av Martin i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-04-30, 16:52
  3. Nytt batteri.
    Av Jan-Olov i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-06-24, 19:12
  4. Batteri
    Av Fjerren i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-30, 22:17
  5. Dött batteri...
    Av Nina i forum Nina & Motorcyklarna - Arkiv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-04, 22:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •