Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vad tror ni om denna norgeresan?

  1. #1
    Medlem Oden68s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Åmål
    Inlägg
    124

    Vad tror ni om denna norgeresan?

    Åkte till Norge på hojen ifjol och fick mersmak av detta, roliga och bra vägar med fantastiska vyer...har tänkt mig en liten minisemester i år med. Trollstigen/geiranger/atlanthavsvägen m.m blev det då.
    Bytte hoj i år till en cbr 1100 blackbird med väskor och måste ju så klart testa detta under säsongen.
    Har plockat ihop en liten tur på 116 mil och tänkte vara borta 3 dagar...Och åker någon gång i början på juli.

    Vad tror ni om denna turen? Finns det nåt man inte bör missa? Eller ska man ta andra vägar?


    http://maps.google.se/maps?saddr=%C3...&via=1&t=m&z=7

  2. #2
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Tycker du lagt upp en kalastur!
    Vackra trakter, en del justa besöksmål (tungvattenfabriken med mera) och lagom långa körsträckor.
    Njut!

  3. #3
    Medlem Oden68s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Åmål
    Inlägg
    124
    Ok, tungvattenfabriken har jag missat, vart ligger den? Något annat?


    ---
    I am here: http://tapatalk.com/map.php?e5l3nq

  4. #4
    Alla vägar i Norge är ju värda att köra. Efter punkt N så är man ju lite mätt och upplever väl inte det vägavsnittet österut värst upphetsande mer.

    Har du möjlighet/tid så tycker jag att området/vägen Dalen är vacker. På din länk då svänger man av söderut efter väg 9, passerar Bykle och sen tar österut efter väg 45.

    (tungvattenfabriken ligger vid Rjukan...googla "tungvattenfabriken" för lite mer info)

  5. #5
    Medlem lasrberglunds avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    236
    Kört geiranger och trollstigen med bil. Den är fantastisk och jag ska tillbaka med hoj nån gång har jag bestämt.
    Våga vägra "Hen"!!

  6. #6
    Medlem Oden68s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Åmål
    Inlägg
    124
    Geiranger är riktigt fint, stollstigen är ju ett måste om man är där uppe...

    Ändrade om lite i rutten och fick med bykle och dalen, blev ung. 15 mil extra men det såg ut å vara värt besväret! 130 mil totalt nu och blir runt 40-50 mil/dag varav första dagen blir nog den längsta. Tack för tipsen!

    Hur är det med övernattningar? Bör man boka stuga i förväg eller finns det lediga efter vägen? Vet inte riktigt hur många vi blir ännu men hoppas på minst 4 st.
    Till punkt C är det drygt 30 mil och sen börjar ju "det roliga" känns det som...
    Vart hade ni lagt första resp. Andra stoppet?


    ---
    I am here: http://tapatalk.com/map.php?jaofra

  7. #7
    Vägarna är ju givna turiststråk och juli är en månad då den börjar invarderas av turister. Innebär att stor risk för att dom flesta hytterna är bokade, åtminstone efter klockan sex på em.
    För att slippa stressen med att tänka på boendet, så är det nog bäst att boka tidigt.
    Från Geilo till Eidfjord är man ganska högt uppe. Vägarna är då också så att man kan mata på lite hastighet(menar nu inte fortkörning). Dock så bör man ju ändå ödsla lite tid till att kika på dom mäktiga vidderna.

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Oden68 Visa inlägg
    Åkte till Norge på hojen ifjol och fick mersmak av detta, roliga och bra vägar med fantastiska vyer...har tänkt mig en liten minisemester i år med. Trollstigen/geiranger/atlanthavsvägen m.m blev det då.
    Bytte hoj i år till en cbr 1100 blackbird med väskor och måste ju så klart testa detta under säsongen.
    Har plockat ihop en liten tur på 116 mil och tänkte vara borta 3 dagar...Och åker någon gång i början på juli.

    Vad tror ni om denna turen? Finns det nåt man inte bör missa? Eller ska man ta andra vägar?


    http://maps.google.se/maps?saddr=%C3...&via=1&t=m&z=7
    Ok . Jag tycker du missat en del vesentligt.
    Tycker du skall köra vägen som går förbi Gaustatoppen innan du når Rjukan.
    När du besökt kraftstationen kör tillbaka genom Rjukan på väg 364 till nordsidan av Tinnsjön. Vid Bakko kör rakt norrut till väg 40, följ den till Geilo
    När du är i Eidsfjord skall du försöka att hitta till Kjeåsen. Googla på det.

  9. #9
    Medlem Oden68s avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Åmål
    Inlägg
    124
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Ok . Jag tycker du missat en del vesentligt.
    Tycker du skall köra vägen som går förbi Gaustatoppen innan du når Rjukan.
    När du besökt kraftstationen kör tillbaka genom Rjukan på väg 364 till nordsidan av Tinnsjön. Vid Bakko kör rakt norrut till väg 40, följ den till Geilo
    När du är i Eidsfjord skall du försöka att hitta till Kjeåsen. Googla på det.
    Tackar tackar! Perfekt påskunderhållning detta! Mätt som ett svin så nu blir det ryggläge en stund med ipaden...


    ---
    I am here: http://tapatalk.com/map.php?mi3voj

  10. #10
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    [QUOTE=Oden68;61931]Geiranger är riktigt fint, stollstigen är ju ett måste om man är där uppe...

    Ändrade om lite i rutten och fick med bykle och dalen, blev ung. 15 mil extra men det såg ut å vara värt besväret! 130 mil totalt nu och blir runt 40-50 mil/dag varav första dagen blir nog den längsta. Tack för tipsen!

    Hur är det med övernattningar? Bör man boka stuga i förväg eller finns det lediga efter vägen? Vet inte riktigt hur många vi blir ännu men hoppas på minst 4 st.
    Till punkt C är det drygt 30 mil och sen börjar ju "det roliga" känns det som...
    Vart hade ni lagt första resp. Andra stoppet?


    ---
    I am here: http://tapatalk.com/map.php?jaofra[/QUOTE


    Fin rutt det där,kanonvägar.Har åkt i Norge i 10år nu och aldrig bokat något boende i förväg.Och har aldrig blivit utan,även i högsäsong,det gäller och stanna i tid bara.Men jag vet det finns många som vill åka långt in på kvällarna för att ta sig så långt som möjligt av någon anledning.och 4 pers,det är ju perfekt då dom flesta hytter har fyra bäddar och 80% av dom kostar ca 400kr,så 100 spänn per man är ju billigt boende.Längtar själv till sommaren,har nog planerat 3-4 rutter som jag funderar på.Får väl se vilken det blir.Det beror på vem jag får med mig,längtar
    Senast redigerat av engström67 den 2012-04-07 klockan 16:27.

Liknande ämnen

  1. Vad gör denna?
    Av Wilhelm i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-04-04, 16:04
  2. Första norgeresan avklarad - ris o ros
    Av lasrberglund i forum Touring
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-05, 14:27
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-01, 00:49
  4. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-11-17, 01:10
  5. Äntligen (tror jag).
    Av Gibson i forum Återfallsknutten - Arkiv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-23, 19:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •