Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 57

Ämne: Kedjespänning och underhåll

  1. #1
    Mc-Bosse
    Gäst

    Kedjespänning och underhåll

    Hej!

    När jag kollar kedjans spänning är där olika mycket spel beroende på var på kedjan jag kollar. Jag kollar alltså på samma ställe på kedjan mitt mellan fram och bakdrev mitt på kedjan när den är närmast marken och trycker uppåt. För att kolla på annat ställe på kedjan snurrar jag kedjan. Olika spel beroende på var man kollar ska vara helt normalt då kedjor sällan slits jämnt. Eller?

    Mitt problem är att jag tror inte att jag spänner den tillräckligt. När spelet kollas: ska jag trycka med kraft på kedjan eller bara trycka litegrann? Det sistnämnda brukar vara min melodi för jag är rädd för att spänna för mycket. Är det kraft som gäller så kan jag ju spänna kedjan rätt duktigt där var den är tightast och ändå kunna få till spelet på mellan 20-35 mm som det står att det ska vara i handboken.

    Kanske 20 mm med kraft som gäller?

    MVH: novisen.
    Senast redigerat av Mc-Bosse den 2010-08-21 klockan 11:30.

  2. #2
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Det ska vara med kraft, du känner och märker när det tar stopp!
    ~ Mats

    Min blogg

  3. #3
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg
    Det ska vara med kraft, du känner och märker när det tar stopp!
    *lol*

    Jag tänkte att sitter Mats vid datorn svarar han direkt och så rätt jag hade!

    Då får jag ompröva kedjespänningsförfarandet och slipper nog höra och känna en slapp kedja mest hela tiden.

    Tack Mats!

  4. #4
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Mc-Bosse Visa inlägg
    *lol*

    Jag tänkte att sitter Mats vid datorn svarar han direkt och så rätt jag hade!

    Då får jag ompröva kedjespänningsförfarandet och slipper nog höra och känna en slapp kedja mest hela tiden.

    Tack Mats!
    Bättre att kedjan är lite för slak än att den är för spänd. Frestar på den utgående axeln från växellådan bland annat.
    ~ Mats

    Min blogg

  5. #5
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Kolla så att inte den ojämna spänningen beror på en eller flera länkar som kärvar - det kan eventuellt "ledas upp" likt knäna på en nyvaken gubbe...
    Det är viktigt att hitta den mest spända punkten så man inte, vilket Mats varnar för, får "fiolsträng" nånstans på varvet.

  6. #6
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Kolla så att inte den ojämna spänningen beror på en eller flera länkar som kärvar - det kan eventuellt "ledas upp" likt knäna på en nyvaken gubbe...
    Det är viktigt att hitta den mest spända punkten så man inte, vilket Mats varnar för, får "fiolsträng" nånstans på varvet.
    Precis som sägs är det bäst att kolla kedjan på flera punkter. Kan skilja enormt mycket om du rullar lite på bakhjulet. Får inte bli bli som ovan....
    ~ Mats

    Min blogg

  7. #7
    Mc-Bosse
    Gäst
    Länkar borde väl om de kärvar sluta med det otyget om jag är generös med kedjespray. Eller bör jag plocka av kedjan och kolla? Den är nitad så bakhjulet måste av vilket är onödigt jobb om det inte är nödvändigt.

  8. #8
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Innan du spänner, kan du känna igenom länk efter länk. Det händer faktiskt att man får ta två tänger och vicka fram o åter för att leda upp. Å andra sidan är det nog dags att börja tänka på ett nytt drivpaket då...

    På en modern kedja används rengöring/smörjmedel enbart för att hålla o-ringarna fräscha samt smörja sidoplattorna. Smörjmedlet för sprint/länk är applicerat en gång för alla.

  9. #9
    Mc-Bosse
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Guzzi-Leif Visa inlägg
    Innan du spänner, kan du känna igenom länk efter länk. Det händer faktiskt att man får ta två tänger och vicka fram o åter för att leda upp. Å andra sidan är det nog dags att börja tänka på ett nytt drivpaket då...

    På en modern kedja används rengöring/smörjmedel enbart för att hålla o-ringarna fräscha samt smörja sidoplattorna. Smörjmedlet för sprint/länk är applicerat en gång för alla.
    Se där! Jag har lärt mig något idag också! Vad gäller åldern så är det 1 300 mil gammalt och enligt besiktningskillen såg det inte speciellt slitet ut. Jag har kanske slarvat med smörjningen men jag smörjer då och då. Jag skriver dock aldrig upp mätarställningen. Jag ska spänna kedjan på rätt sätt imorgon så får jag se hur det känns.

  10. #10
    Medlem Guzzi-Leifs avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    1 217
    Visst är detta (och några andra) Forum ett alldeles fantastiskt sätt att dela funderingar, kunskaper, sorger och glädjeämnen på!

    Finessen med att rengöra o smörja relativt ofta är att fräscha oringar håller skiten borta från kedjans inre samt håller smörjan kvar därinne. Du kommer säkert att leva lycklig i många mil till med din kedja - ge den lite kärlek och kolla igenom länk för länk morgens så blir det bra.

    Innan jag slutar tjata:
    Vilken välsignelse det är med o-ringskedjorna! Klarar höga effekter, håller läääänge och kräver minimalt med enkel tillsyn. Långt ifrån "det var bättre förr".

Liknande ämnen

  1. Underhåll gamal yamaha Virago
    Av Noddan i forum Mekhörnan
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-04-21, 16:42
  2. Kedjespänning Honda magna
    Av Zeeuus i forum Mekhörnan
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-06-05, 08:04
  3. Skinnkläder underhåll och vård
    Av Viragomannen i forum Utrustning & Tillbehör
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-05-11, 08:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •