Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 11 till 20 av 36

Ämne: verkstäder och service

  1. #11
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    101
    Jag har inte lagd en krona på verkstad sedan garantin gick ut på min hoj. Dessbättre är den oerhörd servicevänlig, och med införskaffandet av ett diagnosprogram med tillhörande interface för USD 200 för 6 år sedan blev lyckan fullständig.
    Servicen kostar alltså i princip olja och däck. Och ett par timmars arbete i vårsolen, vilket inte är att förakta. Och jag är nästan pålitlig!

  2. #12
    Citat Ursprungligen postat av Pfaff Visa inlägg
    Servicen kostar alltså i princip olja och däck. Och ett par timmars arbete i vårsolen, vilket inte är att förakta. Och jag är nästan pålitlig!
    Som jag brukar säga.
    När man lämnar in för service på verkstad VET jag att de fuskar, nånstans, men inte VAR.
    När jag gör det själv vet jag att OM jag fuskar, så vet jag iaf VAR...

  3. #13
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Jag gav kring 5000 spänn för min senaste service hos verkstad.Dom byta stift,olja och filter.Jag tycker det är lite väl saftigt men gjorde det för att garantin skulle gälla.Nu servar jag själv dvs grundservice.Eftersom jag inte är säker på och har kunskap i hur man kollar ventiler och mer avancerande saker så lär jag få lämnat in och få gjort detta på verkstad.
    Vi har planer på att köpa en 2012 nästa år så då blir det till att mata märkesverkstan med pengar igen,men dom stackarna ska ju också överleva.

  4. #14
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    Jag gav kring 5000 spänn för min senaste service hos verkstad.Dom byta stift,olja och filter.Jag tycker det är lite väl saftigt men gjorde det för att garantin skulle gälla.Nu servar jag själv dvs grundservice.Eftersom jag inte är säker på och har kunskap i hur man kollar ventiler och mer avancerande saker så lär jag få lämnat in och få gjort detta på verkstad.
    Vi har planer på att köpa en 2012 nästa år så då blir det till att mata märkesverkstan med pengar igen,men dom stackarna ska ju också överleva.
    Det är ju klart dom ska leva medMen har man en handlare som man gillar och man har blivit stamkund så är det aldrig tal om rövarpriser heller.Det är väl klart om jag skulle boka in min hoj för service hos märkesverkstad,helst i storstad där man är okänd,då är det andra priser.Man kan ju alltid höra iförväg vad dom vill ha,sedan om man kommer över tex olja till bättre pris någon annanstans då kan man ju ta med den och tjäna någon krona.

  5. #15
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    101
    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    ....*snip* så då blir det till att mata märkesverkstan med pengar igen,men dom stackarna ska ju också överleva.
    Jag håller faktiskt inte med dig, om det visar sig att dom inte är pålitliga, inte gör vad dom ska och överdebiterar, så som många sk märkesverksstäder alldeles tydligt gör. Då förtjäner dom inte heller förtroende, och skall bort!
    Tillverkaren anger hur lång tid en grundservice skall ta, stort sett varje standardmoment är tidsatt, och en rimlig debitering skall utgå från detta. Standard grundservice ska inte ta mer än någon timme, kanske två, för de flesta märken. Måste halva hojen demonteras innan grundservice kan utföras, tar det givetvis längre tid, men de flesta kan nog i någon mån bilda sig en uppfattning om hur mycket arbete en grundservice bör ta, utifrån manual och servicehandbok. Eller tidssättningen för servicen, som säkert kan hittas på nätet.
    Tyska Motorrad (inte den ännu tamare svenska varianten) hade för något år sedan en verkstadstest på just grundservice på ett par-tre-fyra märken. Det var ingen uppmuntrande läsning, och jag är ganska säker på att avvikelserna i kära gamla Sverige inte är varken sämre eller bättre.

  6. #16
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Citat Ursprungligen postat av Pfaff Visa inlägg
    Jag håller faktiskt inte med dig, om det visar sig att dom inte är pålitliga, inte gör vad dom ska och överdebiterar, så som många sk märkesverksstäder alldeles tydligt gör. Då förtjäner dom inte heller förtroende, och skall bort!
    Tillverkaren anger hur lång tid en grundservice skall ta, stort sett varje standardmoment är tidsatt, och en rimlig debitering skall utgå från detta. Standard grundservice ska inte ta mer än någon timme, kanske två, för de flesta märken. Måste halva hojen demonteras innan grundservice kan utföras, tar det givetvis längre tid, men de flesta kan nog i någon mån bilda sig en uppfattning om hur mycket arbete en grundservice bör ta, utifrån manual och servicehandbok. Eller tidssättningen för servicen, som säkert kan hittas på nätet.
    Tyska Motorrad (inte den ännu tamare svenska varianten) hade för något år sedan en verkstadstest på just grundservice på ett par-tre-fyra märken. Det var ingen uppmuntrande läsning, och jag är ganska säker på att avvikelserna i kära gamla Sverige inte är varken sämre eller bättre.
    Förstår hur du menar,men att dom har sina egna uträkningar på vad servicen ska kosta betyder inte att den är värt dom pengarna.Jag menar som så att verkstäderna och tillverkarna kan sätta exakt vilka priser dom vill på servicearbetet och gör man inte servicen och betalar och ser glad ut,Ja då gäller inte garantin.
    Kan tillägga att servicen tog klart under en timme.Dom skruva utav oljepluggen och lät oljan rinna ut under tiden han bytade stiften och plötsligt var jag 5000 spänn fattigare.

  7. #17
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    vad är det som ingår i eran berömda garanti, har någon av er någonsin behövt använda detta? Vad är det som försvinner i eran garanti om man gör oljebytet själv. Skulle inte pengarna som man sparar lätt täcka upp det eventuella garantiproblemet.
    Jag hade alla mina fabriksgarantier kvar trots att jag servade själv. Har fått ny bränslepump (2.500:-) och kylare (10.000:-) på garantin, men om man tittar på eran priser så hade jag gått kunnat köpa dom själv och gå med vinst ändå. Har man garantifel på hojen så brukar det ju dyka upp ganska snabbt.

  8. #18
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557
    Citat Ursprungligen postat av klaus Visa inlägg
    vad är det som ingår i eran berömda garanti, har någon av er någonsin behövt använda detta? Vad är det som försvinner i eran garanti om man gör oljebytet själv. Skulle inte pengarna som man sparar lätt täcka upp det eventuella garantiproblemet.
    Jag hade alla mina fabriksgarantier kvar trots att jag servade själv. Har fått ny bränslepump (2.500:-) och kylare (10.000:-) på garantin, men om man tittar på eran priser så hade jag gått kunnat köpa dom själv och gå med vinst ändå. Har man garantifel på hojen så brukar det ju dyka upp ganska snabbt.
    Går helt på Klaus linje i den här frågan. Det jag inte kan/vill göra själv låter jag Klaus hjälpa mig med. Mer specifika arbeten somkräver specialkunskaper låter jag verkstaden utföra. Svårt att fuska om det är en specifik åtgärd som ska göras. Har man bara kvitton och noteringar om vad man gjort så brukar det aldrig vara något problem vid vidareförsäljning heller.
    ~ Mats

    Min blogg

  9. #19
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    403
    Håller helt och hållet med.Det är som att kasta pengarna i sjön.Hädanefter gör jag allt jag kan själv enl servicebok och det jag inte reder ut lejer jag bort.På så vis vet man vad som blir gjort samtidigt som man spar en liten slant.Kollade olje/filter byte intervallen och den är på min hoj varje 1200 mil men jag har bytat redan efter var 700 mil ca.Jag för dokumentation över vad jag fått gjort och tror inte det sänker värdet att jag servat själv,tvärtom.

  10. #20
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Tror det heter köplagen eller liknande, som ger konsumenten trygghet vid ett köp oavsett det gäller ett fordon eller något annat.
    Jag fick ett par skor som sulorna gått sönder på och en arbetsjacka vars blixtlås pajat, utbytta.
    Skulle vilja veta vad en domstol säger om exvis ett motorras skett och hojen blivit servad av någon annan motorkunnig person än den egna märkesverkstaden. Vad jag fattat så skall garanti gälla bara inte köparen varit vårdslös eller försumlig.
    Kan någon tala om vad som gäller.
    Verkar som hela garantigrejen är till för att märket vill skydda sina egna intressen och plånböcker.
    Undrar om någon säljare törs bestrida detta.
    Att underbjuda vid ett byte när kunden inte har servicbok, för att serdan göra service och ändå ta ut fullt pris, vad sägds om det?????

Liknande ämnen

  1. HD service
    Av Shaun i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-08-09, 19:22
  2. Service
    Av Shaun i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-06-17, 20:25
  3. Verkstäder och ombyggda hojar
    Av Foosi i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-06-17, 16:04
  4. Service av rem?
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-01-14, 01:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •