Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 31 till 36 av 36

Ämne: verkstäder och service

  1. #31
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    101
    Tråden utgick väl ifrån rimligheten av en debitering om 5000 för en grundservice, innefattande oljebyte, tändstift o allmän översyn?
    Prissättningen är fri, och har man inte avtalat om annat innan servicen utförs, är det till att bita i det sura äpplet. Det innebär inte att man får vad man betalar för.

    Beträffande tillgång till servicemanualer, datorstödda diagnoser mm, är de tillgängliga för vilken verkstad som helst, enligt EU-direktiv, vilka som bekant är att jämställas med svensk lag. Alltså är det vidöppet för konkurrens även inom mc-verkstädernas smala sektor. Utnyttja det, om du inte kan göra jobbet själv! Det finns faktiskt fria seriösa mekar som både kan och vill, till rimliga priser, det gäller bara att hitta dom. Hör efter med kamrater, klubbar mfl om du inte känner någon själv.

  2. #32
    Citat Ursprungligen postat av Pfaff Visa inlägg
    Tråden utgick väl ifrån rimligheten av en debitering om 5000 för en grundservice, innefattande oljebyte, tändstift o allmän översyn?
    Prissättningen är fri, och har man inte avtalat om annat innan servicen utförs, är det till att bita i det sura äpplet. Det innebär inte att man får vad man betalar för.

    Beträffande tillgång till servicemanualer, datorstödda diagnoser mm, är de tillgängliga för vilken verkstad som helst, enligt EU-direktiv, vilka som bekant är att jämställas med svensk lag. Alltså är det vidöppet för konkurrens även inom mc-verkstädernas smala sektor. Utnyttja det, om du inte kan göra jobbet själv! Det finns faktiskt fria seriösa mekar som både kan och vill, till rimliga priser, det gäller bara att hitta dom. Hör efter med kamrater, klubbar mfl om du inte känner någon själv.
    Nu var ju kanske trådens grund ang avdrag för inbyte om man inte har servicebok...

    Du tänker då på Bighojs grundservice på wingen. Finns nog ingen grundservice på den hojen(...och nån annan heller)som kostar dom pengarna. Storservice vid 2400 mil så byter man då nämnda grejjorna med olja, filter, 6 st stift och lite annat lullull. Såsom dom flesta Hondor med shims så kollas då också ventilerna. Kostnaden för hela jobbet, inklusive ventilkåpspackningar på båda sidor hamnar väl på ca 5-6000:- hos en normaldebiterande Hondaverkstad.

    Om man nu pröjsat 5000:- för en basservice så har man nog blivit ganska blåst?

  3. #33
    Medlem Grevens avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    88
    Citat Ursprungligen postat av Pfaff Visa inlägg
    Tråden utgick väl ifrån rimligheten av en debitering om 5000 för en grundservice, innefattande oljebyte, tändstift o allmän översyn?
    Prissättningen är fri, och har man inte avtalat om annat innan servicen utförs, är det till att bita i det sura äpplet. Det innebär inte att man får vad man betalar för.

    Beträffande tillgång till servicemanualer, datorstödda diagnoser mm, är de tillgängliga för vilken verkstad som helst, enligt EU-direktiv, vilka som bekant är att jämställas med svensk lag. Alltså är det vidöppet för konkurrens även inom mc-verkstädernas smala sektor. Utnyttja det, om du inte kan göra jobbet själv! Det finns faktiskt fria seriösa mekar som både kan och vill, till rimliga priser, det gäller bara att hitta dom. Hör efter med kamrater, klubbar mfl om du inte känner någon själv.
    Kan nog vara så att vilken verkstad som helst får köpa in dom här grejerna men BMW, honda och alla har mer krav på sina auktoriserade verkstäder än bara det, oftast ska dom kunna kränga hojar också, sen så är avtalen ofta så att i mindre städer (inte sthlm, gbg) så vill och får handlarna ensamrätt till det märket.
    Och sälja hojjar blir man inte fet på, det är verkstad och tillbehör som ger vinsten.

  4. #34
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    101
    Citat Ursprungligen postat av Greven Visa inlägg
    Kan nog vara så att vilken verkstad som helst får köpa in dom här grejerna men BMW, honda och alla har mer krav på sina auktoriserade verkstäder än bara det, oftast ska dom kunna kränga hojar också, sen så är avtalen ofta så att i mindre städer (inte sthlm, gbg) så vill och får handlarna ensamrätt till det märket.
    Och sälja hojjar blir man inte fet på, det är verkstad och tillbehör som ger vinsten.
    Ja.
    Och?

    Det råder fri konkurrens, prissättningen är fri och konsumenten talar med fötterna.
    Om han vill.
    Inte ens mtorcykelteknik är direkt avancerad rymdteknologi.

  5. #35
    Medlem Kimmos avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    201
    Jösses är det så dyrt att lämna in hojen för service!!!
    Har då sparat in en hel förmögenhet på att servat hojen själv.
    Har nu under april bytt framfjädrarna, alla bromsbelägg, topplocks packningarna,
    olja i motor, kardan och bromsar, kollat ventiler, luftfilter, oljefilter, tändstift samt
    styrlager.
    Saken tillhör att jag inte är den mest tekniskt kunnige på hojar.
    Har dock gjort det mesta själv. Fick hjälpa av farsgubben vid byte av styrlagret.
    Så kan jag då kan alla.
    Hade jag en helt ny hoj så skulle jag serva den på verkstad under garanti tiden men
    efter det så skulle jag serva själv så långt det går.

  6. #36
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Servicepunkterna vid resp miltal finns angivna i verkstadsmanualen...Och de punkterna är många, om man ska göra HELA servicen och inte bara ta betalt..
    Jo, det var ju det jag menade.

    Jag refererade till Bighojs inlägg:
    Citat Ursprungligen postat av Bighoj Visa inlägg
    Jag gav kring 5000 spänn för min senaste service hos verkstad.Dom byta stift,olja och filter.Jag tycker det är lite väl saftigt men gjorde det för att garantin skulle gälla.Nu servar jag själv dvs grundservice.Eftersom jag inte är säker på och har kunskap i hur man kollar ventiler och mer avancerande saker så lär jag få lämnat in och få gjort detta på verkstad.
    Vi har planer på att köpa en 2012 nästa år så då blir det till att mata märkesverkstan med pengar igen,men dom stackarna ska ju också överleva.
    ....där han har betalat 5000 spänn för byte av stift, olja och filter.

    Har man pröjsat 5000:- för det jobbet så har man blivit ganska rökt. För dom slantarna får man av en normalt debiterande verkstad många punkter kontrollerade, även ventiler......

Liknande ämnen

  1. HD service
    Av Shaun i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-08-09, 19:22
  2. Service
    Av Shaun i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-06-17, 20:25
  3. Verkstäder och ombyggda hojar
    Av Foosi i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-06-17, 16:04
  4. Service av rem?
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-01-14, 01:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •