Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 36

Ämne: verkstäder och service

  1. #1
    honda500
    Gäst

    verkstäder och service

    Hej,

    Tror ni att en anledning till att hojarägare idag tvingas utföra dyra servicar är att handlarna har gått ihop och sagt kommer det in någon som vill byta in sin hoj och inte har gjort sin service så drar vi automatiskt av 10 000 kr och på sätt tvingar vi hoj ägare att serva sina hojar hos oss? Kan det ha varit så det har gått till må ni tro?


    Personligen skulle jag gärna vilja se att smc införde ett register precis som brö-systemet där folk som är mcmekaniker eller hobbymekaniker anger sina kontaktuppgifter så att när ens hojs garanti har gått ut så kan man vända sig till dem istället för en auktoriserad verkstad och på sätt vända trenden.

    Mvh

    honda500

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av honda500 Visa inlägg
    Hej,

    Tror ni att en anledning till att hojarägare idag tvingas utföra dyra servicar är att handlarna har gått ihop och sagt kommer det in någon som vill byta in sin hoj och inte har gjort sin service så drar vi automatiskt av 10 000 kr och på sätt tvingar vi hoj ägare att serva sina hojar hos oss? Kan det ha varit så det har gått till må ni tro?


    Personligen skulle jag gärna vilja se att smc införde ett register precis som brö-systemet där folk som är mcmekaniker eller hobbymekaniker anger sina kontaktuppgifter så att när ens hojs garanti har gått ut så kan man vända sig till dem istället för en auktoriserad verkstad och på sätt vända trenden.

    Mvh

    honda500
    Håller med dig i sak. men det jäkliga är ju trots allt de onödigt höga priserna på sevice. Vad jag förstått så tas det ut priser som inte motsvarar arbetsinsatsen på den. Varför skall jag som får hojen servad, betala för annan verksamhet som inte går runt.

  3. #3
    honda500
    Gäst
    är vi tillräckligt många som skriver om detta till smc så kanske de inför ett sådant system.

  4. #4
    Eller så kan SMC utvidga sin verksamhet till service och mek kurser för medlemmarna. Att Serva en mc är ju inte speciellt svårt bara man vet hur man gör. Verktyg som gott och väl duger till service köper man på biltema för halva priset mot vad EN service kostar. Tror dock inte att SMC vågar genomföra detta då organisationen är alltför beroende av marknaden.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av honda500 Visa inlägg
    Hej,

    Tror ni att en anledning till att hojarägare idag tvingas utföra dyra servicar är att handlarna har gått ihop och sagt kommer det in någon som vill byta in sin hoj och inte har gjort sin service så drar vi automatiskt av 10 000 kr och på sätt tvingar vi hoj ägare att serva sina hojar hos oss? Kan det ha varit så det har gått till må ni tro?


    Personligen skulle jag gärna vilja se att smc införde ett register precis som brö-systemet där folk som är mcmekaniker eller hobbymekaniker anger sina kontaktuppgifter så att när ens hojs garanti har gått ut så kan man vända sig till dem istället för en auktoriserad verkstad och på sätt vända trenden.

    Mvh

    honda500
    Borde vara ganska enkelt att testa när det gäller beg. priser. En hoj utan ifylld servicebok borde då vara ca 10000 billigare. Men jag tror icke att det kommer köparen tillgodo i allafall.

  6. #6
    Ankan1
    Gäst
    Sedan finns det ju dom som gör service själv minst lika bra som lokala mc handlare.Och hur ska dessa få någon servicebok ifylld.Verkar inte hojen må så bra trots dessa stämplar så väljer jag hellre den finare varianten utan servicebok.

  7. #7
    Medlem klauss avatar
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    863
    man kan ju byta hojen innan man gör service, om man måste ta den till handlaren
    Att jag aldrig låtit nån annan skruva på min hoj har inte påverkat alls på mina garantier, tvärtom tycker jag att jag nästan fått bättre garanti såhär.
    Vill ni inte betala dyrt så är ni välkomna att höra av er, just nu har jag bara 6 hojar kvar att göra service på och en som står i kö

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av klaus Visa inlägg
    Att jag aldrig låtit nån annan skruva på min hoj har inte påverkat alls på mina garantier, tvärtom tycker jag att jag nästan fått bättre garanti såhär.
    Är väl krav på att servicen sker enligt anvisningar, är utförd hos auktoriserad verkstad samt att man inte får bygga om/ändra så att motorn och elektroniken avviker från originalutförandet för att få behålla garantin? Så har det varit för alla hojar som jag har ägt i varje fall.

  9. #9
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Har man en ny hoj så måste man ju serva hojen hos auktoriserad verkstad för att garantin ska gälla,och det är ju riktigt. Hade jag en hoj som garantin gått ut på så skulle jag då självklart serva den själv.Verkar som det skiljer rätt mycket på priserna med i landet.Har då aldrig upplevt som särskilt dyrt,1500-2000kr med oljor och filter och dom vanliga punkterna hos en auktoriserad verkstad.Men det är väl när man kommer upp till 4000mila servicen som innehåller ventilspel bla som det blir lite dyrare beroende på hoj.Tycker Duke har rätt i det han säger,är väl inte mycket att hänga läpp för Honda 500.Men sedan är vi ju alla olika.Blir ju alltid olika diskutioner på forum,finns ju alltid någon som vet mer än andra,har då aldrig upplevt något som skulle vara stötande eller besvärligt,det är väl inget att bry sig om isåfall.
    Senast redigerat av engström67 den 2012-04-02 klockan 06:37.

  10. #10
    Medlem engström67s avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    borlänge
    Inlägg
    3 062
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Håller med dig i sak. men det jäkliga är ju trots allt de onödigt höga priserna på sevice. Vad jag förstått så tas det ut priser som inte motsvarar arbetsinsatsen på den. Varför skall jag som får hojen servad, betala för annan verksamhet som inte går runt.
    Kan tänka mig att det finns oseriösa företag som har problem och tar mer än det ska kosta.Och dom kan man ju undvika.Men inget jag märkt hos seriös handlare.

Liknande ämnen

  1. HD service
    Av Shaun i forum Övrigt hojsnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-08-09, 19:22
  2. Service
    Av Shaun i forum Mekhörnan
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-06-17, 20:25
  3. Verkstäder och ombyggda hojar
    Av Foosi i forum Custom
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-06-17, 16:04
  4. Service av rem?
    Av pentti01 i forum Mekhörnan
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-01-14, 01:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •